فرمانده سپاه توقیف نفتکش و انفجار کشتی‌ها را «یوم‌الله» خواند

حسین سلامی: ما امروز ماموریت گرفته‌ایم که در دریاهای دوردست حضور پیدا کنیم

حسین سلامی-AFP

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، با تاکید بر اینکه «نیروی دریایی سپاه در نبردهای دریایی خلیج فارس قطعه‌قطعه درگیر می‌شود»، از حمله به کشتی‌های تجاری، توقیف نفتکش‌ها و چند مورد نزدیک شدن قایق‌های سپاه به نیروهای آمریکایی به‌عنوان «یوم‌الله» نام برد و گفت: «ما امروز ماموریت گرفته‌ایم که در دریاهای دوردست حضور پیدا کنیم.»

سلامی طی سخنانی در جمع فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران در مشهد با بیان اینکه «تاریخ و هویت ما را ۲۲ بهمن‌ها، فجرها، بیت‌المقدس‌ها، رمضان‌ها و بعد از آن ۹ دی‌ها ساخت»، گفت: «این روند ادامه پیدا کرد تا در دریا، نیروی دریایی برای عظمت کشور یوم‌الله خلق کرد، نمادها و کارهایی که وسعت کارها را نشان می‌دهد، دستگیری تفنگداران بریتانیایی و آمریکایی، تصرف کشتی بریتانیایی و عملیات‌هایی که جزو اسرار است.»

فرمانده کل سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه شکوه و افتخار به‌دلیل شجاعت نیروی دریایی ما است که «با اقتدار منطق و شجاعت در دریا ایستادند»، گفت: «نمونه‌های زیادی وجود دارد، مثل عملیات ۱۷ ربیع آنجا که کشتی را به‌صورت حرفه‌ای و با اعتماد به نفس در یک‌متری دشمن درآوردند.»

اشاره فرمانده سپاه پاسداران به توقیف نفتکش ساتیس است. این نیرو در ۱۲ آبان سال ۱۴۰۰  اعلام کرد که «با اقدام به‌موقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه» عملیات توقیف این نفتکش به دست نیروهای آمریکایی را «ناکام» گذاشته است.

اما جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در همان زمان ادعای سپاه پاسداران در این باره را تکذیب کرد و دو مقام آمریکایی نیز به نیویورک تایمز گفتند که ایران یک نفتکش با پرچم ویتنام به نام ساتیس را در دریای عمان توقیف کرده است.

مقام‌های آمریکایی گفتند که یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده به نام سالیوان نظاره‌گر عملیات سپاه پاسداران برای توقیف این نفتکش بود، اما اقدامی انجام نشد و قایق‌های تندرو سپاه در این مورد حتی به شناورهای آمریکایی نزدیک هم نشدند.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود همچنین اقدام این نیرو در توقیف دو نفتکش یونانی را «یوم‌الله» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاه پاسداران ۶ خرداد ۱۴۰۱، دو کشتی یونانی «پرودنت واریور» و «دلتا پوسیدون» را پس از توقیف یک کشتی روسی به نام لارا که حامل نفت ایران در آب‌های یونان بود، توقیف کرد. نفتکش لارا با حکم دادگاهی در یونان و به درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده در آب‌های سرزمینی یونان توقیف شده بود.

سلامی گفت که در همه این موارد «تحمیل اراده به‌زیباترین شکل ممکن انجام شد و تسلط فرماندهی، انضباط عملیاتی، و عمل زیبای تاکتیکی، با رفتار زیبای پاسداران از ویژگی‌های این عملیات‌ها» بود.

فرمانده سپاه پاسداران با بیان اینکه «ما امروز ماموریت گرفته‌ایم که در دریاهای دوردست، حضور پیدا کنیم»، درباره تجهیز نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز گفت: «امروز ما چیزی از دشمن کم نداریم، موشک‌های پیشرفته، شناورهای با ثبات بالا در دریا و تجهیزات دریا پایه دیگر»، اما «وقتی این تجهیزات با ایمان واقعی پاسداران دریادل همراه می‌شوند، شکست‌ناپذیر می‌شوند.»

فرمانده سپاه پاسداران هم‌زمان گفت: «ملاک ما برابری سلاح با دشمن نیست، ملاک ما ایمان ثابتی است که برای موفقیت در میدان جهاد لازم است.»

سلامی در بخشی از سخنان خود قدرت نیروهای نظامی و به‌ویژه دریایی کشورهای دیگر از جمله آمریکا را «هیبت و شکوه ظاهری دشمن» خواند و خطاب به فرماندهان نیروی دریایی سپاه گفت: «مطمئن هستم در قلب‌های هیچ‌یک از شما هیبت و شکوه ظاهری دشمن جلوه‌ای ندارد» و «قرار گرفتن در مقابل چنین دشمنی با شاکله‌ای این چنین ایمان قوی می خواهد، یعنی انسانهایی که دارای ایمان قوی هستند و مقابل هیبت ظاهری دشمن نمی‌ترسند.»

فرمانده سپاه پاسداران در اظهارات خود از اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران به انجام «عملیات‌هایی که جزو اسرار است» سخن گفت.

با آنکه سلامی به جزئیات «عملیات سری» نیروی دریایی سپاه پاسداران اشاره نکرد، اما در چند سال گذشته تعداد زیادی از نفتکش‌ها و کشتی‌های کشورهای مختلف در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس و دریای عمان مورد حمله قرار گرفته یا دچار انفجار شده‌اند.

آمریکا و کشورهای منطقه در اغلب این موارد جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه سپاه پاسداران را عامل این حمله‌ها و انفجارها معرفی کرده‌اند.

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸، پس از وقوع انفجارها در کشتی ژاپنی کوکوکا کوریجس و نفتکش فرانت آلتر امارات متحده عربی، گفته بود: «اگر حادثه حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان کار ما بود با شجاعت آن را اعلام می‌کردیم.»

با این حال، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، در سخنان روز پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ خود به‌طور ضمنی به حمله‌های انجام‌شده به کشتی‌های تجاری اسرائیل نیز اشاره داشت و ادعا کرد که نیروی دریایی سپاه پاسداران «اسرائیل را در نبرد خلیج فارس به زانو درآورده و تسلیم کرده است.»

در این مورد هم سلامی به موارد این عملیات اشاره نکرد، اما کشتی مرسر استریت تحت مدیریت شرکت زودیاک، متعلق به خانواده‌ای اسرائیلی، در ۸ مرداد ۱۴۰۰، در آب‌های دریای عمان مورد حمله قرار گرفت و دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی آن در اثر انفجار کشته شدند.

در مقابل، گزارش‌هایی نیز از حمله اسرائیل به تعدادی از کشتی‌ها و ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد، اما اسرائیل هم به‌طور مستقیم مسئولیت چنین حملاتی را بر عهده نگرفت.

انفجار در دو نفتکش هپینس ۱ و حلم در سال ۱۳۹۸ و همچنین انفجار فروردین ۱۴۰۰ در کشتی تدارکاتی ساویز برخی از موارد انفجار کشتی‌های ایران‌اند.

حسین سلامی، فرماندهان سپاه پاسداران، پیش از این نیز ناوگان بازرگانی اسرائیل را تهدید به حمله کرده و گفته بود: «۹۰ درصد بازرگانی اسرائیل از راه دریا است، درحالی‌که دریانوردی این رژیم بسیار آسیب‌پذیر است و به‌راحتی می‌توان آن را با اخلال جدی مواجه کرد.»

در مقابل بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، نیز سال گذشته گفت: «اسرائیل برای تضمین امنیت خود از طریق هوا، دریا و زمین، تسلیحات و دیگر کالاهای مرتبط با قابلیت‌های نظامی و عملیاتی را هدف قرار می‌دهد.»

بیشتر از جهان