طالبان دو فرمانده پیشین نیروهای ارتش افغانستان را در تخار تیرباران کردند

سهراب آریایی و شعیب حقانی در بخش نیروهای مرزی ارتش ملی افغانستان کار می‌کردند

نیروهای طالبان سهراب آریایی و شعیب حقانی را در شهرستان چاه آب در شمال افغانستان تیرباران کردند - عکس از ایندیپندت فارسی

صبح روز سه‌شنبه، نهم نوامبر، نیروهای طالبان سهراب آریایی و شعیب حقانی، دو تن از فرماندهان نیروهای مرزی دولت پیشین افغانستان، را در شهرستان چاه آب در شمال افغانستان تیرباران کردند. یک منبع محلی در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، ضمن تایید این رویداد گفت: «سهراب آریایی و شعیب حقانی پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان در پانزدهم اوت، سلاح‌ها و ادوات نظامی‌ خود را به طالبان تحویل داده بودند و پس از آن هیچ‌ فعالیت نظامی و سیاسی نداشتند.»

این منبع افزود: «صبح روز سه‌شنبه، افراد طالبان این دو فرمانده پیشین نیروهای سرحدی افغانستان را که به طرف روستای شینگ سقاو در حرکت بودند، تیرباران کردند. سهراب آریایی تا قبل از فروپاشی دولت افغانستان، در استان نیمروز فعالیت می‌کرد و شعیب حقانی در صفوف نیروهای مرزی در تخار کار می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکشنبه، هفتم نوامبر، هم ویدیوی از صحنه اعدام صحرایی یک سرباز پیشین نیروهای مردمی در روستای سرای‌سنگ شهر تالقان منتشر شد که نشان می‌داد اعضای طالبان پسری جوان را در انظارعمومی تیرباران می‌کنند.

با وجودی که  پس از ورود جنگجویان طالبان به کابل، رهبران این گروه نامه‌ای با عنوان عفو عمومی در رسانه‌ها منتشر کردند و از همه جنگجویان این گروه خواستند تا از نظامیان دولت پیشین انتقام نگیرند، موج کشتار نظامیان سابق همچنان در حال گسترش است و با اینکه در بسیاری از موارد، عاملان کشتارها مشخص‌اند و خانواده‌ قربانیان نیز آنان را می‌شناسند، تاکنون حتی یکی از عوامل هم بازخواست نشده‌ است و به نظر می‌رسد معافیت اعضای طالبان از مجازت به آنان جسارت داده است تا جانِ هر کس را که دلشان خواست، بگیرند.

در مدت سه ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، تنها ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، یک‌ بار در اواخر سپتامبر، در پیامی صوتی از اعضای این گروه خواست به فرمان عفو عمومی احترام بگذارند و نظامیان پیشین را نکشند. او در این پیام، کشتار نظامیان پیشین، انتقام‌جویی از غیرنظامیان و اقدام‌های خودسرانه اعضای طالبان را تایید کرد و از همه افراد طالبان خواست از این کار دست بردارند. با این حال، پیام ملا یعقوب نه تنها به متوقف شدن موج کشتار نظامیان پیشین و غیرنظامیان کمک نکرد که اقدام‌های انتقام‌جویانه اعضای طالبان در شهرهای مختلف افزایش یافت.