دانشمندان از «همه‌گیری کوچک» هپاتیت در کودکان سردرگم شده‌اند

نشانه‌های این بیماری عبارت‌اند از: درد شکم، تهوع، زرد شدن چشم‌ها و پوست و تب

هپاتیت معمولا خودبه‌خود برطرف می‌شود اما ممکن است در ۱۲ درصد از بیماران وخیم شود - Canva

افزایش «غیر معمول» بیماری هپاتیت در میان کودکان خردسال در بریتانیا دانشمندان را سردرگم کرده ‌است.

اداره امنیت بهداشت بریتانیا «یوکی‌اچ‌اس‌ای» (UKHSA) گفت، در انگلستان، ۶۰ مورد بیماری در کودکان زیر ۱۰ سال تحت بررسی است و در اسکاتلند، ۱۱ کودک زیر پنج سال با وضعیت تورم کبد در بیمارستان بستری شده‌اند.

نشانه‌های این بیماری عبارت‌اند از: درد شکم، تهوع، زرد شدن چشم‌ها و پوست (زردی) و تب.

عفونت‌های ویروسی معمولا با این بیماری مرتبط‌‌ند و به آن‌ها هپاتیت غیر «ای-ئی» (non-A-E) می‌گویند اما دانشمندان مطمئن نیستند چه چیز به «همه‌گیری کوچک» اخیر در انگلستان و اسکاتلند منجر شده است.

کودکان را از نظر ویروس‌های شناخته‌شده رایج که باعث هپاتیت می‌شوند، غربالگری کرده‌اند اما این‌ ویروس‌ها شناخته نشده‌اند. مقام‌های بهداشتی در حال بررسی «ارتباط احتمالی» با دیگر بیماری‌هایند.

الستر ساتکلیف، استاد بیماری‌های عمومی کودکان در کالج دانشگاهی لندن، گفت: «هپاتیت غیر «ای» تا «ئی» شرایط نادری است و به نظر می‌رسد که در حال حاضر، همه‌گیری کوچک/قابل توجه از نظر تعداد موارد وجود دارد.»

او گفت به نظر می‌رسد هیچ ارتباطی با ویروس کووید یا واکسن‌ها وجود ندارد. این‌طور که معلوم است بیشتر کودکان مبتلا خیلی کوچک‌اند که بخواهند واکسن زده باشند.

پروفسور ساتکلیف گفت: «به این ترتیب چه چیزی ممکن است عامل آن باشد؟ ممکن است این افزایش تصادفی باشد اما احتمالش کم است. به نظر می‌رسد پیامد قرنطینه با افزایش ناگهانی قرار گرفتن در معرض عامل ایجادکننده در جمعیتی فاقد مصونیت محتمل‌ترین توضیح باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیران بهداشتی در اسکاتلند گفتند که سرعت همه‌گیری آن، شدت موارد و پراکندگی جغرافیایی شیوع آن را «غیرمعمول» کرده است.

موارد این بیماری در سراسر کشور در مناطقی از جمله لانرکشایر، تایساید، گریتر گلاسکو و کلاید و فایف تشخیص داده شده‌اند. سازمان بهداشت عمومی اسکاتلند (PHS) اعلام کرد که در حال حاضر هیچ دلیل و ارتباط روشنی میان آن‌ها وجود ندارد.

سالانه هفت یا هشت مورد هپاتیت غیر ای-ئی بدون تشخیص‌های زمینه‌ای دیگر در کودکان در اسکاتلند دیده می‌شود.

دکتر پاتریشیا لالور، محقق ارشد مرکز تحقیقات کبد و بیماری‌های گوارشی از دانشگاه بیرمنگهام، گفت که این عادی نیست که این جور بیماری‌ها را در بچه‌های زیر ۱۰ سال ببینیم.

او گفت: «به این ترتیب، این بیماری به کبد آسیب می‌زند. می‌تواند علتش ویروس باشد، می‌تواند اثر سمی یک دارو یا چیز دیگری باشد که کاملا بی‌ربط است.»

«ممکن است چیزی مانند آبله مرغان باشد که گاهی باعث تورم کبد می‌شود. ممکن است چیزهای غریبی مانند سی‌ام‌وی [سیتومگالو ویروس] یا دیگر ویروس‌ها باشند.»

دکتر لالور همچنین اینکه این وضعیت به کووید که در ماه گذشته، بین کودکان زیر ۱۱ سال به میزان بالایی ثبت‌ شد، ربطی داشته باشد، زیر سوال برد، اما گفت که والدین نگران ممکن است برای درمان نشانه‌های ویروس به کودکانشان بیش از حد پاراستامول داده باشند.

«احتمال عوارض کبدی در افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند چندان زیاد نیست مگر اینکه به کووید شدید مبتلا شده باشند. به این ترتیب اگر چنین چیزی وجود داشت، در مطبوعات منتشر می‌شد.»

«اما اگر شما پدر یا مادر بچه کوچکی باشید که تب و درد و آبریزش بینی دارد، احتمالا به او پاراستامول می‌دهید تا شاید نشانه‌های بیماری کم شود و این ممکن است نوعی اثر پاراستامول باشد. شاید چند کودک که در این مدت  کمی پاراستامول بیشتری مصرف کرده‌اند به زردی جزئی یا زخم کبد دچار شوند.»

با این حال او اذعان کرد که «به نظر می‌رسد در حال حاضر همه جا پر از کووید است» و با توجه به تعداد بالا، ممکن است اقلیت کوچکی به عوارض نادر این بیماری مبتلا شوند. در افرادی که کووید دارند، بالا رفتن آنزیم‌های کبدی را شاهد خواهید بود».

دکتر لالور گفت افزایش موارد بیماری در میان کودکان خردسال پیچیده و مبهم است زیرا «کودکان به طور طبیعی بسیار قوی‌اند. به گمان من زردی را در خیلی از کودکان به این شکل نمی‌بینید. بنابراین عجیب است».

«آن طور که من می‌بینم، بر اساس اطلاعاتی که در دسترس من است، ارتباط مشخصی بین آن‌ها وجود ندارد که نشان دهد این بیماری خوشه غیرعادی ویروس ناشی از غذای آلوده یا چیزی شبیه آن باشد. عجیب است.»

هپاتیت معمولا خودبه‌خود برطرف می‌شود اما ممکن است در ۱۲ درصد از بیماران وخیم شود.

دکتر میرا چند، مدیر بخش بیماری‌های بالینی و نوظهور سازمان امنیت بهداشت بریتانیا، گفت که این سازمان با شرکایش تلاش می‌کند سطح آگاهی در میان استادان بهداشت و درمان را بالا ببرد و «به ما کمک کند تا از آن چیزی که ممکن است باعث این بیماری شود، تصویر بهتری نشان دهیم».

© The Independent