دندان‌پزشکان هشدار دادند که بسته‌های پوره غذایی کودکان بیشتر از کوکاکولا قند دارد

نتایج بررسی‌ها با ادعای این محصولات که فقط حاوی «قند طبیعی»‌اند، در تضاد است

بیش از یک‌چهارم بسته‌های غذایی کودکان میزان قند بیشتری نسبت به کوکاکولا دارند - Combo/Getty Images via Canva

انجمن دندانپزشکی بریتانیا (بی‌دی‌ای) نگران «همه‌گیری» پوسیدگی دندان بین کودکان خردسال است.

این انجمن با بررسی ۱۰۹ بسته غذای کودکان زیر ۱۲ ماه دریافته است که بیش از یک‌چهارم آن‌ها میزان قند بیشتری نسبت به کوکاکولا دارند.

معلوم شده است که محتوای قندی بسته‌‌های پوره میوه نوزادان ۴ تا ۱۲ ماهه، معادل یا یک‌ونیم برابر نوشابه کوکاکولا است.

این گزارش نشان داد که برخی از محصولات بررسی‌شده حتی تا دو سوم میزان مصرف قند روزانه توصیه‌شده برای بزرگسالان قند داشتند.

بی‌دی‌ای گفت که نتایج با ادعای این محصولات که فقط حاوی «قند طبیعی»‌ یا «فاقد قند افزوده‌اند»، در تضاد است.

روی تمام محصولات حاوی قند بالا، برچسب به‌اصطلاح «هاله» دارد که بر حالت «ارگانیک» یا «پرفیبر» بودنشان تاکید دارد.

گزارش بی‌دی‌ای نشان داد که این احتمالا والدین را گمراه کرده و آن‌ها را به این فکر وا می‌دارد که با خرید این محصولات انتخاب‌های سالمی انجام می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجمن دندانپزشکان از برندهای برتر بازار یعنی الاز کیچن (Ella's Kitchen) و آنابل کارامل (Annabel Karmel) نام بردند که نسبت به برندهای سنتی غذای کودک یا برندهای جایگزین‌ خود فروشگاه‌ها میزان قند بالاتری دارند.

تولیدکنندگان گفتند که میزان بالای قند طبیعی یا محبوس در بسته پوره میوه اجتناب‌ناپذیر است.   

با این حال، این بررسی نشان داد که برخی از برندها توانستند محصولات مشابهی ارائه دهند که حاوی قندی در حدود نصف میزان [محصولات] بدترین متخلفان است.

بی‌دی‌ای همچنین هشدار داد که کودکان غالبا این بسته‌ها را می‌مکند و همین باعث می‌شود مواد غذایی زمان بیشتری با دندان‌های شیری در تماس باشد و خطر فرسودگی و پوسیدگی را افزایش دهد.  

در این بیانیه آمده است برعکس پیام‌های مشهود تولیدکنندگان که توصیه می‌کنند کودکان این محصولات را مستقیم از بسته مصرف نکنند، روی بسته‌‌های آنابل کارامل به وضوح نوشته شده است: «راحت از خود بسته بخورید.»

این بعد از تجزیه‌وتحلیل [موسسه خیریه] اکشن آن شوگر (Action on Sugar) در سال ۲۰۲۱  بود که مشخص شد از ۷۳ تنقلات شیرین کودکان و نوپایان مثل نان سوخاری، بیسکوییت، اوت بار[بیسکوییت جو دوسر] و پفک، فقط روی شش محصول (هشت درصد) برچسب سبز (کم) شکر زده شده بود.

ادی کراچ، رییس بی‌دی‌ای گفت: «کاسب‌های بی‌وجدان والدین را به این فکر وا می‌دارند که با خرید این بسته‌های پوره میوه انتخاب سالمی داشته‌اند. اما حقیقت پنهان نمی‌ماند.»  

«ادعای «بدون قند افزوده» زمانی که مادرها و پدرها در نهایت به اندازه یک قوطی کوکاکولا به بچه‌شان قند می‌دهند، بی‌معنی است.»

«پوسیدگی دندان اولین علت بستری شدن خردسالان در بیمارستان است و قند عامل ایجاد این همه‌گیری است. متاسفانه این محصولات نسل بعدی را پیش از آنکه حتی بتواند راه برود به دام انداخته است.»

«وزیران باید اعتیاد بریتانیا [به قند] را از بین ببرند. باید به مردم بفهمانند که قند دارد به تنباکوی جدید تبدیل می‌شود، به ویژه وقتی حرفمان درباره کوچک‌ترین بیمارانمان است.»

سخنگوی آنابل کارامل گفت: «پوره‌های ارگانیک آنابل کارامل با الهام از دستورغذاهای خانگی بسیار محبوب او [آنابل] تولید می‌شود. آن‌ها مخصوص کودکان طراحی شده‌اند و حاوی ۱۰۰ درصد میوه بدون نمک یا شکرند. قند محدود این محصول، قند طبیعی موجود در میوه‌ است.»

سخنگوی آشپزخانه الاز کیچن گفت: «تغذیه کودکان در آشپزخانه الا موضوعی بسیار جدی است و از سال ۲۰۱۶ براساس توصیه‌های سازمان بهداشت عمومی انگلستان، نسبت میوه‌های با قند بالاتر مثل موز را در دستور‌های غذایی خود کاهش داده‌ایم و نیز میوه‌های قندی کمتر و پوره‌های ۱۰۰ درصد سبزیجات ارائه کرده‌ایم که به‌طور متوسط ۲۰ درصد قند را در این محدوده پایین می‌آورد.»

«هدف این است که هر محصول جدید ۱۰ درصد کمتر از حد متوسط قند داشته باشد و این به مثابه تعهدی به کاهش مداوم قند در دستور‌های مرحله ۱ است.»

«به بچه‌ها توصیه نمی‌کنیم که پوره را مستقیم از بسته‌بندی بنوشند، بلکه توصیه می‌کنیم آن‌ها را با قاشق بخورند و آن را بخشی از رژیم غذایی متنوعی بدانند که شامل کلی غذای خانگی است.»

انتظار می‌رود وزارت بهداشت و مراقبت اجتماعی (دی‌اچ‌اس‌سی) فورا بازاریابی و برچسب‌گذاری غذای کودک را بررسی کند.

سخنگویی گفت: «ما از کسب‌وکارها خواسته‌ایم محتوای تغذیه‌ای غذا و نوشیدنی کودک را بهبود دهند، زیرا بررسی سال ۲۰۱۹ ما نشان داد تناقض‌هایی میان توصیه‌های ملی و مواد تشکیل‌دهنده و محتوای تغذیه‌ای این محصولات وجود دارد.»

گزارش تکمیلی از پی‌اِی (PA)

© The Independent