فرمانده پیشین پلیس شهرستان مندول نورستان پس از شکنجه کشته شد

بهرام‌الدین نورستانی از بزرگان قوم بود و برای کمک به مردم در نورستان کار می‌کرد

بهرام‌الدین نورستانی ده سال فرمانده پلیس در نورستان بود- ایندیپندینت فارسی

منابع خبری مستقل از داخل افغانستان، خبر می‌دهند که بهرام‌الدین نورستانی، فرمانده پیشین پلیس در شهرستان «مندول» استان نورستان در افغانستان، روز یکشنبه، سوم مهر (۲۵ سپتامبر) به دست طالبان به قتل رسیده است.

به گفته این منابع در نورستان، بهرام‌الدین نورستانی که در حکم «بزرگ قوم» در نورستان به مردم خدمت می‌کرد، نخست از سوی طالبان به بهانه کمک به سیل‌زدگان این استان به لغمان فراخوانده شد، اما در راه سفر به لغمان، به دست ماموران طالبان بازداشت شد.

به گفته این منابع، طالبان او را در مسیر کله‌گوش در «لوای نورگرام» بازداشت و به شدت شکنجه کردند، و سپس روز یکشنبه، سوم مهر، با شلیک چندین گلوله به قتل رساندند.

نزدیکان بهرام‌الدین نورستانی می‌گویند که طالبان با او تماس گرفتند و گفتند که می‌خواهند به کسانی که در سیلاب‌های اخیر در نورستان آسیب دیده‌اند، کمک برسانند و او نیز باید برای هماهنگی این کمک‌ها به منطقه «‌کله گوش» برود.

با این حال، به گفته نزدیکان بهرام‌الدین نورستانی، طالبان او را به اتهام کمک‌رسانی به نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر بازداشت کردند و به قتل رساندند. 

بهرام‌الدین نورستانی حدود یک دهه در جایگاه فرمانده پلیس در حکومت‌های گذشته کار کرده بود و از نظامیان ضد طالبان به شمار می‌رفت. نزدیکان بهرام‌الدین نورستانی، ملا غلام قادر از شهرستان مندول و چند تن از طالبان نورستان و لغمان را در بازداشت و قتل او دخیل می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهرستان «مندول» نورستان به  شهرستان پریان پنجشیر نزدیک است. 

طالبان در یک سال گذشته ده‌ها تن از ساکنان پنجشیر، اندراب، خوست، تخار، بدخشان، کاپیسا، و نواحی دیگر را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی بازداشت و شکنجه کرده‌اند و بسیاری از آنان را به قتل رسانده‌اند.

تاکنون ده‌ها گزارش از بازداشت و شکنجه نظامیان پیشین به دست طالبان، در رسانه‌ها پخش شده است. شماری از این بازداشت‌شدگان زیر شکنجه جان باخته‌ند و شماری هم پس از شکنجه، تیرباران شده‌اند.

طالبان حاضر نیستند در مورد این بازداشت‌ها و قتل‌ها به نهاد‌های جهانی پاسخ دهند، و خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان نیز از ترس طالبان، این وقایع را پوشش نمی‌دهند.

شماری از نظامیان پیشین می‌گویند که هم‌اکنون ده‌ها تن از همکارانشان در زندان‌های طالبان زیر شکنجه‌اند و شمار دیگری از آنان نیز ربوده و ناپدید شده‌اند و خبری از آن‌ها در دست نیست.

بیشتر از جهان