اجرای پنهانی طرح «صیانت» بدون تصویب مجلس و قبول مسئولیت دولت

بسیاری در ایران از اختلال در دسترسی به اینستاگرام خشمگین هستند

روحانیون حاکم بر ایران سیاست‌ها و برنامه‌های پنهانی قابل توجهی برای کنترل و محدود کردن دسترسی مردم به اینترنت جهانی در سر دارند. AFP

دولت ابراهیم رئیسی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌‌های بسیاری برای فضای مجازی در نظر گرفته و اجرای پنهانی برخی از این طرح‌ها را هم آغاز کرده، اما حاضر نیست درباره آنها حرفی بزند.

کاهش سرعت، اختلال، قطعی مدام و محدود شدن دسترسی‌‌ها از مصائب کاربران اینترنت در این دولت است که میزان آن نسبت به دولت‌‌های قبل افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

حسن درویشیان، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهوری هم بی‌اعتنا به افزایش اعتراض‌ها نسبت به این ختلال‌ها، اعلام کرده که «​​دولت مصمم است کنترل فضای مجازی را دنبال کند.»

درویشیان گفته وزارت ارتباطات و دستگاه‌های امنیتی پیگیر این مسئله‌ هستند و با کسانی که «آمار‌های غیرصحیحی را با اهداف خاصی منشتر می‌کنند» برخورد خواهند کرد.

موضوع «ساماندهی» فضای مجازی در ایران یکی از مهم‌ترین خواسته‌‌های علی خامنه‌ای است که طرح «صیانت از فضا مجازی» مهم‌ترین و بزرگ‌ترین طرح در این زمینه است.

این طرح به واسطه مخالفان بی‌شماری که دارد هنوز در مجلس و شورای عالی فضای مجازی به تصویب نرسیده است، اما گزارش‌ها از اجرای پنهانی این طرح حکایت دارد.

اختلال در دسترسی به اینستاگرام از مهمترین نشانه‌های آغاز پنهانی این طرح اعلام شده است، موضوعی که رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی هم درباره آن سخن گفته است.

الفت‌نسب با تائید بروز اختلال‌ در دسترسی به اینستاگرام افزوده که «شاید آقایان خیلی این نکته را قبول نداشته باشند و نه رئیس‌جمهوری و نه وزیر به موضع و تصمیم خود {در این‌باره} اشاره نمی‌کنند.»

او اضافه کرده «افرادی که در این میان متضرر می‌شوند، کسب و کار‌های خرد هستند که شاید تنها راه معاششان همین اینستاگرامی باشد که در آن ترافیک زیادی را ایجاد کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او «آنچه ادامه روند را دشوارتر می‌کند، این است که دولت موضعش را خیلی صریح اعلام نمی‌کند. این یکی از مشکلاتی است که تکلیف مشخص نمی‌شود.»

الفت‌نسب ادامه داده که «تمام شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کردند و فقط همین اینستاگرام مانده است که در همین هم دارند اختلال ایجاد می‌کنند.»

او همچنین گفته که وقتی دولتی‌ها در مورد اجرای طرح صیانت «سکوت می‌کنند و چیزی نمی‌گویند و در کنارش اختلالاتی را هم اعمال می‌کنند، چنین شائبه‌هایی هم به جود می‌آید.»

یکی از اهداف طرح «صیانت» کنترل و نظارت بر رفتار کاربران در شبکه جهانی اینترنت، محدود کردن دسترسی‌ها، وادار کردن مردم به استفاده از بستر‌ها و سکوهای داخلی با نظام احراز هویت است. موضوعی که کاربران اینترنت در ایران به شدت با آن مخالفند.

ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی هم به تازگی گفته که «ما توصیه داریم تا آنجا که ممکن است سکوها و برنامه‌ها در داخل کشور طراحی شود.»

فیروز‌آبادی همچنین از انفعال دولت‌ها در فراهم کردن شرایط استفاده از سکوهای داخلی ابراز تأسف کرده و به طور تلویحی از حضور گسترده ایرانی‌ها در اینستاگرام انتقاد کرده است.

روز گذشته نیز ۱۶۱ نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای خواستار کنترل «ولنگاری موجود» در محتوای شبکه نمایش خانگی و تبلیغات «نامناسب» بعضی اصناف در فضای مجازی شدند.

فرماندهان سپاه پاسداران نیز در چند هفته گذشته علیه فضای مجازی اظهار‌نظر‌های تندی کرده‌اند. رمضان شریف، سخنگوی سپاه گفته که «دشمن در فضای مجازی با تصویرسازی غلط درصدد وارونه نشان دادن واقعیت است.»

احمدرضا پورخاقان، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح هم هشدار داده که «سوء استفاده دشمن از فضای مجازی برای ایجاد یاس را باید خنثی کرد.»

از تمامی این اظهارنظر‌ها و تهدید‌ها چنین برمی‌آید که مقام‌های جمهوری اسلامی و در صدر آنها دولت ابراهیم رئیسی اسب محدودیت‌ها برای فضای مجازی را زین کرده‌اند، اما حاضر نیستند مسئولیت تاخت و تاز‌های خود را برعهده بگیرند.