رئیس‌جمهوری اسرائیل: با کشوری که هولوکاست را انکار می‌کند نباید توافق کرد

اسحاق هرتزوگ در پارلمان آلمان گفت باید مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شویم

رئیس‌جمهوری اسرائیل روز یکشنبه برای شرکت در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد کشتار المپیک مونیخ به آلمان سفر کرد- John MACDOUGALL / AFP

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، طی سخنانی در پارلمان آلمان از قانون‌گذاران این کشور خواست مانع ساخت سلاح هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شوند که قصد نابودی اسرائیل را دارد.

رئیس‌جمهوری اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور (۶ سپتامبر)، در پایان سفر رسمی خود به آلمان درباره «نیروهای نفرت و تاریکی» تحت رهبری ایران هشدار داد و گفت که آن‌ها امنیت اسرائیل و ثبات خاورمیانه را تهدید می‌کنند. هرتزوگ از جامعه جهانی خواست در شرایط کنونی در سمت درست تاریخ بایستند.

او گفت: «اینکه یک کشور عضو سازمان ملل متحد، با در دست داشتن سلاح کشتارجمعی هر روز یکی دیگر از کشورهای عضو این سازمان را به نابودی تهدید می‌کند، غیرقابل‌تصور است.»

هرتزوگ در ادامه با اشاره به مذاکرات احیای برجام افزود: «کشوری که اسرائیل را تهدید و هولوکاست را انکار می‌کند، واجد شرایط امتیاز نیست.»

به گزارش تایمز اسرائیل، آلمان یکی از اصلی‌ترین قدرت‌های جهان است که برای احیای توافق هسته‌ای با ایران تلاش می‌کند، با وجود اختلاف‌های عمیق میان واشنگتن و تهران، دستیابی به توافق در هفته‌های آتی محتمل است.

رئیس‌جمهوری اسرائیل روز یکشنبه برای شرکت در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد کشتار المپیک مونیخ به آلمان سفر کرد. 

هم‌زمان با درخواست اسحاق هرتزوگ از جامعه جهانی برای مبارزه با یهودی‌ستیزی و تهدید اسرائیل از طرف ایران، یائیر لاپید، نخست‌وزیر این کشور، نیز طی سخنانی اعلام کرد که اسرائیل برای اجرای هر سناریویی در مقابل حکومت ایران آماده است.

نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه در جریان بازدید از پایگاه هوایی نواتیم در جنوب این کشور، درحالی‌که در برابر یک جنگنده اف-۳۵ نیروی هوایی ارتش اسرائيل ایستاده بود، گفت: «اسرائيل کماکان در تمامی جبهه‌ها علیه تروریسم و کسانی که در پی آسیب زدن به این کشورند اقدام خواهد کرد.»

یائیر لاپید در بخش دیگری از سخنان روز سه‌شنبه‌اش در پایگاه هوایی نواتیم، گفت همان‌طور که با جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، توافق شده است، اسرائیل آزادی کامل دارد تا هر طور که صلاح می‌داند برای جلوگیری از دسترسی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای اقدام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته نیز، وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس در گزارشی، به‌ نقل از تام نایدز، سفیر ایالات‌متحده در تل‌آویو، نوشت رئيس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی هفته پیش با نخست‌وزیر اسرائيل به‌صراحت به او اطمینان داد که واشنگتن دست اسرائیل را برای هرگونه اقدام احتمالی علیه حکومت ایران نمی‌بندد.

در روزهای گذشته پس از پاسخ دوم جمهوری اسلامی ایران به طرح پیشنهادی اروپا برای احیای برجام، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفت که کشورش اجازه نخواهد داد که حکومت ایران به سلاح‌ اتمی دست پیدا کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعای صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود را مطرح می‌کند، با این‌ حال در ماه‌های اخیر، برخی مقام‌های حکومت به‌صراحت درباره توان دستیابی به سلاح هسته‌ای سخن گفته‌اند.

کمال خرازی، وزیر سابق امور خارجه، محمدجواد لاریجانی، معاون پیشین وزارت امور خارجه، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، و اسماعیل کوثری، فرمانده سابق سپاه پاسداران، چهار مقام حکومت‌اند که در دو ماه اخیر ادعاهایی درباره توانایی ساخت بمب اتم در ایران مطرح کردند.

آخرین اظهارات نیز متعلق به اسماعیل کوثری بود که طی سخنانی تهدیدآمیز گفت: «ما می‌توانیم میزان غنی‌سازی ۶۰ درصد را تبدیل به ۹۳ درصد کنیم که به معنی بمب اتم است و اگرچه به‌دنبال این موضوع نیستیم ولی اگر طرف مقابل دیر بجنبد توانایی این موضوع را داریم.»

بیشتر از جهان