در پی اعتراض مردم، مسئولان طالبان از شهرستان مندول نورستان گریختند

بهرام‌الدین نورستانی، نظامی پیشین و از چهره‌های بانفوذ شهرستان مندول، زیر شکنجه طالبان کشته شد

از روز چهارشنبه، طالبان هیچ کنترلی بر شهرستان مندول نداشته‌اند و دفتر فرماندار، قرارگاه‌های نظامی و بقیه واحدهای اداری طالبان تخلیه شده‌اند-Alemarahweb/Telgram@

روز چهارشنبه ۶ مهر و پس از کشته شدن بهرام‌الدین نورستانی، فرمانده پیشین پلیس شهرستان مندول استان نورستان، در زندان طالبان، بستگان و هواداران او دست به اسلحه بردند و گفتند انتقام این فرمانده پیشین پلیس را می‌گیرند. یک منبع آگاه در نورستان با شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت حدود ۳ هزار نفر به نشانه حمایت از بهرام‌الدین نورستانی، مسلح شده‌اند و مسئولان محلی طالبان در نورستان، از ترس افتادن به دست معترضان خشمگین، از آن شهرستان گریختند.

این منبع آگاه افزود: «بهرام‌الدین از افراد متنفذ و پرطرفدار در شهرستان مندول بود. طالبان او را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی، با نیرنگ به مرکز لغمان خواستند و در آنجا او را بازداشت کردند و پس از شکنجه فراوان او را به قتل رساندند. هواداران و اقوام بهرام‌الدین به‌شدت خشمگین‌اند.»

به گفته این منبع آگاه، هواداران بهرام‌الدین، روز چهارشنبه و هم‌زمان با برگزاری مراسم دفن او، فرزند فرماندار طالبان در شهرستان مندول را بازداشت کردند و قصد داشتند برای گرفتن انتقام‌، فرماندار طالبان را که عامل اصلی کشته شدن بهرام‌الدین نورستانی دانسته می‌شود، به قتل برسانند. شماری از متنفذان قومی مانع این اقدام شدند، اما هواداران بهرام‌الدین گفتند هر طور که شده است عاملان قتل این نظامی پیشین را مجازات خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع آگاه تصریح کرد که از روز چهارشنبه، طالبان هیچ کنترلی بر شهرستان مندول نداشته‌اند و دفتر فرماندار، قرارگاه‌های نظامی و بقیه واحدهای اداری طالبان نیز تخلیه شده‌اند. مسئولان محلی طالبان از ترس مجازات شدن به دست مردم، این شهرستان را ترک کردند و به مرکز نورستان رفتند.

یکی از برادران و شش پسر بهرام‌الدین، مسئولیت بسیج مردم در مندول را برعهده دارند و تعهد کرده‌اند تا زمانی که عاملان بازداشت، شکنجه و قتل بهرام‌الدین به دست آن‌ها سپرده نشوند، به طالبان اجازه حضور در مندول را نمی‌دهند.

به گفته این منبع آگاه، بهرام‌الدین نورستانی در ماه‌های آخر حاکمیت دولت پیشین افغانستان، از سمت نظامی‌اش استعفا کرده و با فروپاشی دولت، همه تجهیزات نظامی خود را به طالبان سپرده بود. او طی یک‌ سال گذشته، به گونه آزاد زندگی می‌کرد و بیشتر مشغول کارهای اجتماعی و جذب کمک‌های بشردوستانه به مردم بوده است.

حدود یک هفته قبل، فرماندار طالبان در مندول از او دعوت کرد که با او به استان لغمان برود تا مقداری از کمک‌های بشردوستانه را برای ساختن جاده و کمک به مردم به مندول منتقل کنند. با رسیدن بهرام‌الدین نورستانی به مرکز لغمان، افراد اداره استخباران (اطلاعات) طالبان، او را بازداشت کردند. به گفته این منبع آگاه، زمانی‌که جسد بهرام‌الدین به خانواده‌اش تحویل داده شد، آثار شدیدترین شکنجه‌ها بر بدنش قابل مشاهده بود. عکس‌های منتشرشده از جسد بهرام‌الدین نشان می‌دهد که او را با چاقو، کابل و اسلحه شکنجه کرده بودند.