تیوپ‌ گردنی نوزادان می‌تواند به مرگ منجر شود

کارشناسان سال‌ها استفاده از تیوپ‌های گردنی را زیر سوال برده و خطر بالقوه آن‌ها را برای کودکان سنجیده‌اند

خطرهای استفاده از تیوپ‌های گردنی نوزاد شامل «مرگ در اثر غرق‌شدن و خفگی، کشش گردن نوزاد و آسیب وارد شدن به آن» است- Canva

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (اف‌دی‌ای) در مورد خطرهای بالقوه استفاده از تیوپ‌های گردنی نوزادان در اجرای آب‌درمانی برای کودکان هشدار داد، به‌ویژه اگر کودکان ناتوانی‌های خاصی دارند.

متخصصان سال‌ها در مورد خطرهای استفاده از تیوپ‌های گردنی نوزاد - که اف‌دی‌ای آن را به‌عنوان حلقه‌های پلاستیکی بادی توصیف کرده که دور گردن می‌اندازند و به کودکان اجازه می‌دهد آزادانه در آب شناور شوند- هشدار داده‌اند.

این سازمان روز سه‌شنبه (۲۱ تیر)، بیانیه پیام ایمنی منتشر کرد و در آن هشدار داد: «ایمنی و اثربخشی تیوپ‌های گردنی برای تقویت قدرت، ارتقا رشد حرکتی یا به‌عنوان ابزار ورزش‌درمانی ثابت نشده است».

در این بیانیه آمده است: «استفاده از این محصولات می‌تواند به مرگ یا آسیب جدی منجر شود.»

این سازمان گفت این وسایل گاهی به‌عنوان محصولات آب‌درمانی برای نوزادان نارس و نوزادان دوهفته‌ای به بازار عرضه می‌شود و به والدین و پرستاران هشدار داد مقام‌ها «هیچ مزیت آشکاری» برای استفاده از این لوازم برای این هدف نمی‌شناسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه، آمده است: «استفاده از این محصولات، به‌ویژه برای نوزادانی که دچار تاخیر در رشدند یا نیازهای ویژه‌ای دارند، می‌تواند به مرگ یا آسیب جدی منجر شود».

در ادامه این بیانیه، نوشته شده است: «آگاه باشید که استفاده نوزادان با نیازهای خاص از تیوپ‌های گردنی می‌تواند به افزایش خطر کشیدگی گردن و آسیب‌دیدگی منجر شود.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «سازمان غذا و دارو تیوپ‌های گردنی را ارزیابی نکرده است و هیچ مزیت آشکاری در استفاده از آن‌ها برای آب درمانی نمی‌شناسیم.»

این سازمان در مورد استفاده از این وسیله برای نوزادانی که «تاخیر در رشد یا نیازهای خاصی مانند مهره‌شکاف (اسپینا بیفیدا)، آتروفی عضلانی نخاعی-اس‌ام‌ای (SMA) نوع یک، سندرم داون یا فلج مغزی دارند»، هشدار داد.

به گفته این سازمان خطرات استفاده از تیوپ‌های گردنی نوزاد «شامل مرگ در اثر غرق شدن و خفگی، کشش گردن نوزاد و وارد آمدن آسیب به آن است.

«نوزادانی که نیازهای ویژه‌ای مانند مهره‌شکاف یا اس‌ام‌ای نوع یک دارند ممکن است در معرض افزایش خطر آسیب‌های جدی باشند.»

این سازمان بر مواردی از جمله مرگ یک نوزاد و بستری شدن نوزادی دیگر پس از استفاده از این محصول تاکید کرد.

در این گزارش آمده است در هر دو مورد، نوزادان زمانی که مراقبان آن‌ها مستقیما آن‌ها را تحت نظر نداشتند، آسیب دیدند.

در این گزارش آمده است: «هرچند سازمان غذا و دارو معتقد است مرگ یا آسیب جدی ناشی از تیوپ‌های گردن نادر است، کارکنان بهداشت و درمان، والدین و پرستاران باید بدانند که امکان وقوع این رویدادها وجود دارد و اتفاق هم می‌افتد. همچنین این احتمال وجود دارد که برخی موارد مشابه به سازمان غذا و دارو گزارش نشده باشد.»

کارشناسان سال‌ها استفاده از تیوپ‌های گردنی را زیر سوال برده و خطر بالقوه آن‌ها را برای کودکان سنجیده‌اند.

در سال ۲۰۱۷ کارشناسی به ایندیپندنت گفته بود چگونه تیوپ‌ گردنی «تله‌ بالقوه مرگ» است.

کایرن کوینلان، رئیس سابق شورای آکادمی طب اطفال آمریکا (AAP) در حوزه پیشگیری از آسیب، خشونت و مسمومیت، گفته بود: «از تیوپ‌های گردنی نوزادان تا حد مرگ وحشت دارم و امیدوارم والدین نیز وحشت داشته باشند. این تیوپ‌ها تله‌های بالقوه مرگ است... وحشتناک است که فاصله کودک دلبندتان تا غرق شدن در استخر فقط به اندازه درز ضعیف [تیوپ] باشد.»

 آکادمی طب اطفال آمریکا (AAP)  پیش‌تر به والدین توصیه کرده بود از استفاده از هرگونه وسیله بادی برای شناور ماندن کودکان در آب بپرهیزند و کاربرد این وسایل را به‌عنوان چیزی که «نه وسیله نجات جان» و «نه طراحی‌شده برای این هدف» است رد کرده بود.

دکتر لیندا کوآن، سخنگوی این آکادمی، در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز گفت: «بازار هم‌چنان به‌دنبال چاره‌اندیشی برای شناور ماندن نوزادان و بزرگسالان و بازاریابی برای این محصولات است. این وسیله نجات‌بخش جان نیست و برای این کار هم طراحی نشده است. ما مدام می‌گوییم همه وسایل بادی صرفا اسباب‌بازی‌اند و ممکن است بادشان خالی شود.»

«هیچ بچه‌ای نباید بدون نظارت یا تنها درون آب برود، حتی با وسیله شناوری شخصی یا پوشیدن جلیقه نجات مورد تایید گشت ساحلی ایالات متحده.»

© The Independent

بیشتر از جهان