صبحانه سالم می‌خواهید؟ تخم‌مرغ نخورید

مربا، نان سوخاری سفید و کورن فلکس را هم باید از فهرست اولین وعده غذایی روزانه‌تان حذف کنید

در بررسی ۸۰۰۰ ماده غذایی، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات بالاترین امتیاز را گرفتند‌ ـ Canva

صبحانه را اغلب مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند، اما گاهی اوقات می‌توان آن را سخت‌ترین وعده غذایی هم دانست– مخصوصا اگر به صبحانه فوری نیاز داشته باشیم.

چون صبح‌ها وقت کم است، صبحانه اغلب به وعده غذایی ساده‌ای تبدیل می‌شود، مربایی روی یک تکه نان سوخاری می‌مالیم یا یک کاسه غلات مانند «کورن‌فلکس» برای خودمان می‌ریزیم.

ولی نمودار غذایی جدید «فود کامپس» (Food Compass) سالم‌ترین غذاها برای صبحانه را مشخص کرده است‌‌ــ و مربا و کورن فلکس در آن جا ندارند.

محققان دانشگاه تافتس به غذاهایی مانند ماهی آزاد خام یا آووکادو به‌عنوان صبحانه سالم اشاره کرده‌‌اند و گفته‌اند در صورت امکان، از خوردن تخم‌مرغ پرهیز کنید.

آن‌ها این نمودار غذایی را به‌ منظور رتبه‌بندی ۸ هزار غذا با امتیاز یک تا ۱۰۰ ایجاد کرده‌اند که امتیاز ۱۰۰ نشانه سالم‌ترین گزینه‌ است.

آن‌ها ۵۴ ویژگی مغذی را برای هر غذا بررسی کردند که به ۹ دسته تقسیم می‌شدند: ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، پروتئین، افزودنی‌ها، مواد شیمیایی گیاهی، مواد فراوری‌شده، چربی‌های خاص، و مواد تشکیل‌دهنده غذایی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این محققان متوجه شدند هر غذایی که امتیاز بیش از ۷۰ داشته باشد برای خوردن «خوب» است، و از هر غذایی با امتیاز کمتر از ۳۰ باید اجتناب کرد.

در مورد صبحانه، غلات صبحانه «چیریوز» (Cheerios) در این مقیاس امتیاز ۹۵ را به دست آورد، در حالی‌ که تمشک، آب کرفس، ماهی آزاد خام، آووکادو، لوبیا قرمز، و کلم بروکلی خام امتیاز ۱۰۰ را کسب کردند.

تخم‌مرغ آب‌پز (با پوست یا بدون پوست) فقط ۵۱ امتیاز در این فهرست به دست آورد، و غذاهایی مانند نوشابه‌های گازدار، نان سوخاری سفید و مربا، شیرینی فاج، و سوسیس فقط یک امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را کسب کردند.

به‌ رغم رتبه بالای غلات صبحانه چیریوز، سایر غلات صبحانه چندان به پای آن نرسیدند. کورن‌ فلکس امتیاز ۱۹ از ۱۰۰، غلات صبحانه «اسپشال کی» (Special K) امتیاز ۱۸ و «فراستیز» (Frosties) امتیاز ۱۵ گرفتند.

میانگین امتیاز کلی برای ۸ هزار غذای آزمایش‌شده ۴۳ بود که تنقلات و دسرها کمترین امتیاز را داشتند.

میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات بالاترین امتیاز را گرفتند، و گوشت فقط ۲۵ امتیاز، مرغ ۴۳ امتیاز، و غذاهای دریایی ۶۷ امتیاز کسب کردند.

دکتر رناتا میچا، از نویسندگان این پژوهش، گفت: «فود کامپس با الگوریتم امتیازدهی‌اش که در دسترس عموم قرار دارد، می‌تواند رویکردی دقیق‌تر برای شناساندن گزینه‌های غذایی سالم فراهم کند‌ــ و به هدایت رفتار مصرف‌کننده، سیاست‌های تغذیه، پژوهش علمی، فعالیت‌های صنایع غذایی، و تصمیم‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری با توجه به مسائل اجتماعی کمک کند.»

فود کامپس را این‌جا ببینید.

© The Independent

بیشتر از زندگی