وزیر خارجه فرانسه: ایران پیشنهاد بهتری برای احیای برجام دریافت نخواهد کرد

«پیشنهادی بهتر از آنچه که هم‌اکنون روی میز است ارائه نخواهد شد و گرفتن تصمیم درست با ایران است»

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که درحال حاضر هیچ‌گونه مذاکراتی در جریان نیست-ED JONES / AFP

وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه گفت که ایران برای احیای برجام پیشنهادی بهتر از آنچه که تاکنون ارائه شده دریافت نخواهد کرد و اکنون تصمیم‌ با ایران است زیرا روزنه یافتن راه‌حل برای مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در حال بسته شدن است.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «پیشنهادی بهتر از آنچه که هم‌اکنون روی میز است ارائه نخواهد شد و گرفتن تصمیم درست با ایران است.»

او افزود که از سوی طرف‌های غربی هیچ‌گونه ابتکار عمل‌ بیشتری برای رفع مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در کار نیست.

وزیر خارجه فرانسه گفت که ایالات متحده آمریکا و شرکای اروپایی‌اش درباره لزوم حل پرونده تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره کشف آثار اورانیوم در سه سایت‌ اعلام‌نشده ایران موضع مشترک دارند.

جمهوری اسلامی ایران پذیرش توافق احیای برجام را از جمله به مختومه اعلام شدن پرونده تحقیقات آژانس مشروط کرده است و این امر یکی از موانع بر سر رسیدن به توافق اعلام شده است.

یکی دیگر از موانع بر سر به نتیجه رسیدن مذاکرات غیرمستقیم چند ماهه میان ایران و ایالات متحده آمریکا، درخواست ایران برای دریافت تضمین ماندن آمریکا در توافق در دولت‌های بعدی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که درحال حاضر هیچ‌گونه مذاکراتی در جریان نیست. آنان همچنین گفته‌ بودند که بعید است تا قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر در آمریکا تحول جدیدی در پرونده هسته‌ای ایران رخ دهد. آنان جمهوری اسلامی ایران را به برداشتن گامی به عقب متهم کرده‌اند.

رسانه‌های ایرانی روز دوشنبه به نقل از محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، نوشتند که ‌«پیام‌هایی که از طرف آژانس آمده» نشان‌دهنده قصد آژانس برای بستن پرونده تحقیقات است. اسلامی گفت: «امیدواریم صادق باشند و بیش از وقت خود را تلف نکرده و فکر نکنند که با چنین موردی بتوانند فشار حداکثری خود را اعمال کنند.»

مقام‌های اروپایی می‌گویند که ایران باید پاسخ‌های معتبر به ابهامات آژانس بدهد و نگران آن هستند که بی‌پاسخ ماندن پرسش‌های آژانس درباره آثار اورانیوم پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی را تضعیف کند.

ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده، روز چهارشنبه در این مجمع سخنرانی می‌کند. او پیشتر در روز یکشنبه گفت که اگر آمریکا تضمین دهد مجددا از توافق خارج نمی‌شود، ایران درباره احیای برجام جدی است.