ابهام‌ درباره گزینشی بودن زنان تماشاگر بازی پرسپولیس افزایش یافت

سهمیه بلیت تماشاگران زن در عرض کمتر از ۱۰ دقیقه، تمام شد

زنان طرفدار فوتبال در ایران سال‌های متمادی برای حضور در ورزشگاه با انواع خشونت‌ها و توهین‌ها مواجه شدند - ATTA KENARE / AFP

سهمیه بلیت‌های اختصاص‌یافته به تماشاگران زن در بازی تیم‌های پرسپولیس و صنعت نفت آبادان، در عرض کمتر از ۱۰ دقیقه و پیش از آغاز رسمی بلیت‌فروشی، پایان یافت تا ابهام‌ها درباره اینکه ۵۰۰ تماشاگر زن این بازی از پیش گزینش شده‌اند، بیشتر شود.

پس از اتمام‌حجت فیفا با فدراسیون فوتبال ایران درباره پایان ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای بازی‌های ملی و داخلی، درهای ورزشگاه آزادی در سومین هفته رقابت‌های لیگ برتر، به روی زنان باز شد؛ اما تنها ۵۰۰ زن موفق شدند بازی تیم‌های استقلال و مس کرمان را از روی سکوها تماشا کنند.

پس از این بازی، برخی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله انسیه خزعلی، معاون زنان رئیس‌جمهوری، ادعا کردند که اجازه حضور زنان در ورزشگاه به فشارهای فیفا ارتباطی نداشت و تصمیم وزارت ورزش بود. رسانه‌های داخلی نیز با استناد به برخی شنیده‌ها، اعلام کردند که ظرفیت درنظرگرفته‌شده برای تماشاگران زن در بازی‌های بعدی، افزایش می‌یابد.

خبرآنلاین روز یکشنبه، ۶ شهریور، از هشت برابر شدن سهمیه تماشاگران زن خبر داد و نوشت: «با توجه به تجربه موفقیت‌آمیز حضور زنان در بازی استقلال و مس کرمان، قرار است در بازی پرسپولیس، چهار هزار تماشاگر زن حضور داشته باشند.» این خبر به‌سرعت در رسانه‌های رسمی و اجتماعی بازنشر شد اما اندکی بعد، خبرگزاری فارس حضور چهار هزار تماشاگر زن در ورزشگاه را «شایعه» خواند و اعلام کرد که با تصمیم شورای تامین استان تهران، در بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان هم تنها ۵۰۰ زن اجازه دارند به ورزشگاه بروند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز سه‌شنبه، ۸ شهریور، در‌ حالی‌ که واکنش‌ها به «آب رفتن» سهمیه تماشاگران زن ادامه داشت، اتفاقی شوک‌آور و جدید رخ داد و همان ۵۰۰ بلیت مخصوص زنان هم در عرض کمتر از ۱۰ دقیقه تمام شد؛ آن هم در حالی که هنوز فروش رسمی بلیت آغاز نشده بود.

خبرگزاری فوتبال ایران در این زمینه نوشت: «بر اساس اعلام رسمی، بخش فروش بلیت جایگاه بانوان از ساعت ۹ صبح، از طریق سامانه مشخص‌شده، باز شد و در ۱۰ دقیقه ابتدایی، کلیه سهمیه اعلام‌شده فروش رفت. این در حالی است که اطلاع‌رسانی ساعت ۱۱ انجام شد تا بسیاری از مشتاقان امکان خرید بلیت را از دست بدهند.»

خلاصه ماجرا این است که وقتی باشگاه پرسپولیس از هواداران خود دعوت کرد برای خرید بلیت به سایت موردنظر مراجعه کنند، تمام سهمیه تماشاگران زن قبلا تمام شده بود. قرار بود تماشاگران زن بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان، مانند بازی قبلی در قسمت پشت دروازه، بازی تیم محبوب خود را تماشا کنند.

سابقه ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها به اندازه عمر جمهوری اسلامی ایران است. در تمام این سال‌ها، اعتراض‌های داخلی و مدنی به این موضوع نتیجه‌ای نداشت اما اکنون با اولتیماتوم فیفا و ارسال نامه‌‌ای الزام‌آور به فدراسیون فوتبال ایران، مقام‌های وزارت ورزش جمهوری اسلامی ایران دو راه بیشتر ندارند؛ یا باید در ورزشگاه‌ها را به روی زنان باز کنند یا منتظر تعلیق فوتبال ایران باشند. حکومت ایران اولین راه را انتخاب کرد اما همچنان با ترفندهایی مثل گزینش زنان حاضر در ورزشگاه یا بهانه کردن آماده نبودن زیرساخت‌ها، برای حضور زنان علاقه‌مند به فوتبال در ورزشگاه‌ها مانع‌تراشی می‌کند.

زنان طرفدار فوتبال در ایران سال‌های متمادی برای حضور در ورزشگاه با انواع خشونت‌ها و توهین‌ها مواجه شدند؛ گاهی با لباس و ظاهر مردانه به ورزشگاه رفتند و گاه پشت درهای بسته ورزشگاه ماندند؛ در حالی‌ که بلیت خریده‌ بودند. نیروهای حکومتی نیز مانند آنچه در مشهد اتفاق افتاد، به اعتراض‌های آنان با اسپری فلفل پاسخ دادند. سحر خدایاری معروف به «دختر آبی»، دختر جوانی که سال ۱۳۹۸ قصد داشت وارد ورزشگاه شود اما بازداشت شد و در اعتراض، خود را به آتش کشید، نمادی از آرزوی برآورده‌نشده دختران و زنان ایرانی علاقه‌مند به فوتبال است که در جمهوری اسلامی، از طبیعی‌ترین حقوق مدنی خود محروم می‌شوند.

بیشتر از فوتبال