تشدید تهدیدهای اسرائیل علیه ایران پس از حادثه انفجار کشتی در دریای عمان

مقامات اسرائيلی بدین باورند که در صورت هرگونه درگیری با تهران، حزب‌الله وارد خط مقدم جنگ می‌شود

کشتی آسیب‌دیده «هلیوس‌ری» در بندر راشد در دبی. عكس از:  AFP.

از هنگام حادثه انفجار در کشتی متعلق به رامی اونگر، تاجر اسرائیلی در دریای عمان، مسئولان دستگاه‌های امنیتی، سیاسی و نظامی اسرائيل آرام نشده و مشغول بحث و بررسی در مورد یافتن راه‌های مقابله با تهدیدهای ایران هستند، به ویژه پس از آن‌که به گفته سرویس‌های امنیتی، سپاه پاسداران ایران متهم به پرتاب یک یا دو موشک به کشتی مزبور هنگام عبور آن از تنگه هرمز شده است.

در همین حال، یک مقام امنیتی اسرائیل اظهار داشت که ارتش اسرائیل روند تحولات را از نزدیک رصد می‌کند و در تلاش برای ارزیابی و ادامه گفت‌وگوهای محرمانه برای جمع‌آوری اطلاعات به هدف اتخاذ موضع‌گیری مناسب با وضعیت فراهم شده است.

اسرائیلی‌ها ضمن هشدار نسبت به خطر شعله‌ور شدن آتش تهدید مسیرهای دریایی، نگرانی خود را در مورد تصمیم ایران برای تبدیل کردن دریا به عنوان میدان رویارویی با تل‌آویو پنهان نکردند، اقدامی که می‌تواند مانع تردد کشتی‌های تجاری به اسرائیل شود و آسیب اقتصادی بزرگی را در پی داشته باشد.

براساس گزارش‌های اسرائیل، ۹۰ درصد واردات و صادرات اسرائیل از طریق دریا انجام می شود و ۱۲ درصد آن (به ارزش حدود ۱۵ میلیارد دلار) از تنگه باب‌المندب عبور می‌کند، بنابراین، اسرائیل نگرانی دارد که ایران این تنگه را به عرصه تنش با اسرائیل تبدیل نکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات امنیتی بدین باورند که این تنش می‌تواند پس از آسیب‌های اقتصادی وارد مرحله درگیری‌های نظامی شود و تل‌آیو وقوع چنین درگیری را خطرناک توصیف می‌کند، زیرا مقامات نیروی دریایی تخمین می‌زنند که ایران توانایی‌های تهاجمی را ایجاد کرده است که زمینه حمله به کشتی‌ها را از طریق دریا و خشکه برای آن در آینده فراهم می‌کند.

از سوی دیگر و در حالی‌که اسرائیل حمله به کشتی تاجر اسرائیلی را به عنوان عبور از خط قرمز قلمداد کرد، مقامات اسرائیل خواستار پاسخ به این حمله شدند و در این میان، وزرا و سیاستمدان اسرائیل از این پیشنهاد اعلام حمایت کردند.

به دنبال رایزنی‌های امنیتی، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائيل با اشاره به دست داشن ایران در حمله به کشتی «هلیوس‌ری» (Helios Ray) در سواحل عمان، ایران را مستقیماً هشدار داد. کوخاوی زمانی ایران را تهدید کرد که شمار زیادی از مقامات امنیتی و نظامی اسرائيل خواستار حمله به ایران شدند، به ویژه پس از آن‌که خطرات ایران پیش از دستیابی به تولید بمب هسته‌ای، وارد مرحله راه اندازی حملات مستقیم علیه اهداف اسرائیل شده است. به گفته کوخاوی، ارتش اسرائيل "برای مقابله با تهدیدهای مختلفی که اسرائيل را از دور یا نزدیک در معرض خطر قرار می‌دهد آمادگی می‌گیرد."

همزمان با تشدید تهدیدهای اسرائیل علیه ایران، چه از طریق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و چه از طریق بنی‌گانتز و سایر مقامات سیاسی و امنیتی، اسرائیل از توسعه رآکتور دیمونا و ایجاد تأسیسات امنیتی این کشور، در جنوب غربی بیت‌المقدس پرده‌برداری کرد.

تأسیس مرکز امنیتی اسرائیل پس از توسعه رآکتور دیمونا

اطلاعات منتشر شده در مورد این تأسیسات نشان می‌دهد که طبق نقشه‌های اسرائيلی این منطقه به عنوان یک منطقه باز و یک منطقه بسته در نقشه‌های هوانوردی غیرنظامی ظاهر می‌شود. روزنامه "هاآرتص" تأیید کرد که یک پایگاه نیروی هوایی اسرائیل در این منطقه به نام "کناف ۲" وجود دارد، در حالی‌که منابع دیگر رسانه‌ای از سه اسکادران موشک‌های زمین به زمین مدل "یاریو" در این منطقه خبر دادند که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را دارند.

مقابله با برنامه هسته‌ای ایران

در حالی‌که درخواست حمله به ایران، در واکنش به هدف قرار دادن کشتی «هلیوس‌ری» در دریای عمان پیوسته افزایش می‌یابد، مقامات امنیتی نسبت به ادامه سیاست کنونی اسرائیل در برابر پرونده هسته‌ای ایران هشدار دادند.

ماتان ویلنای، ژنرال احتیاط اسرائیل بدین باور است که تهران در حال حاضر نسبت به هر زمان دیگری به تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای نزدیک‌تر شده است. وی افزود که "یک واقعیت غیر قابل انکار دیگری نیز وجود دارد مبنی بر این که پیشرفت ایران در توسعه توانایی تولید و پرتاب سلاح هسته‌ای تهدیدی برای ما محسوب می‌شود، از این‌رو، این امر مستلزم برداشتن گام‌های عملی و سریع است و هر فردی که امنیت اسرائيل را در اولویت توجه خود قرار می‌دهد بایستی بر بهبود توافق‌نامه اصلی و تلاش برای اطمینان از این‌که در مرحله بعدی و هنگامی که تدوین استراتژی و مراحل تاکتیکی ایالات متحده نمایان می‌شود، اسرائيل می‌تواند ضمن تأمین منافع خود، آگاهی و مفاهیم خود را بیان کند، تمرکز داشته باشد. "

قابل ذکر است که ویلنای، جنبش "رهبران برای امنیت اسرائیل" را رهبری می‌کند. این جنبش، گروه ویژه‌ای را برای تدوین توصیه‌هایی برای تصمیم‌گیرندگان در اسرائیل در مورد نحوه برخورد با دولت آمریکا از یک سو و مقابله با تهدید هسته‌ای ایران از سوی دیگر تشکیل داده است. اعضای این گروه از مقامات ارشد پیشن ارتش اسرائیل، سازمان‌های موساد، شین‌بت، آژانس امنیت ملی و کمیسیون انرژی اتمی اسرائيل هستند.

عمده‌ترین توصیه‌هایی ارائه شده از سوی این گروه، تأکید بر اتخاذ اقدامات فوری برای اطمینان از رویارویی با دو تهدید مهم برای امنیت اسرائیل است. تهدید نخست، توسعه موشک‌هایی است که زمینه پرتاب بمب‌ هسته‌ای را فراهم می‌کنند و تهدید دوم، رفتارهای ماجراجویانه ایران در منطقه و در مرزهای اسرائیل است. افزون بر آن، پیشنهاد دیگر این گروه این است که اسرائیل از دولت آمریکا بخواهد تعهد خود را برای جلوگیری از مسلح شدن ایران با سلاح‌های هسته‌ای، حتی در صورت عدم موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک، روشن كند.

حزب‌الله و خطر ورود به خط مقدم جنگ

تردیدی نیست که در هر تحقیقی که اسرائیلی‌ها در مورد خطر تشدید تنش با ایران انجام می‌دهند، حزب‌الله و تقویت توانایی‌های موشکی و نظامی آن در اولویت توجه قرار می‌گیرد، زیرا اعتقاد کارشناسان امنیتی و نظامی بر این است که در هر گونه تقابل و درگیری با ایران، حزب‌الله وارد میدان جنگ می‌شود، چه به طور مستقیم از مرزهای شمالی با لبنان، یا از طریق حمایت از گروه‌های مسلح در نوار غزه و انجام عملیات علیه منافع اسرائیل در کشورهای دیگر.

در چارچوب تلاش‌های اسرائيل برای بررسی تهدید هسته‌ای ایران، سرویس‌های امنیتی اسرائیل گزارش جدیدی را در مورد توانایی‌های موشکی حزب‌الله منتشر کرده اند که در آن ادعا شده است که حزب‌الله یک هزار موشک دقیق دارد که خطر جدی برای امنیت اسرائیل به شمار می‌رود.

طبق اظهارات رسانه‌ها، عیران نیف، رئیس بخش مبارزه با تکنیک‌ها و پیشرفت در ارتش اسرائیل، گفته است که "علاوه بر خطر هسته‌ای شدن ایران، وجود این موشک‌ها بزرگترین تهدیدی برای اسرائیل است، بنابراین، ارزیابی‌ها از میزان این تهدید در حال انجام است. افزون بر این‌که ما سعی داریم از گزینه‌های خلاقانه دیگری که مانع رسیدن ایران و متحدان آن به اهداف موردنظر می‌شود، کار بگیریم. "

بر اساس یک گزارش امنیتی، تهران و حزب‌الله در تلاش برای مقابله با بمباران اسرائیل علیه هدف‌هایی در سوریه هستند و از طریق "قاچاق بسته دقت شامل یک کامپیوتر کوچک، یک دستگاه GPS برای تعیین موقعیت جغرافیایی، بال‌های هدایت موشک و برخی اقدامات ساده دیگر، می‌توانند موشک‌های عادی را به طور نسبی به موشک‌های دقیق تبدیل کنند."

در همین راستا، عاموس یدلین، رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی اسرائیل، با توجه به درک این موضوع که می‌تواند به یک تشدید گسترده منجر شود، خواستار بررسی و تعیین زمان صحیح اقدام علیه پروژه موشکی دقیق حزب‌الله شد. وی افزود: "وجود صدها موشک دقیق در محور ایران ، به ویژه در دست حزب‌الله می‌تواند اسرائیل را در معرض حمله بزرگی قرار دهد و خطر جدی علیه زیرساخت‌های حیاتی باشد، بنابراین، نباید به این تهدید استراتژیک، اجازه توسعه داده شود."

© IndependentArabia