سرنا ویلیامز: کلمه «بازنشستگی» را اصلا دوست ندارم

ویلیامز از میل خود به بزرگ کردن خانواده‌اش و خداحافظی از تنیس در مسابقات آزاد ایالات متحده پرده برداشت

سرنا ویلیام: دوره‌ای در زندگی فرا می‌رسد که مجبوریم تصمیم بگیریم به راه دیگری برویم- serenawilliams / Instagram

سرنا ویلیامز اعلام کرد به‌زودی از تنیس بازنشسته خواهد شد و گفت مسابقات تنیس آزاد ایالات متحده در پایان ماه جاری قرار است آخرین مسابقه‌‌اش باشد و برای حرفه درخشانش در ورزش، «شمارش معکوس آغاز شده است».

این قهرمان ۲۳ دوره گرند اسلم تنیس و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ این ورزش در مصاحبه با ووگ گفت: «هرگز واژه بازنشستگی را دوست نداشتم. به نظرم واژه مدرنی نیست. شاید بهترین واژه در توصیف مرحله بعدی زندگی‌ام فاصله‌گیری تدریجی باشد. اینجا آمده‌ام تا بگویم دارم کم‌کم از تنیس فاصله می‌گیرم و به سمت کارهای دیگری که برایم مهم‌اند، می‌روم.»

ویلیامز که در ماه سپتامبر ۴۱ ساله می‌شود، در اینستاگرام اضافه کرد: «دوره‌ای در زندگی فرا می‌رسد که مجبوریم تصمیم بگیریم در مسیری متفاوت حرکت کنیم. وقتی به‌شدت عاشق چیزی هستی، این دوره همیشه سخت است. خدایا؛ من واقعا از تنیس لذت می‌برم؛ اما حالا شمارش معکوس آغاز شده است. باید بر مادر بودن، اهداف معنوی و بالاخره کشف سرنایی متفاوت اما هیجان‌انگیز تمرکز کنم. می‌خواهم از این چند هفته آینده حسابی لذت ببرم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسابقات تنیس آزاد ایالات متحده که آخرین گرند اسلم سال است، از ۲۹ اوت آغاز می‌شود. او گفت: «من دنبال ایجاد لحظه نهایی و تشریفاتی خاص در زمین مسابقه نیستم. میانه‌ام با خداحافظی خیلی بد است و بدترین آدم دنیا برای این کارم.» ویلیامز همچنین گفت که این تصمیم را به میل خود نگرفته است و افزود: «سخت‌ترین کاری است که هرگز می‌توانستم تصور کنم. از این کار متنفرم. از اینکه به اجبار در این بزنگاه‌ها قرار بگیرم، متنفرم.»

ویلیامز در جستاری که از زبان خود در ووگ نوشت، گفت که می‌خواهد خانواده‌اش را بزرگ کند و یکی از معیارهایی که انگیزه او برای گرفتن این تصمیم بود، این است که فرزند دوم داشته باشد. این ورزشکار آمریکایی در سال ۲۰۱۷ دخترش المپیا را به دنیا آورد و اعلام کرد که دخترش آرزو دارد خواهر داشته باشد. ویلیامز گفت: «به نظرم رسید این از آن وقت‌ها است که باید دل به آن بدهم. باور کنید هرگز نمی‌خواستم مجبور شوم بین خانواده و تنیس انتخاب کنم... اما این ماه ۴۱ ساله می‌شوم و باید یکی را فدا کرد.»

ویلیامز یکی از پرافتخارترین کارنامه‌ها در کل ورزش را پشت سر خواهد گذاشت. او و خواهر بزرگ‌ترش، ونوس، که در کامپتون بزرگ شدند و این ورزش را از پدرشان ریچارد یاد گرفتند، موانع نژادی را درهم شکستند و در مسیری گام گذاشتند که سیطره آن‌ها بر ورزش تنیس در بخش اعظم ۲۵ سال گذشته را شاهد بود.

ویلیامز هفت عنوان قهرمانی مسابقات ویمبلدون، هفت عنوان قهرمانی مسابقات تنیس آزاد استرالیا، شش عنوان قهرمانی مسابقات تنیس آزاد ایالات متحده، سه عنوان قهرمانی مسابقات تنیس آزاد فرانسه و همچنین چهار مدال طلای المپیک را به دست آورده است. او در کل به مدت ۳۱۹ هفته، رتبه اول تنیس جهان را در اختیار داشت و در سال ۲۰۱۷ در سن ۳۵ سالگی، اندکی بعد از کسب آخرین عنوان قهرمانی خود در مسابقات گرنداسلم تنیس آزاد استرالیا، مسن‌ترین تنیس‌باز شماره ۱ جهان شد. در آن مسابقات او در حالی قهرمان شد که دو ماهه باردار بود.

ویلیامز بعد از به دنیا آوردن فرزندش، چهار بار دیگر به فینال مسابقات گرند اسلم تنیس راه یافت که مسابقات ویمبلدون ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ از جمله آن‌ها بودند. او حدود یک سال بعد از پاره شدن ماهیچه همسترینگ پایش در دور نخست مسابقات ویمبلدون، از این ورزش کناره‌گیری کرد اما اوایل تابستان امسال به مسابقات باشگاه سراسری انگلستان برگشت و در دور نخست، در ورزشگاه سنتر کورت، از هارمونی تان شکست خورد.

ویلیامز به‌صراحت نگفت که مسابقات تنیس آزاد ایالات متحده آخرین مسابقه او خواهد بود و با هدف آماده شدن برای این رقابت، در ورزشگاه فلاشینگ مدوز در یک رشته مسابقات دستگرمی قبل از گرند اسلم نیویورک شرکت کرد. ویلیامز بعد از بیش از یک سال، دیشب در دور آغازین مسابقات تنیس آزاد کانادا برای نخستین بار در یک مسابقه تنیس انفرادی پیروز شد؛ اما تلویحا گفت که به‌زودی بازنشسته می‌شود.

ویلیامز در فعالیت‌های شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر [نوعی شرکت تامین سرمایه برای کسب‌وکارهای نوپا (استارتاپ) و کارآفرین که مستعد رشد و البته دارای ریسک فراوانی‌اند] خود به نام سرنا ونچرز (Serena Ventures) به‌شدت درگیر است. ویلیامز در ویمبلدون گفت که «احساس می‌کند بخش بیشتری از زندگی‌اش» به سرنا ونچرز اختصاص دارد تا تنیس و افزود: «وقتی شرکت سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر داشته باشید، باید با تمام وجود فعالیت کنید. شکی نیست که در عمل کل وقت اضافی مرا می‌گرفت و کار جالبی است.»

ویلیامز یک عنوان قهرمانی کم دارد تا به رکود تاریخی ۲۴ قهرمانی در مسابقات گرند اسلم که در اختیار مارگارت کورت است، برسد. او به ووگ گفت: «متاسفانه امسال برای قهرمانی در ویمبلدون آماده نبودم و نمی‌دانم برای قهرمانی در نیویورک آماده خواهم بود یا نه. اما من سعی‌ام را خواهم کرد.»

© The Independent

بیشتر از تنيس