راز گونه‌ای «اسرارآمیز» از دیابت آشکار شد

یافته‌های جدید نشان می‌دهند مبتلایان به این نوع نادر از دیابت در ترشح انسولین نقصی بنیادین دارند

افراد مبتلا به دیابت مرتبط به سوءتغذیه در ترشح انسولین نقص بنیادین دارند که پیش‌تر تشخیص داده نشده بود - Pexels

دانشمندان دریافته‌اند یک گونه اسرارآمیز از دیابت، معروف به دیابت ناشی از سوءتغذیه، بر ده‌ها میلیون نفر در  آسیا و کشورهای جنوب صحرای آفریقا تاثیر گذاشته است. این پیشرفت می‌تواند به درمان‌های جدید برای مبتلایان منجر شود.

بر اساس مطالعه‌ای که به‌تازگی در مجله «دیابتس کر» (Diabetes Care) منتشر شد، این بیماری که به «دیابت با بی‌ام‌آی [شاخص توده بدنی] پایین» (low BMI diabetes) یا ال‌دی (LD) معروف است، در اصل بر نوجوانان لاغر و مستمند و جوانانی که پس از تشخیص به‌ندرت بیش از یک سال زنده می‌مانند، تاثیر می‌گذارد.

در حالی که قربانیان، جوان و لاغرند، دانشمندان از محققان کالج پزشکی کریستین در ولور هند، با در نظر گرفتن اینکه آن‌ها ممکن است دیابت نوع اول «تی۱دی» (T1D) داشته باشند، می‌گویند تزریق انسولین معمولا به آن‌ها کمکی نمی‌کند و ممکن است در اثر پایین آمدن قند خون حتی باعث مرگ آنان شود.

همچنین به نظر نمی‌رسد که این بیماران دیابت نوع دو «تی۲دی» (T2D) که معمولا با چاقی مرتبط است، داشته باشند.

در حالی که این شکل نادر از این بیماری را اولین بار حدود ۷۰ سال پیش تعریف کرده‌اند، پژوهشگران می‌گویند پزشکان به دلیل نبودن پژوهشی در این باره، در مورد چگونگی درمان این بیماری مطمئن نیستند.

مریدیت هاوکینز، پروفسور علوم پزشکی در کالج پزشکی آلبرت اینشتین در ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفت: «مقالات علمی کنونی در مورد کنترل دیابت‌های مربوط به سوءتغذیه که در کشورهای پردرآمد نادرند اما در بیش از ۶۰ کشور کم‌درآمد یا متوسط وجود دارند، هیچ گونه رهنمودی ارائه نمی‌دهند.»

دکتر هاوکینز افزود: «پزشکان در این کشورها مجلات پزشکی غربی را می‌خوانند؛ از این رو در مورد دیابت‌های مربوط به سوءتغذیه چیزی یاد نمی‌گیرند و در بیمارانشان به آن شک نمی‌کنند. ما امیدواریم یافته‌های ما آگاهی در مورد این بیماری را که برای بسیاری از مردم خانمان‌سوز است، افزایش دهد و راه را برای راهکارهای درمانی موثر هموار کند.»

در این مطالعه، دانشمندان برای ارزیابی ترشح انسولین و عملکرد انسولین ۲۰ مرد ۱۹ تا ۴۵ ساله را که احتمال داشت به دیابت مرتبط با سوءتغذیه مبتلا باشند، از روش‌های پیشرفته استفاده کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه‌هایی از افراد مبتلا به دیابت نوع اول و نوع دوم و افراد سالم گروه کنترل تحت آزمایش‌های سوخت‌وساز مشابه قرار گرفتند و به عنوان گروه‌های کنترل در این مطالعه به کار گرفته شدند.

دانشمندان در این مطالعه نوشتند: «این مطالعات اولین تحقیق برای نشان دادن این است که افراد مبتلا به ال‌دی در ال‌ام‌آی‌سی‌ها (کشورهای دارای درآمد پایین یا متوسط-LMIC) مشخصات سوخت‌وساز منحصربه‌فردی دارند که نشان می‌دهد این ماهیتی متفاوت است که به تحقیق بیشتری نیاز دارد.»

پژوهشگران با استناد به یکی از محدودیت‌های این مطالعه، گفتند که این تحلیل فقط مختص شرکت‌کنندگان مرد بوده است.

آن‌ها چنین استدلال می‌کنند که این مورد به این دلیل بود که تقریبا ۸۵ درصد از افراد مبتلا به دیابت مربوط به سوءتغذیه مردان‌اند.

دکتر هاوکینز گفت: «ما از روش‌هایی بسیار پیچیده‌ استفاده می‌کنیم تا این افراد را با موشکافی و دقت مطالعه کنیم و نتایج ما با مشاهدات بالینی قبلی فرق دارد.»

در حالی که یافته‌های قبلی نشان می‌داد که دیابت‌های مربوط به سوءتغذیه در مقاومت در برابر انسولین ریشه دارند، یافته‌های جدید آشکار می‌کند که افراد مبتلا به دیابت مرتبط به سوءتغذیه در ترشح انسولین نقص بنیادین دارند- که پیش‌تر تشخیص داده نشده بود.

دکتر هاوکینز گفت: «این یافته جدید طرز فکر ما در مورد این بیماری و چگونگی درمانش را کاملا متحول می‌کند.»

دانشمندان می‌گویند با این کشف جدید، بسیاری از داروهای جدیدی که به‌تازگی برای درمان دیابت نوع دوم در دسترس قرار گرفته‌اند و ترشح انسولین را افزایش می‌دهند، می‌توانند امکان یافتن راه‌های ایمن و موثر برای درمان این بیماری را افزایش دهند.

به گفته دکتر هاوکینز «دیابت به یک بیماری همه‌گیر جهانی واقعی تبدیل شده است. از هر ۱۰ بزرگسال در جهان یک نفر به این بیماری مبتلا است و سه‌چهارم آن‌ها- حدود ۴۰۰ میلیون نفر- در کشورهای کم درآمد یا متوسط زندگی می‌کنند.»

او افزود: «در کشورهایی که این مطالعه در آن‌ها انجام شد، شیوع دیابت مرتبط با سوءتغذیه در میان افرادی که دیابت دارند، حدود ۲۰ درصد است. این به آن معنا است که حدود ۸۰ میلیون نفر در سراسر دنیا ممکن است به این بیماری مبتلا باشند. از این رو ما به‌وضوح باید در مورد دیابت مربوط به سوءتغذیه و اینکه چطور آن را به بهترین وجه درمان کنیم، چیزهای بسیار بیشتری بیاموزیم.»

© The Independent