فرمانده پیشین پلیس شهرستان دهراوود ارزگان کشته شد

طالبان در استان ارزگان قتل این افسر پیشین حکومت را تایید کردند

شیرآقا فرمانده پلیس شهرستان دهراوود در حکومت پیشین بود-@TOLOnews/Twitter

منابعی آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که شیر آقا، فرمانده پیشین پلیس شهرستان دهراوود در ارزگان، به ضرب گلوله کشته شد. به گفته این منابع آگاه، این نظامی پیشین چهارشنبه به خانه یک بزرگ قوم برای شام دعوت شده بود و هنگامی که با دوستش به سمت آن خانه می‌رفتند، در منطقه «لبلان» به دست مردان تفنگدار تیرباران شد. دوست این افسر پیشین زنده است.

فرمانده پلیس طالبان در دهراوود قتل این نظامی پیشین را تایید کرد و گفت که دو تن در ارتباط با قتل فرمانده شیرآقا بازداشت شدند.

منابع آگاه گفتند که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، شیرآقا، فرمانده پیشین پلیس دهراوود، از طالبان نامه عفو داشت و مشغول کارهای شخصی بود.

با آنکه تاکنون روشن نشده این افسر پیشین نظامی را کدام شخص یا گروه کشته است اما پیش از این، بر اساس گزارش‌ها، ده‌ها نظامی پیشین به دست طالبان بازداشت و شکنجه شدند یا درمواردی به قتل رسیدند و ناپدید شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک تایمز در ماه آوریل گزارشی را منتشر کرد که در آن کشته شدن و ناپدید شدن نزدیک به ۵۰۰ نظامی و غیرنظامی حکومت پیشین را شرح داده بود. نیویورک تایمز نوشته بود که طالبان در شش ماه نخست تسلطشان بر افغانستان، ۴۹۰ تن را که در حکومت پیشین کار می کردند در ۳۲ استان افغانستان بازداشت کردند که این افراد کشته یا ناپدید شدند. از میان کشته‌شدگان، ۶۸ تن از نظامیان بودند.

بیشتر نظامیانی که به دست طالبان بازداشت شدند و به قتل رسیدند یا زیر شکنجه جان باختند، از استان‌های پنجشیر، بغلان، تخار، پروان، کاپیسا، بدخشان و بلخ و شهر کابل بودند.

در فروردین، سازمان اطلاعات طالبان قاسم قایم، مسئول پیشین افسران وزارت امور داخله (وزارت کشور)، را که از او خواسته شده بود به کار ادامه دهد، بازداشت کردند اما چند روز بعد جسد او را به خانواده‌اش تحویل دادند.

عالیه عزیزی، مدیر پیشین زندان زنان هرات، از ماه‌ اکتبر سال گذشته به این سو، ناپدید شده است. خانواده عالیه عزیزی در گفت‌وگویی با ایندیپندنت فارسی گفتند که عالیه عزیزی پس از تماس تلفنی یک مقام طالبان، در هرات ناپدید شده است.

نهادهای دفاع از حقوق بشر از بازداشت و قتل نظامیان و غیرنظامیان به دست طالبان ابراز نگرانی کردند و خواستار تحقیق در این مورد شدند. اما هیچ نهادی تاکنون به‌طور جدی بازداشت و قتل نظامیان و غیرنظامیان به دست طالبان در افغانستان را بررسی نکرده است.

بیشتر از جهان