بازی استقلال‌ـ‌مس؛ بدون زنان یا بدون تماشاگر؟

توجیه ممنوعیت حضور زنان هر روز سخت‌تر می‌شود

این مخمصه خودساخته برای فوتبال ایران است و محرومیتی بزرگ برای زنان، که ادامه آن به تعلیق فوتبال ایران منجر می‌شود‌ـ ATTA KENARE / AFP

در آستانه برگزاری بازی استقلال‌-‌مس در ورزشگاه آزادی در روز پنجشنبه ۳ شهریور، هنوز نه وزارت ورزش می‌داند که قرار است زنان در ورزشگاه آزادی حضور داشته باشند و نه سازمان لیگ و باشگاه استقلال. همه در انتظار صدور مجوز و تایید نهادهای مربوطه‌اند. منظور از نهادهای مربوطه همان نهادهای نامربوط است که برای فوتبال تصمیم می‌گیرند.

بعد از دو بار حضور زنان در ورزشگاه آزادی در بازی‌های ملی مقابل کامبوج و عراق، سازمان لیگ چطور می‌خواهد به بهانه نبودن زیرساخت در این ورزشگاه، ممانعت از حضور زنان در این بازی را برای فیفا توجیه کند؟ علاوه بر این، اگر مجوزهای لازم برای حضور زنان در این بازی فراهم نشود، آیا استقلال مثل بازی قبل پرسپولیس مقابل فولاد می‌تواند پذیرای هواداران باشد یا بازی‌اش بدون تماشاگر برگزار می‌شود تا غیبت زنان توجیه شود؟ سازمان لیگ در این وضعیت پاسخ فیفا را چه خواهد داد؟

این مخمصه خودساخته برای فوتبال ایران است و محرومیتی بزرگ برای زنان، که ادامه آن به تعلیق فوتبال ایران منجر می‌شود.

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی، در حاشیه فینال والیبال قهرمانی نوجوانان آسیا در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: «شرایط فراهم شود، زنان را در استادیوم آزادی می‌بینیم. ما هر زمان شرایط فراهم باشد، تماشاگران زن را داریم. مثل هم‌اکنون که در آزادی داریم شرایط را فراهم می‌کنیم و نشان می‌دهیم که واقعا می‌خواهیم. برنامه‌ریزی می‌کنیم که ۵ روز دیگر یا ۱۰ روز دیگر یا هر زمان که شرایط در استادیوم آزادی فراهم بود، تماشاگران زن را در استادیوم آزادی داشته باشیم.»

سودجویی؛ نتیجه ابهام و بلاتکلیفی فوتبال

صحبت‌های حمید سجادی، در کنار اطلاعیه‌های ابهام‌برانگیز سازمان لیگ و همه تناقض‌هایی که در حرف‌های مسئولان درباره حضور زنان در ورزشگاه آزادی شنیده می‌شود، هواداران زن را برای حضور در ورزشگاه آزادی در بازی استقلال مقابل مس، سردرگم و بلاتکلیف کرده است. این رفتار مبهم و اظهارنظرهای متناقض حتی کار را به جایی رسانده است که عده‌ای در رسانه‌های اجتماعی با معرفی خود به‌عنوان نمایندگان باشگاه استقلال، زنان مشتاق برای حضور در ورزشگاه را نام‌نویسی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همین ماجرا باعث شد که باشگاه استقلال در این رابطه اطلاعیه‌ای صادر کند. استقلال در این بیانیه خطاب به هواداران نوشت: «پیرو برخی اخبار منتشرشده پیرامون حضور بانوان در بازی استقلال و مس کرمان، برخی افراد سودجو در فضای مجازی با معرفی خود به‌عنوان نماینده باشگاه استقلال، اقدام به نام‌نویسی از بانوان علاقمند به حضور در ورزشگاه کرده‌اند‌. باشگاه استقلال ضمن رد هرگونه ارتباط میان این افراد و باشگاه، اعلام می‌کند این باشگاه در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه، تابع اطلاعیه‌های سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال است و در صورت صدور مجوز از مراجع ذی‌ربط، سازوکار این موضوع از طریق رسانه‌های رسمی باشگاه استقلال اعلام می‌گردد.»

این شرایط دقیقا نقطه مقابل خواسته‌ فیفا از فدراسیون فوتبال ایران درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها است. فیفا در نامه‌هایش از فدراسیون فوتبال ایران می‌خواهد به بلاتکلیفی در این زمینه پایان دهد و تکلیف خود را با موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها روشن کند. اما در پی نامه آخر فیفا، نه تنها بلاتکلیفی تمام نشده که فراگیر شده و شدت هم گرفته است.

وقتی وزیر ورزش زیر بار نمی‌رود

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، در حاشیه جلسه هیئت دولت در ۱۲ مرداد، در جمع خبرنگاران درباره الزام فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: «در نامه فیفا الزامی نبود، بلکه پیشنهادی مطرح شده که پیرو پیگیری‌های قبلی است و ما تاکنون مشکلی هم درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها نداشتیم.»

اما سهیل مهدی، مسوول برگزاری لیگ برتر، در ۲۷ مرداد در مصاحبه‌ای تلویزیونی، در این رابطه تاکید کرد: «نامه فیفا برای ورود بانوان الزام‌آور است، نه پیشنهادی! می‌توانیم حضور بانوان را از همین استادیوم آزادی شروع کنیم. فیفا الزامی ندارد که بلافاصله در همه استادیوم‌های کشور بانوان حضور داشته باشند.»

اما سجادی باز هم کوتاه نیامد و در مصاحبه جدیدش باز هم اشاره کرد فیفا الزامی ندارد و همه این فشارها به‌دلیل تعهدی است که وزیر قبلی داده است: «با فدراسیون فوتبال صحبت کردیم. مسئول بین‌المللی هم توضیحاتی دادند. اینکه از بیرون برداشت شده الزام یا اجبار است، ناشی از تعهدی است که در سال‌های گذشته همکاران ما، وزیر قبلی یا دوستان قبلی فدراسیون تفاهمی با مراجع بین‌المللی کردند. امضایی شده و قبول کردند که این اتفاق بیفتد.»

سردرگمی سازمان لیگ درباره پذیرش زنان

صبح شنبه ۲۹ مرداد، احمد وحیدی، وزیر کشور، در مورد موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: «هرجایی که بتوانیم ورزشگاه را برای حضور بانوان آماده کنیم، این موضوع مانعی ندارد.» ظاهرا در جلسه‌ای که روز یکشنبه ۳۰ مرداد در محل سازمان لیگ در همین زمینه برگزار شد، در مورد مسئله ورود زنان به ورزشگاه بحث و تبادل نظر شد و در پی همین جلسه بود که سهیل مهدی، مسئول برگزاری لیگ برتر، گفت: «تنها ورزشگاه ایران که شرایط حضور بانوان را دارد ورزشگاه آزادی است و سایر ورزشگاه‌های کشور فعلا مشکلات خاص خودشان را دارند که قادر به میزبانی از بانوان نیستند.»

اما در همین راستا، حجت‌الله بهمنی، مدیر روابط عمومی سازمان لیگ، در مصاحبه‌ای با خبر ورزشی گفت: «اگر اتفاق خاصی تا روز پنجشنبه رخ ندهد، قرار است که تعدادی از بانوان برای تماشای دیدار این هفته به استادیوم آزادی بروند. در تلاش هستیم تا شرایط به گونه‌ای پیش برود که کم‌کم با ایجاد زیرساخت‌های لازم، شرایط به گونه‌ای فراهم شود که در اکثر مسابقات بتوانیم میزبان بانوان هم باشیم.»

اما خیلی زود اطلاعیه‌ای از سازمان لیگ صادر شد که از قاطعیت خبر بهمنی درباره حضور زنان در بازی استقلال مقابل مس کاست. در این اطلاعیه آمده بود: «این مسئله منوط به ایجاد زیرساخت‌های لازم و ایجاد امکانات مناسب است و همچنین با تصمیم نهادها و دستگاه‌های مربوطه انجام می‌پذیرد. سازمان لیگ فوتبال نیز در حال پیگیری برای حضور بانوان در ورزشگاه است و بدیهی است حضور بانوان در ورزشگاه با تایید و مجوز نهادهای مربوطه امکان‌پذیر خواهد بود.»

این بلبشو برای توجیه ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها، می‌تواند حتی به تعطیلی لیگ ایران منجر شود اما عصر پنجشنبه روز سختی برای فدراسیون فوتبال است و برگزاری بازی در ورزشگاه آزادی بدون حضور زنان این‌ بار هم با واکنش فیفا مواجه می‌شود، واکنشی که شاید جدی‌تر از همیشه باشد.

بیشتر از فوتبال