اتحادیه کارگران حوزه حمل‌ونقل تهران قتل مهسا امینی را محکوم کرد

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی این گروه از کارگران، اعتراضات روزهای اخیر مردم ایران در سرکوب‌های خونین چهار دهه گذشته ریشه دارد

«سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه»، با انتشار بیانیه‌ای در روز پنجشنبه، ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، نسبت به کشته‌شدن مهسا امینی و اعتراض‌های خیابانی شکل گرفته پس از این واقعه، واکنش نشان داد. نویسندگان این بیانیه، ضمن اشاره به شکل‌گیری تظاهرات‌های خیابانی «در بیش از ۸۰ شهر» ایران، مقابله خشونت‌آمیز نهادهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی با این تجمعات، که به قتل، بازداشت و مفقودالاثر شدن شمار قابل توجهی از معترض‌ها منجر شده است، را محکوم کرد. 

بیانیه «سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه» اعتراض‌های پنج روز گذشته در شهرهای ایران را ناشی از نارضایتی گسترده افکار عمومی از وضع موجود و سرکوب‌های «خشونت‌بار» چهار دهه گذشته در ایران عنوان کرد. 

از منظر نویسندگان این بیانیه رویکرد سرکوبگرانه و خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی با «مطالبات مردم و به‌ویژه سرکوب حقوق زنان و مردم تحت ستم در سراسر کشور»، به‌خصوص در مناطق فقیر و محروم ایران، «پیش زمینه این اعتراضات» است. 

در فرازی از این بیانیه چنین آمده است: «در بستر تراکم انزجار و خشم عمومی از این همه ظلم و ستم لجام‌گسیخته، مردم معترض، بالاخص جوانان کشور، میادین شهرهای بزرگ و کوچک را به صحنه اعتراضات گسترده و سوزاندن روسری‌ها و برداشتن حجاب از سر تبدیل کرده‌اند.»

بخش دیگری از بیانیه این اتحادیه کارگریِ باسابقه ایران، به نقش اعتصاب‌ها در مبارزه سراسری علیه جمهوری اسلامی می‌پردازد و برخی شعارهای مطرح شده در تجمع‌های اعتراضی روزهای اخیر، از جمله شعار «ایرانی، ماشینت را خاموش کن»، را بازتابی از خواست عمومی مردم به‌منظور راه‌اندازی اعتصاب‌های عمومی به‌حساب می‌آورد. 

«سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه» در عین‌حال به اعتصاب‌های روز دوشنبه در شهرهای کردنشین ایران اشاره می‌کند و یادآور می‌شود که نیروهای سرکوب وابسته به جمهوری اسلامی چگونه به سرکوب خونین این اعتصاب‌ها دست زدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخش دیگری از این بیانیه نیز به مقابله دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی با پرونده مربوط به قتل مهسا امینی و تظاهرات‌های اعتراضی روزهای اخیر می‌پردازد. سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه در توضیح این ادعا چنین نوشته است: «مقامات حکومتی از سناریوسازی‌های کاذب و تکراری دست برنمی‌دارند و ادعا کرده‌اند که در اعتراضات مردمی ردپای مداخله برخی از سفارتخانه‌ها و سرویس‌های خارجی به‌وضوح مشاهده می‌شود.»

پیش‌تر محسن منصوری، استاندار تهران، در اظهارنظری به تاریخ ۲۹ شهریور گفت نیروهای انتظامی و امنیتی در جریان تظاهرات‌های شامگاه دوشنبه هفته جاری «تبعه‌هایی از سه‌ کشور خارجی» را بازداشت کرده‌اند؛ ادعایی که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره در مواجهه با تظاهرات‌های خیابانی مردم معترض آن را پیش می‌کشند و در اکثریت قریب به اتفاق موارد مورد نظر هیچ مدرکی دال بر اثبات و صحت ادعاشان ارائه نمی‌کنند.

از سوی دیگر زهره الهیان، از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در اظهارات روز چهارشنبه‌اش مدعی شد ماموران گشت ارشاد مهسا امینی را مورد ضرب‌وشتم قرار نداده‌اند و علت مرگ این شهروند ایرانی به سابقه تومور مغزی‌اش در کودکی برمی‌گردد؛ بیماری‌ای که، به‌گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، باعث شده تا مهسا امینی در هشت سالگی تحت عمل جراحی قرار بگیرد. 

با این‌وجود خانواده امینی اظهارات الهیان را تایید نکردند و در گفتگوهای رسانه‌ای‌شان در روزهای اخیر به‌هیچ عنوان این موضوع را مطرح نکرده بودند.

بنابراین، سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه این دست اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را «سناریوسازی» دانستند و با اشاره به رویکرد یکسان مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال بازداشت برخی اعضای این اتحادیه کارگری، از جمله رضا شهابی، این دست ادعاها را بی‌اعتبار خواندند.