‏قطعی آب به همدان رسید

مدیرعامل آبفای همدان: وضعیت سدها خوب نیست؛ مجبوریم آب را قطع کنیم

در حال حاضر آب شرب مورد نیاز همدانی‌ها از طریق چاه تامین می‌شود و سدهای آبی استان همدان وضعیت خوبی ندارند_ ایمنا

‏چند هفته پس‌ از اینکه ابراهیم رئیسی دستور داد معضل آب همدان ظرف دو ماه حل شود، قطعی آب برخی مناطق این شهر به ۲۴ ساعت رسید.

فرهاد بختیاری، مدیرعامل آب و فاضلاب استان همدان، نیز قطعی آب این شهر از ساعت ۲۳ تا اذان صبح را تایید کرد و گفت که برای تامین آب شرب مورد نیاز همدان، جز قطع طولانی‌مدت آب چاره‌ای نیست.

بختیاری روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد، در جمع خبرنگاران، به‌طور تلویحی کشاورزان را عامل کمبود آب در همدان خواند و گفت: «سهم مصرف خانگی آب استان همدان چهار درصد است و مصرف اصلی مربوط به بخش کشاورزی است.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب همدان، در حال حاضر آب شرب مورد نیاز از طریق چاه تامین می‌شود و سدهای آبی استان همدان وضعیت خوبی ندارند؛ به‌ طوری‌ که اکنون تنها دو میلیون متر مکعب ذخیره آبی در سد اکباتان موجود است.

او به افت محسوس بارش‌ها در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: «برای حل مشکل جدی کم‌آبی، به همکاری مردم، کشاورزان و صنعتگران نیاز داریم.»

مقام‌های دولتی در جمهوری اسلامی ایران همواره انگشت اتهام کمبود آب را به سمت مردم و کشاورزان نشانه می‌گیرند، اما کارشناسان می‌گویند بحران کمبود آب در ایران در ناکارآمدی مدیریت منابع آبی و اجرا نشدن طرح‌های آبخیزداری ریشه دارد.

به گزارش خبرآنلاین، یکی از دلایل کمبود آب در همدان تاخیر در انتقال آب از سد تالوار به همدان است. مردم این شهر در گرمای طاقت‌فرسای تابستان ساعت‌های طولانی آب ندارند و مدیران آبفای استان حتی از اطلاع‌رسانی به مردم درباره زمان قطعی آب هم خودداری می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئیسی ششم مرداد، در جریان سفر به همدان، دستور داد مشکل آب این استان با «برنامه‌ریزی و کارهای فوری» ظرف مدت دو ماه حل شود. حالا با گذشت کمتر از یک ماه از این دستور، نه‌تنها برای حل بحران آب استان همدان اقدام مناسبی انجام نشد، بلکه ساعات‌ قطعی آب نیز افزایش یافت.

کاربران ساکن همدان روزهای گذشته در رسانه‌های اجتماعی اعلام کردند که برخی مناطق این شهر بیش از ۲۴ ساعت آب نداشته‌اند. دیگر شهرهای ایران نیز وضعیت بهتری ندارند.

مردم شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری بیش از ۱۰ روز است که با مشکل قطع آب شرب مواجه‌اند. تجمع‌های اعتراضی آنان نیز تاکنون نتیجه‌ موثری در پی نداشته است و بحران قطع آب کماکان ادامه دارد.

رئیسی در سفر به استان چهارمحال و بختیاری نیز به مردم شهرکرد وعده داده بود که مشکل کمبود آب را حل می‌کند.

خشکسالی و کاهش بارش‌ها از یک‌سو و ناتوانی دولت در محافظت از منابع آبی از سوی دیگر کمبود آب در ایران را به یک بحران جدی تبدیل کرده است.

در روزهای اخیر، اصفهان نیز بار دیگر تجمع‌های اعتراضی کشاورزان به کمبود آب را شاهد بود. اعتراض‌های آنان در پاییز ۱۴۰۰، با مداخله نیروهای امنیتی حکومت به خشونت کشیده شد و شماری از مردم به دلیل تیراندازی مستقیم از ناحیه چشم آسیب دیدند.

ماموران حکومت در تابستان ۱۴۰۰، معترضان کمبود آب در خوزستان را هم با برخوردهای خشونت‌آمیز و دستگیری‌های گسترده سرکوب کردند.

بر اساس آمارهای رسمی، در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ شهر ایران تنش آبی شدید دارند و به هفت هزار روستا با تانکر، آبرسانی می‌شود.