تروئیکای اروپا: ایران تولید اورانیوم فلزی را متوقف کند

بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستار توقف نقض تعهدات و بازگشت ایران به مذاکره شدند

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی-ALEX HALADA / AFP

بریتانیا، فرانسه و آلمان به صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز نگرانی از نقض تعهدات هسته‌ای از سوی ایران خواستار توقف فوری تولید اورانیوم فلزی شدند.

ماده‌ای که می‌تواند در تولید سلاح هسته‌ای کاربرد داشته باشد و به گفته اروپا ایران هیچ دلیل «غیرنظامی» برای تولید آن ندارد.

این بیانیه که در نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده در مورد غنی‌سازی با خلوص بالا و کاهش دسترسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعاتی قبل از آغاز به کار نشست شورای حکام در روز دوشنبه، به تفاهمی برای تعویض کارت حافظه دوربین‌های نظارتی در تاسیسات هسته‌ای دست یافتند. توافقی لحظه آخری که به گفته تحلیلگران با پادرمیانی روسیه و آژانس و به منظور جلوگیری از ایجاد اجماع بر سر صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران انجام شد.

هرچند ۳۵ عضو شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهند کرد، اما تروئیکای اروپا در بیانیه خود خواستار ازسرگیری تعهدات هسته‌ای و بازگشت ایران به مذاکره شده است.

در این بیانیه به غنی‌سازی بالای پنج درصد در ایران که اکنون به ۶۰ درصد رسیده و نقش آن در کاهش زمان گریز هسته‌ای اشاره شده است.

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل اخیر اعلام کرده که ایران یک ماه با تولید مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام در عین حال حمایت کامل خود را از مذاکرات احیای برجام در وین اعلام کرده‌اند.

این مذاکرات با حضور غیرمستقیم آمریکا پس از روی کار آمدن دولت بایدن آغاز شد و تا کنون شش دور از آن برگزار شده است. اما انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ در ایران در روند مذاکرات وقفه ایجاد کرد و از آن پس هنوز مذاکرات از سر گرفته نشده است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که با توجه به رویکرد دولت بایدن که به هر قیمتی به دنبال توافق با ایران است و موضع منفعل اروپا، تهران ضرورتی فوری برای بازگشت به میز مذاکره احساس نمی‌کند.

مقامات در تهران به دنبال لغو همه تحریم‌ها هستند و تا کنون پیشنهاد لغو بخشی از تحریم‌ها را نپذیرفته‌اند.