مصرف گوشت در ایران در یک‌ سال اخیر ۱۰۰ درصد کاهش یافت

فعالان صنفی در بخش‌های دیگر نیز درباره کاهش مصرف لبنیات و میوه ابراز نگرانی کرده‌اند

روند کاهشی مصرف گوشت چنان سرعت داشت که مصرف مردادماه نسبت به ماه پیش از آن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر شد‌ـ AFP

هم‌زمان با افزایش سرسام‌آور قیمت اقلام خوراکی، سفره مردم نیز روزبه‌روز کوچک‌تر شده و مصرف مواد غذایی کاهش یافته است.

در ماه‌های اخیر، فعالان بازار از کاهش شدید مصرف خوراکی‌هایی مانند لبنیات، برنج، مرغ‌ و تخم‌مرغ خبر دادند، اکنون نیز مهدی میرزا امین، عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی، خبر داده مصرف گوشت در یک‌ سال گذشته ۱۰۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته این فعال صنفی، روند کاهشی مصرف گوشت چنان سرعت داشت که مصرف مردادماه نسبت به ماه پیش از آن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر شد.

عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی کاهش قدرت خرید مردم را عامل اصلی کسادی بازار خواند و گفت: «مردم در خرید انواع پروتئین‌ها مراعات می‌کنند و حتی تقاضا برای خرید مرغ نیز با وجود اینکه با بهایی کمتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود، کاهش پیدا کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاهش قابل‌ملاحظه مصرف گوشت گوساله در ماه‌های اخیر در حالی است که طبق گفته میرزا امین، قیمت آن در دو ماه گذشته تغییر نکرده است. این فعال صنفی بهای یک کیلوگرم گوشت لخم گوساله را ۲۱۵ هزار تومان اعلام کرد. یک کیلوگرم گوشت چرخ‌کرده نیز با قیمت ۱۹۵ هزار تومان در واحدهای صنفی عرضه می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی به کاهش تقاضای گوشت در ماه محرم امسال اشاره کرد و با مقایسه آن نسبت به ماه محرم سال‌های پیش، به خبرگزاری ایلنا گفت: «کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان باعث شد بسیاری از مردم اقدام به خرید گوشت منجمد کیلویی ۱۵۰ هزار تومان کنند.»

اگر تا چند سال پیش فقط اقشار فقیر و تنگدست جامعه قادر به خرید تمام اقلام خوراکی موردنیاز خود نبودند، اکنون این مسئله به دیگر طبقه‌های جامعه نیز سرایت کرده‌ است، تا آن‌جا که سفره طبقه متوسط جامعه نیز کوچک‌تر شده است.

پیش‌تر، مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی، گفته بود: «مرکز آمار ایران سرانه مصرف گوشت قرمز را چهار کیلوگرم به ازای هر نفر اعلام کرده است اما آنچه واقعیت دارد چیزی حدود سه کیلوگرم است.»

او آمار روزانه مصرف گوشت را نیز هشت گرم اعلام کرد و گفت این آمار برای جامعه وخیم و نگران‌کننده است. هم‌زمان فعالان صنفی در بخش‌های دیگر نیز درباره کاهش مصرف لبنیات و میوه ابراز نگرانی کرده‌اند.

پنجشنبه ۲۰ مرداد، اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، خبر داد که در شرایط کنونی برخی خانوارها به‌دلیل گرانی، ضایعات میوه را می‌خرند و تاکید کرد که نباید از این اتفاق به‌سادگی عبور کرد.

به گفته زهرا عبداللهی، مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت، حدود یک‌سوم ایرانی‌ها یا مصرف شیر و لبنیات را تا حد زیادی کاهش داده‌اند یا آن را به‌طور کامل از سفره خود حذف کرده‌اند.

کاهش قدرت خرید مردم و کوچک‌ شدن سفره آنان در طول چهار دهه گذشته همواره با شیب صعودی ادامه داشت و با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی و برنامه‌های اقتصادی او، سرعت بیشتری گرفت، به‌طوری‌ که نرخ برخی اقلام خوراکی تا ۳۰۰ درصد افزایش یافت. با این‌ حال، رئیسی و مقام‌های دولتی او همواره ادعای کنترل نرخ تورم را مطرح می‌کنند و می‌گویند معیشت مردم را به برجام و تحریم‌ها گره نزده‌اند.