کنکور ۱۴۰۱؛ شمار دانشجویان بهائی محروم از تحصیل به ۶۰ نفر رسید

حکومت ایران با استناد به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بهائیان را ادامه تحصیل منع می‌کند

به گزارش هرانا، شمار شهروندان بهائی محروم از تحصیل در سال‌های اخیر افزایش یافته است - hra-news

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، از احراز هویت ۶۰ شهروند بهائی که با ادعای «نقص پرونده» از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم شدند، خبر داد.

پس از اعلام نتایج آزمون سراسری ۱۴۰۱ در سایت سازمان سنجش، داوطلبان بهائی هنگامی‌ که می‌خواستند نتیجه آزمون خود را مشاهده کنند، بدون ذکر نام و مشخصات با عبارت «نقص پرونده» مواجه شدند. گزینه نقص پرونده ترفندی است که از سال ۱۳۸۵ تاکنون برای محروم کردن شهروندان بهائی از ادامه تحصیل به کار گرفته می‌شود.

به گزارش هرانا، شمار شهروندان بهائی محروم از تحصیل در سال‌های اخیر افزایش یافته است. پس از اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۲ نیز شماری از این شهروندان که برای پیگیری علت نقص در پرونده خود به سازمان سنجش مراجعه کردند، با برخوردهای امنیتی مواجه شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در قوانین جمهوری اسلامی ایران به ممنوعیت ادامه تحصیل دانشجویان بهائی در دانشگاه‌ها اشاره‌ای نشده است اما طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۹، بهائیان از ادامه تحصیل در دانشگاه و اشتغال در بخش‌های رسمی و دولتی منع می‌شوند. در بند سوم این مصوبه آمده است: «باید از ثبت‌نام بهائیان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید و چنانچه هویت بهائی فردی هنگام تحصیل احراز شد، باید از تحصیل محروم شود.»

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل متحد در طول چهار دهه گذشته بارها به رویکرد بهائی‌ستیزی جمهوری اسلامی ایران اعتراض کردند و آن را مصداق بارز بی‌توجهی حکومت به پیمان‌نامه‌های حقوق بشری دانستند اما حکومت ایران بی اعتنا به این هشدارها و با این ادعا که دین بهائی یک «فرقه ضاله» است و پیروان آن مرتدند، به فشار فزاینده خود بر شهروندان بهائی ادامه می‌دهد.

بر اساس آمارهای غیررسمی، حدود ۳۰۰ هزار بهائی در ایران سکونت دارند. این افراد در طول چهار دهه گذشته همواره نقض آشکار حقوق خود را شاهد بوده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر فشار بر شهروندان بهائی را تشدید کرد؛ به‌ طوری‌ که نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف ایران به حمله به خانه‌ بهائیان، ضمن تفتیش کامل منازل و ضبط وسایل شخصی آنان، شماری از آن‌ها را دستگیر کردند. در حال حاضر، بیش از یک هزار شهروند بهائی در جمهوری اسلامی ایران در انتظار حکم دادگاه‌اند و شماری از آنان نیز دوران محکومیت خود را در زندان سپری می‌کنند.

پس از دستگیری گسترده بهائیان، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای ادعا کرد که افراد بازداشتی «با کانون صهیونیستی موسوم به بیت‌العدل در فلسطین اشغالی در ارتباط تشکیلاتی بوده‌اند».

جامعه جهانی بهائی اواخر تیر ۱۴۰۱، در بیانیه‌ای، ضمن اعتراض به بازداشت، احضار، محاکمه، بازرسی منازل و تعطیلی مشاغل شهروندان بهائی اعلام کرد: «بهائیان بیش از ۴۴ سال است که به دلیل اعتقاداتشان سرکوب‌ مداوم را متحمل شده‌اند؛ اما موج کنونی آزار و اذیت‌ها بیش‌ازحد نگران‌کننده است.»

به گفته فرهاد ثابتان، از سخنگویان جامعه جهانی بهائی، «هرگاه جامعه ایران با بحران‌های شدیدی مواجه می‌شود، جمهوری اسلامی برای انحراف افکار عمومی، در اولین قدم فشار بر جامعه بهائی ایران را افزایش می‌دهد».