مهدی تاج آمد؛ اسکوچیچ چمدانش را جمع کرد

با ریاست مهدی تاج بر فدراسیون، وحید شمسایی و کامرانی‌فر استعفا کردند و احتمال حضور کی‌روش در تیم ملی بیشتر شد

رحیم زارع، رئیس کمیته فوتبال مجلس، اعلام کرد که با توجه به صحبت‌های او با مهدی تاج، کی‌ر‌وش، برانکو و قلعه‌نویی گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی در جام جهانی‌اند- اعتماد

با برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال، سرانجام مهدی تاج برای حدود دو سال، به ریاست فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شد. در این انتخابات، مهدی تاج ۵۱ رای، میرشاد ماجدی ۲۵ رای و عزیزالله محمدی چهار رای کسب کردند. همچنین پس از پایان رای‌گیری برای نایب‌ رئیس‌ها، ۷۸ نفر رای خود را به صندوق‌ انداختند که مهدی محمدنبی با ۶۴ رای نایب‌ رئیس اول و منصور قنبرزاده با ۵۸ رای نایب‌ رئیس دوم شد. محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان اصفهان، نیز در جایگاه نماینده مدیرعاملان باشگاه‌ها و عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال قرار گرفت.

این انتخابات در حالی برگزار شد که ۹ ساعت پیش از برگزاری آن، یعنی ساعت ۱ نیمه شب به وقت ایران، سرپرست فدراسیون فوتبال در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور داشت و از انتخابات چند ساعت بعد صحبت می‌کرد که ظاهرا لغو شده بود؛ زیرا وب‌سایت فدراسیون فوتبال ساعت ۱ بامداد سه‌شنبه، با ذکر دلایلی مبنی بر تخلف در روند برگزاری انتخابات و تایید صلاحیت‌ها، از لغو این انتخابات خبر داد.

کمی بعد مشخص شد که محمد کامرانی‌فر، فردی است که لغو این انتخابات را اعلام کرده بود. اما بنا به گفته دیگر اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، کامرانی‌فر به لحاظ قانونی چنین اختیاری نداشت. در نتیجه، ساعت ۵ صبح دوباره به برخی اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال اعلام شد که انتخابات برگزار خواهد شد. همین اتفاق باعث شد که تعدادی از اعضای مجمع به انتخابات نرسند یا دیرتر در سالن حضور پیدا کنند.

در جریان رای گیری، بسیاری از رای دهندگان تلاش می‌کردند کسی از رای آن‌ها باخبر نشود. بعضی‌ها هم مانند مصطفی آجرلو قبل از رای دادن، بالای سر و اطرافشان را چک کردند تا دوربین یا فردی رای آن‌ها را نبیند. اسماعیل حیدرپور، مدیرعامل باشگاه شهرخودرو، نیز پس از ثبت رای خود با موبایل از آن عکس گرفت که انتقاد برخی کارشناسان را به همراه داشت. پیش از این برای جلوگیری از این کار اقدام‌هایی صورت گرفته بود؛ چرا که برخی از رای‌دهندگان با عکس گرفتن از برگه رای، حسن نیت خود را به کسی که نامش را نوشته بودند ثابت می‌کردند و از او امتیاز می‌خواستند.

مهدی تاج پیش از این اعلام کرده بود در صورتی که رئیس فدراسیون فوتبال شود، اسکوچیچ دیگر مربی تیم ملی نخواهد بود و با کارلوس کی‌روش برای مربیگری تیم ملی مذاکره خواهد کرد. رحیم زارع، رئیس کمیته فوتبال مجلس، نیز با حضور در برنامه شب‌های فوتبالی اعلام کرد که با توجه به صحبت‌هایش با مهدی تاج، اسکوچیچ قطعا رفتنی است و کی‌روش، برانکو و قلعه‌نویی گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی در جام جهانی خواهند بود.

البته رحیم زارع این را هم اعلام کرد که با این اقدام تاج مخالف است: «من اگر جای رئیس فدراسیون بودم، برای مقطع جام جهانی چون در تاریخ ثبت می‌شود، از یک مربی ایرانی استفاده می‌کردم. برای بعد از جام جهانی می‌شود مربی خارجی آورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میرشاد ماجدی نیز پس از برگزاری انتخابات، در واکنش به خبر احتمال جایگزینی کی‌روش به جای اسکوچیچ در تیم ملی فوتبال، مخالفت خود را با آن اعلام کرد و گفت: «کماکان یک عضو هیئت رئیسه‌ام و پای هیچ قرارداد خارجی را امضا نخواهم کرد».

عزیز محمدی نیز پس از برگزاری انتخابات در حالی که از انتخاب دوباره تاج عصبانی به نظر می‌رسید، با انتقاد از اعضای مجمع عمومی گفت: «دوستانی که به تاج کمک کردند در پرونده ویلموتس هم با او همدست بودند و دوره‌های قبلی هم مسئولیت دست این‌ها بود. دوره‌های قبلی هم تاج ۵۱ رای آورد. الان هم همین مقدار رای آورد. مسئولیت اتفاق‌های بعدش پای خود مجمع است.»

ماجرای لغو انتخابات چه بود؟

لغو انتخابات ریاست فدراسیون در حالی رخ داد که برخی گروه‌های سیاسی هم مایل بودند این انتخابات لغو شود. در هفته‌های گذشته، رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران به خصوص روزنامه جوان برای لغو این انتخابات تلاش زیادی کردند. این طیف سیاسی که پشت پرده برکناری عزیزی خادم نیز حضور داشتند، با وجود اینکه دلایل زیادی برای اشتباه‌ها و مشکلات مالی او وجود داشت، ترجیح دادند با استفاده از کلید واژه «لابی‌های صهیونیستی» او را از فدراسیون اخراج کنند. روزنامه جوان روز سه‌شنبه بار دیگر، تایید صلاحیت تاج را حاصل شبکه صهیونیست‌ها و وهابی‌ها دانست.

کامرانی‌فر بامداد سه‌شنبه پس از اعلام لغو انتخابات، با برنامه فوتبال برتر شبکه ۳ سیما گفت‌وگو و اعلام کرد که نامه‌ای به دستش رسیده که بر اساس آن، برای لغو برگزاری انتخابات تصمیم گرفته است. البته او اعلام نکرد که این نامه از چه نهادی برای او ارسال شده بود.

هم‌زمان با این اقدام و در حالی که اهالی فوتبال با آن مخالف بودند، محمدحسین میثاقی، مجری برنامه فوتبال برتر که پیش از این نیز با جایگزینی عادل فردوسی پور، حذف تصویر وریا غفوری و برخی اظهارنظرهای جنجالی از این دست شناخته می‌شد، به دفاع از کامرانی‌فر پرداخت. او این حرکت کامرانی‌فر را شجاعانه خطاب کرد.

امتداد در مورد این اقدام کامرانی‌فر و واکنش میثاقی نوشت: «مجری برنامه فوتبال برتر با اطلاعیه عجیب کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال، همگام بود و در تماس تلفنی با او، تصمیمش را شجاعانه خواند و چنان حمایتی کرد که احتمالا خود کامرانی‌فر هم انتظارش را نداشت. شاید همان نهادی که دبیرکل فدراسیون را به چنین بیانیه‌ای رساند، یک تلفن هم خرج برنامه فوتبال برتر کرده است.»

کامرانی‌فر هنگام حضور در محل مجمع، با هیچ خبرنگاری صحبت نکرد اما کمی بعد هنگامی که از سالن خارج می‌شد، به خبرنگاران گفت: «خیلی حرف برای گفتن دارم ولی فعلا تا آخر مجمع صحبت نمی‌کنم. فقط همین را بگویم که بابت این اتفاق‌ها شرمنده مردمم.»

کامرانی‌فر در صحبت‌های ابتدایی خود در محل مجمع در حالی که فقط به پایین نگاه می‌کرد و صدایش می‌لرزید گفت: «در آینده درباره مواردی که پیش خواهد آمد، پاسخگو خواهم بود.» او سپس از سالن بیرون رفت و گوشه‌ای روی زمین نشست و سرش را پایین انداخت که همین اتفاق هم سوژه خبرنگاران شد و فیلم این صحنه در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد.

حسن کامرانی‌فر اعلام کرد که از دبیرکلی فدراسیون فوتبال هم استعفا می‌کند. پس از پایان این انتخابات، وحید شمسایی نیز با اعلام اینکه به میرشاد ماجدی رای داده است، گفت که از سرمربیگری تیم ملی فوتسال کناره‌گیری می‌کند.

بیشتر از فوتبال