جلسه غیرعلنی شورای امنیت برای بررسی انتقال تجهیزات نظامی از ایران به روسیه

نیویورک‌تایمز پس از موسسه مطالعات جنگ و دیلی‌میرر حضور اعضای سپاه در مناطق شرقی تصرف شده اوکراین برای آموزش پهپادی نیروهای روسیه را تایید کرد

خبرگزاری رویترز به‌‌نقل از منابع دیپلماتیک خود نوشت نمایندگان آمریکا، بریتانیا و فرانسه قرار است امروز چهارشنبه موضوع انتقال تسلیحات نظامی ایران به روسیه را در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل به بحث بگذارند.

آمریکا، روسیه، فرانسه، چین،‌ بریتانیا اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل‌اند که رای وتو دارند. به این معنی که می‌توانند از آن علیه قطعنامه‌های پیشنهادی دیگر اعضا استفاده کنند. 

فرانسه و آلمان، پیشتر به‌طور جداگانه، ارسال پهپادهای تهاجمی ایران به روسیه را مغایر با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ضمیمه آن است، توصیف کرده بودند.

خبرگزاری رویترز هم روز سه‌شنبه محتوای نامه‌ای را منتشر کرد که بر اساس آن اوکراین از کارشناسان سازمان ملل دعوت کرده‌ تا بقایای پهپادهای سرنگون‌شده «ساخت ایران» را بررسی کنند.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز روز سه‌شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد کی‌يف مطمئن است پهپادهای انتحاری که نیروهای روسی در حملات ماه‌های گذشته به‌کار برده‌اند، ساخت حکومت ایران است. تهران همه این گزارش‌ها رد کرده است و روسیه نیز سکوت کرده‌ است.

به‌گفته وزیر خارجه اوکراین، کی‌یف آماده است تا مجموعه بزرگی از شواهد، مدارک و مستندات گردآوری شده را در اختیار دولت‌های اروپایی قرار دهد تا نشان دهد نیروهای روسی از پهپادهای ساخت حکومت ایران برای هدف قرار دادن مراکز انرژی و زیرساخت‌های شهری استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه در گزارش دیگری، به‌نقل از دو ديپلمات و دو مقام ارشد حکومت ایران، نوشت: مقام‌های ایرانی متعهد شده‌اند علاوه بر شمار بیشتری از هواپیماهای بی‌سرنشین، موشک‌های زمین‌به‌زمین نیز در اختیار روسیه قرار دهند.

موضوعی که در صحبت‌های روز سه‌شنبه وزیر خارجه اوکراین هم بازتاب داشت. کولبا به‌استناد همین گزارش‌ها، خواهان اعمال تحریم‌های شدید اتحادیه اروپا علیه حکومت ایران شد.

روزنامه نیویورک‌تایمز بامداد روز چهارشنبه در گزارشی به‌نقل از برخی از مسئولان فعلی و سابق دولت آمریکا که به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دسترسی دارند، نوشت: تیمی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آموزش و رفع برخی از مشکلات فنی پهپادهای ساخت ایران، در یک پایگاه نظامی نیروهای روسیه در شبه‌جزیره کریمه مستقر شده‌‌اند. به‌نوشته نیویورک‌تایمز، نیروهای روسیه، شمار زیادی از پهپادهای که از ایران تحویل گرفته‌اند را در کریمه نگهداری می‌کنند. 

موسسه مطالعات جنگ نیز پیش‌تر در گزارشی به حضور اعضای سپاه در مناطق شرقی اوکراین که تحت تصرف روسیه قرار دارد اشاره کرده بود و نوشت که هدف از سفر این تیم از سپاه پاسداران، آموزش نیروهای روسیه برای کار با پهپاد شاهد ۱۳۶ است. دیلی‌میرور تعداد اعضای این تیم را حدود ۵۰ نفر برآورد کرده است.

نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش بامداد چهارشنبه خود به‌نقل از میک مولروی، یکی از مقام‌های ارشد پیشین وزارت دفاع آمریکا و کارمند بازنشسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، نوشت: ارسال پهپادهای ایران به روسیه و  حضور نیروهای سپاه پاسدارن برای آموزش در کریمه، ایران را عمیقا وارد جنگ اوکراین و عملیات‌های می‌کند که در جریان آن شماری از غیرنظامیان کشته یا مجروح شده‌اند.

در واکنش به این گزارش‌ها، روز سه‌شنبه وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد در حال ارائه طرحی برای قطع کامل تمامی روابط دیپلماتیک با حکومت ایران است. به‌گفته وزیر خارجه اوکراین، حکومت ایران «فریبکار» است و دست به‌اقدام‌های «شرورانه‌» زده است.

بیشتر از جهان