گرانی بی‌سابقه گوشت همراه با تورم بی‌سابقه و انکار دولت

از سال ۹۲ تا امروز، میزان رشد قیمت گوشت قرمز رکوردی نزدیک به ۴۰۰ درصد داشته است

در حالی‌که برای اجرایی‌ شدن مصوبه مجلس در مورد بازگشت قیمت‌ کالاهای اساسی به شهریور سال ۱۴۰۰ امیدی وجود ندارد و درعین‌ حال، سوخت هم پله‌پله در حال گران شدن است، تورم ناشی از آزادسازی قیمت‌ها هر روز بیش از گذشته آثار خود را بر سفره مردم نشان می‌دهد، اما در این میان، دولت تاکید دارد که اوضاع رو به بهبود است.

کاهش ۱۰۰ درصدی میزان تقاضای گوشت در بازار نسبت به سال گذشته، یکی از نتایج تورم در سال ۱۴۰۱ است که مهدی میرزا امین، عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی، اعلام کرد.

این میزان کاهش بر اساس آمار منتشرشده، بیشتر در سبد خانوار سه دهک پایین جامعه دیده می‌شود و باعث شده است مصرف گوشت در این خانوارها که بیشتر از میان کارگران‌اند به میانگین کمتر از سه کیلوگرم در سال برسد.

آنچه این خطر را نگران‌کننده کرده آن است که بر اساس آمار رسمی، سیر نزولی مصرف سالانه گوشت در دهک‌های پایین از سال ۹۰ تا امروز هرگز متوقف نشده است، به‌طوری‌که در سال ۱۳۹۰ این میزان از حداقل ۱۳ کیلو برای ضعیف‌ترین اقشار هرساله کاهش یک تا دو کیلوگرمی داشته و در سال ۱۴۰۰ به ۶ کیلو در سال رسیده بود. حال، با اعلام آمار ۳ کیلو سرانه مصرف گوشت در سال برای نخستین طی دو دهه گذشته، این سیر نزولی رقمی ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

به گفته کارشناسان تغذیه، هم‌زمان با کاهش مصرف گوشت قرمز، به‌دلیل افزایش هم‌زمان قیمت مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات و حبوبات که می‌توانست بخش محدودی از کسری پروتئین موردنیاز بدن را تامین کند، جامعه ایران با تهدید فقر پروتئین مواجه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق مشاهدات، قیمت حبوبات در بازه زمانی سه سال رشدی ۳۰۰ درصدی و لبنیات نیز رشدی ۱۵۰ تا ۲۵۰ درصدی داشته است، روند رشدی که از فاصله ۹۰ روز برای هر نوبت افزایش قیمت در حد فاصل سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰، به بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ روز برای هر نوبت افزایش قیمت ۵ تا ۲۵ درصدی رسیده است.

عدد سرانه مصرف ۳ کیلوگرم گوشت برای هر نفر در سال به معنای دریافت کمتر از ۱۰ گرم در روز برای هر فرد عضو سه دهک پایین جامعه است که با عدد استاندارد مورد نیاز ۷۰ تا۱۰۰ گرم در روز فاصله‌ بسیار دارد.

بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی، از سال ۹۲ تا امروز، میزان رشد قیمت گوشت قرمز رکوردی نزدیک به ۴۰۰ درصد داشته است. اگر به میانگین قیمت در ابتدای دهه ۹۰ نگاه کنیم متوجه می‌شویم در سال ۹۲ قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است. اما امروز در بازار تهران قیمت گوشت ران گوسفندی ۱۹۱ هزار تومان است. در مورد گوشت گوساله نیز همین الگو را شاهدیم. در سال ۹۲، قیمت هر کیلو گوشت گوساله ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان بود، اما بر اساس قیمت بازار روز تهران، در ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ قیمت گوشت ران گوساله عدد ۲۲۷ هزار تومان را پشت سر گذاشته است.

ماجرای گرانی این روزها فقط به اقلام پروتئینی ختم نمی‌شود. اسماعیل مرادیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، گفت: «بر اساس آمار فروشندگان بازار تره‌بار تهران، شاهد کاهش ۳۰ درصدی تقاضا به نسبت سال گذشته در حوزه سبزیجات و میوه هستیم.»

بحران اقتصادی در ایران با موج پی‌درپی تورم در حوزه اقلام خوراکی بیش از همیشه سبد خانوارهای ضعیف ایرانی را هدف گرفته است.

دهک‌هایی که بنا بود با افزایش یارانه دریافتی دولت از بحران تغذیه و معیشت عبور کنند، حالا پس از گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، به بحرانی‌ترین روزهای معیشتی خود طی سه دهه گذشته نزدیک شده‌اند، بحرانی که پزشکان و کارشناسان تغذیه را بر آن داشته است تا اعلام کنند تداوم این روند می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری به‌ویژه در بحث تغذیه کودکان این دهک‌ها را به همراه داشته باشد.