دو فنجان چای بیشتر، خطر مرگ کمتر

مهم نیست که فرد قهوه هم می‌نوشد، شیر یا شکر به چای خود اضافه می‌کند یا دمای ترجیحی چایش چقدر است

«اگر در روز یک فنجان چای می‌نوشید، همین خوب است و لطفا از فنجان چای خود لذت ببرید» - Canva

مطالعه مشاهده‌ای جدید نشان می‌دهد بریتانیایی‌هایی که چای سیاه می‌نوشند، در مقایسه با افرادی که چای سیاه نمی‌نوشند، کمتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.

این مطالعه که موسسه ملی سرطان ایالات متحده آن را تامین مالی می‌کرد، با پرسشنامه‌ای انجام شد که نیم میلیون نفر در بریتانیا بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ به آن پاسخ دادند. سپس، طی یک دوره ۱۴ ساله پیگیری شد.

پژوهشگران گفتند افرادی که روزانه دو فنجان یا بیشتر چای «اینگلیش برکفست» (English Breakfast) یا ارل گری مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که این نوشیدنی را نمی‌نوشند، بین ۹ تا ۱۳ درصد کمتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.

این مطالعه نشان داد که مصرف بیشتر چای با کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی هم مرتبط است. برای مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان هیچ روند مشخصی وجود نداشت.

این یافته‌ها که روز دوشنبه، ۲۹ اوت، در مجله «انالز آو اینترنال مدیسین» (Annals of Internal Medicine) منتشر شد، تحت تاثیر عواملی مانند اینکه فرد به فنجان چای خود شیر یا شکر اضافه کرده است یا نه و دمای ترجیحی چایشان قرار نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میزان سوخت‌وساز کافئین در افراد هم آن‌ها [یافته‌ها] را تحت تاثیر قرار نداد.

فرناندو رودریگز آرتالیو، پروفسور پزشکی پیشگیری و بهداشت عمومی دانشگاه مستقل مادرید، گفت: «این مقاله نشان می‌دهد که مصرف منظم چای سیاه (پرمصرف‌ترین چای در اروپا) با کاهشی ناچیز در کل و مخصوصا با مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی طی بیش از ۱۰ سال بین میانسالان، بیشتر سفیدپوستان و عموما بزرگسالان، ارتباط دارد.

او گفت که این مطالعه به طور قطعی ثابت نمی‌کند که چای علت مرگ‌ومیر کمتر مصرف‌کنندگان آن است؛ زیرا نمی‌توان ارتباط این موضوع با دیگر عوامل بهداشتی مرتبط با مصرف چای را رد کرد.

کارشناسان همچنین هشدار داده‌اند که مطالعه‌ای مانند این، بر اساس مشاهده عادات و سلامت افراد، نمی‌تواند علت و معلولی را ثابت کند.

ماریون نستله، استاد مطالعات مواد غذایی در دانشگاه نیویورک، گفت: «مطالعات مشاهده‌ای مانند این همیشه این سوال را مطرح می‌کنند که آیا چیز دیگری در مورد مصرف‌کنندگان چای وجود دارد که آن‌ها را سالم‌تر می‌کند؟ من چای دوست دارم. نوشیدنش عالی است اما بهتر است که تعبیر محتاطانه‌ای داشته باشیم.»

سوال دیگری که بی‌پاسخ مانده، این است که آیا افرادی که چای نمی‌نوشند، باید برای بهبود سلامت خود این کار را شروع کنند؟

با این حال، ماکی اینو چوی که این مطالعه را رهبری کرده است، گفت که برای توصیه به تغییر عادات چای [نوشیدن] شواهد کافی وجود ندارد.

او گفت: «اگر در روز یک فنجان [چای] می‌نوشید، فکر می‌کنم همین خوب است و لطفا از فنجان چای خود لذت ببرید.»

گزارش‌های تکمیلی از انجمن مطبوعات و آسوشیتدپرس.

© The Independent

بیشتر از زندگی