استفاده نیروهای امنیتی از «آمبولانس» برای حمل‌ونقل ماموران و معترضان بازداشتی

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در مواردی نیز از خودروهای امدادی و خودروهای آتش‌نشانی به‌عنوان خودروی شناسایی یا خودروی آبپاش استفاده کرده‌اند

گزارش‌ها و ویدیوهای متعدد حاکی از آن است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در اقدامی مغایر با کنوانسیون‌های بین‌المللی، از پوشش «آمبولانس» و خودروهای امدادی برای حمل‌ونقل نیروهای مسلح، به منظور سرکوب اعتراض‌های مردمی و همچنین انتقال معترضان بازداشت‌شده به بازداشتگاه‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

در یک مورد آشکار، بر اساس ویدیوهای ضبط‌ شده مردم، نیروهای امنیتی سه‌شنبه شب ۲۹ شهریورماه در شهر رشت در حال استفاده از آمبولانس برای انتقال چند زن معترض بودند که آن‌ها را در جریان اعتراض‌ها به کشته شدن مهسا امینی بازداشت کرده بودند.

تصاویر این ویدیوها نشان می‌دهد که گروهی از مردم این آمبولانس را متوقف کردند و با باز کردن در کابین مخصوص حمل بیمار، تعدادی از نیروهای امنیتی و انتظامی را مشاهده کردند که در حال انتقال چند زن بازداشت‌شده به مقرهای خود بودند.

مردم معترض در این مورد زنان بازداشت‌شده را آزاد کردند و ماموران امنیتی نیز که تعدادی از آن‌ها لباس شخصی و تعدادی با لباس فرم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی بود، پس از پیاده شدن از آمبولانس اقدام به فرار کردند.

بنا بر ویدیوهای منتشر شده در شهر گنبد کاووس نیز، شامگاه چهارشنبه ۳۰ شهریورماه، تصاویر یک خودروی آمبولانس در حال انتقال تعدادی از بازداشت‌شدگان به مقر کلانتری ۱۲ طالقانی گنبد کاووس ثبت شده است.

بنا بر گزارش منابع محلی، در جریان اعتراض‌های چهارشنبه شب گنبد کاووس ده‌ها نفر از معترضان، به‌ویژه زنان و جوانان بازداشت شدند که نیروهای امنیتی بخش زیادی از بازداشت‌شدگان را با استفاده از آمبولانس‌ها از خیابان‌های شهر عبور دادند و به مقرهای خود یا بازداشتگاه‌ها منقل کردند.

با وجود گزارش‌ها و ویدیوهای متعدد استفاده نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از آمبولانس برای حمل‌و‌نقل نیروهای مسلح و معترضان بازداشت‌شده، مقام‌های جمهوری اسلامی بدون اشاره به استفاده نیروهای امنیتی از آمبولانس‌ها، فقط تعداد و تصاویر آمبولانس‌های تخریب‌شده را برای انجام عملیات روانی علیه معترضان منتشر می‌کنند.

پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت، روز پنجشنبه از تخریب ۶۱ آمبولانس سازمان اورژانس کشور در جریان اعتراض‌های اخیر خبر داد.

سخنگوی وزارت بهداشت بدون اشاره به نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی در استفاده نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از «آمبولانس» همچون پوشش حمل‌ونقل نیروهای ویژه مسلح برای سرکوب اعتراض‌های مردمی، گفت که اقدام معترضان «در حمله به آمبولانس ازنظر انسانی محکوم است و از کسی جز افراد اغتشاشگر متصور نیست.»

پاک آیین افزود: «خسارات وارده بر این آمبولانس‌ها بیش از ۳۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود و اختلالی که ممکن است از ناحیه تخریب آمبولانس‌ها در خدمات فوریتی پزشکی و فرایند درمان بیماران ایجاد شود، از خسارت مادی زیانبارتر است.»

سخنگوی وزارت بهداشت مردم معترض را «اغتشاشگر» خواند و گفت: «اغتشاشگران با تخریب آمبولانس با جان و سلامت مردم بازی می‌کنند، باید پاسخگوی اقدام ضدانسانی خود باشند.»

نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی دهه‌هاست که از آمبولانس به‌عنوان پوششی برای حمل‌ونقل سلاح و نیروهایش در داخل و خارج از ایران استفاده می‌کنند.

مشهورترین نمونه این اقدام‌ها در خارج از ایران، گفته‌های سعید قاسمی، از فرماندهان سپاه پاسداران است که در فروردین سال ۱۳۹۸ گفت در جریان جنگ بوسنی در سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳، خودش نیز تحت پوشش هلال احمر و با استفاده از آمبولانس و امکانات هلال احمر به نیروهای مجاهدین آموزش نظامی داده و با نیروهای القاعده همکاری کرده‌ است.

باوجود آنکه هلال احمر ایران به این گفته‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد که به دلیل ممنوعیت چنین اقدام‌هایی در کنوانسیون چهارگانه ژنو، اگر فرد یا نهادی از نشان ‌و لباس جمعیت هلال احمر ایران استفاده کرده، بدون هماهنگی بوده است، اما این فرمانده بازنشسته سپاه پاسداران بر گفته‌های خود تاکید کرد و عملیات نظامی با لباس و پوشش هلال احمر را «نجات مستضعفین» خواند و گفت: «تعجب می‌کنم که بر ما خرده می‌گیرند، چرا با لباس هلال‌احمر به نجات مستضعفین رفتید.»

در اعتراض‌های سال‌های مختلف ازجمله ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ نیز گزارش‌های بسیاری درباره استفاده نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از «آمبولانس» برای حمل‌ونقل نیروهای مسلح و بازداشت‌شدگان منتشر شده است.

در جریان اعتراض‌های آبان سال ۱۳۹۸ نیز شوراهای صنفی دانشجویان کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که هم‌زمان با تجمع اعتراضی دانشجویان در عصر و شامگاه دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در داخل محوطه دانشگاه تهران، چندین آمبولانس حاوی نیروهای امنیتی لباس شخصی وارد این دانشگاه شدند.

این نیروهای امنیتی مسلح پس از ورود به دانشگاه، تعدادی از دانشجویان معترض را بازداشت کردند و آن‌ها را با آمبولانس‌ها و به شکل مخفیانه از دانشگاه خارج و به بازداشتگاه‌ها منتقل کردند.

بنا بر گزارش‌ها، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در مواردی نیز از خودروهای امدادی و خودروهای آتش‌نشانی به‌عنوان خودروی شناسایی یا خودروی آبپاش استفاده کرده‌اند و در اعتراض‌های اخیر از وانت‌بارهای کابین‌دار با آرم شرکت‌های لبنی برای حمل‌ونقل نیرو و از محوطه برخی مدارس برای استقرار این نیروها استفاده می‌کنند.