فرمانده ارشد اسرائیل خواهان ترور مقام‌های بلند‌پایه سپاه شد

ایال ضمیر، کشتن قاسم سلیمانی را نمونه‌ای از ترورهای هدفمند و موفق برای تضعیف سپاه پاسداران در منطقه معرفی کرد

هرچند اقدامات سپاه به افراد بی‌گناه زیادی آسیب زده‌، در عمل با واکنش متناسب مواجه نشده است- STRINGER / AFP

همزمان با تشدید تنش‌های امنیتی میان ایران و اسرائیل، یکی از فرماندهان بلندپایه ارتش اسرائیل خواهان برنامه‌ریزی برای ترور و کشتن مقام‌های ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.

ایال ضمیر، یکی از نامزدهای اصلی تصدی فرماندهی کل ارتش اسرائيل است. او به‌تازگی در مقاله بلندی که در وب‌سایت «انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» منتشر کرد، ضمن طرح طیف گسترده‌ای از اتهام‌ها و تهدیدهای امنیتی علیه نیروهای سپاه پاسداران، خواهان برخورد هماهنگ و برنامه‌ریزی‌شده کشورهای منطقه به‌منظور مقابله با اقدامات مخفیانه و «تروریستی» نیروهای سپاه پاسداران در خاورمیانه شد.

روزنامه اورشلیم‌پست روز سه‌شنبه ۱۴ تیرماه با انتشار گزارشی، به‌نقل از این فرمانده ارشد ارتش اسرائيل، نوشت کارزار مشترکی میان اسرائيل، آمریکا و شش متحد دیگر ایالات متحده در منطقه، برای مقابله با اقدام‌ها و سیاست‌های مداخله‌گرایانه حکومت ایران، فعال شده است.

این فرمانده ارشد اسرائیلی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، مصر و اردن را عضو کارزار مشترک منطقه‌ای برای مقابله با سیاست‌های مداخله‌گرایانه حکومت ایران، معرفی کرد.

به‌گفته این کارشناس ارشد «انستیتو واشنگتن»، حکومت ایران «تهدید اصلی» برای امنیت این کشورها و منافع ملی آنها به‌شمار می‌رود و این کشورها، به دلیل وجود همین خطر و تهدید «مشترک»، در ائتلاف «سُنی-اسرائیلی»، کنار هم قرار گرفته‌اند.

این فرمانده ارشد ارتش اسرائيل، در بخش دیگری از مقاله بلند ۷۴ صفحه‌ای خود با عنوان «مقابله با راهبردهای منطقه‌ای ایران؛ رویکردی جامع و بلندمدت»، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «ستون فقرات» حکومت ایران و ابزار اصلی پیش‌برد سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی معرفی کرد.

این فرمانده ارشد ارتش اسرائیل، در یادداشت بلند خود به سیاست‌‌گذاران کشورهای حاضر در «ائتلاف منطقه‌ای علیه اقدامات ایران»، توصیه کرد از هر طریقی که می‌توانند در برابر اقدام‌های سپاه پاسداران بایستد و این نهاد نظامی حکومت ایران را تضعیف کنند.

IRANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

ایال ضمیر، با اشاره به طرح کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، کشتن او در عراق را به‌عنوان نمونه‌ای از طرح‌ ترورهای هدف‌مند و موفق به‌منظور تضعیف عملکرد نیروهای سپاه پاسداران در منطقه معرفی کرد.

به‌‌نوشته این فرمانده ارشد اسرائیلی، باید پایگاه‌های سپاه پاسداران، برای انجام حملات مختلف هوایی (پهپادها، راکت‌ها و موشک‌ها) طی عملیات‌های مخفیانه، هدف قرار گیرند و نابود شوند.

توان نظامی سپاه پاسداران

ایال ضمیر در بخش دیگری از مقاله بلند خود توان نظامی-تشکیلاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را با نیروی‌های ارتش متعارف ایران مقایسه کرد.

به‌نوشته این فرمانده ارشد اسرائیلی، هرچند ارتش متعارف ایران، توان رویارویی با ارتش اسرائيل یا ایالات متحده را ندارند، اما نیروهای سپاه پاسداران، پیشرفته‌ترین و کارآمدترین شاخه نظامی حکومت ایران به‌ شمار می‌روند.

به‌نوشته ایال ضمیر، سپاه پاسداران نه‌ فقط فعالیت‌های «نظامی» دارند، بلکه به‌عنوان یک بازیگر قدرتمند «سیاسی» و «اقتصادی» عمل می‌کنند و خود را تنها در برابر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پاسخ‌گو می‌دانند.

روزنامه اورشلیم‌‌پست در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به داده‌های این فرمانده ارشد اسرائیلی نوشت، تخمین زده می‌‌شود شمار نیروهای وابسته به حکومت ایران در مناطق مختلف خاورمیانه، از حزب‌الله لبنان تا حوثی‌های یمن و شبه‌نظامیان شیعی عراق، به ۲۰۰هزار تن برسد.

به‌نوشته ایال ضمیر، نیروهای نیابتی و وابسته به سپاه پاسداران، طی سال‌های گذشته توان و تجربه نظامی زیادی به‌دست آورده‌اند.

به گفته‌ این فرمانده ارشد اسرائیلی، برخی از نیروهای وابسته به حکومت ایران در سوریه قادرند از عمق خاک این کشور نقاطی را در داخل اسرائيل هدف قرار دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته این فرمانده ارشد نظامی اسرائيل، موشک‌های دقیق بالستیک، پهپادهای نظامی، پدافند هوایی، موشک‌های زمین به دریا، موشک‌های پیشرفته ضدتانک و سامانه‌های راداری از جمله توانمندی‌های برجسته و مهم نیروهای سپاه پاسداران است.

این فرمانده ارشد نظامی اسرائیل، در بخش دیگری از مقاله بلند خود مشخصا به توان نیروی دریای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته است. او در مقاله خود اشاره می‌کند که سپاه پاسداران از دریا و شناورهای خود برای ارسال سلاح به «گروه‌های نیابتی‌» بهره‌ می‌‌‌گیرد.

به‌نوشته ایال ضمیر، شناورهای کوچک و تندرو سپاه پاسداران، مجهز به موشک‌های ضدکشتی و توپخانه دریایی‌اند و سپاه پاسداران می‌تواند از این شناورها در «جنگ‌های نامتقارن» یا برای غرق کردن کشتی‌های «دشمن» استفاده کند.

روزنامه اورشلیم‌پست در بخش آخر گزارش خود، به‌نقل از این فرمانده ارشد اسرائیل، نوشت، هرچند اقدامات «تروریستی» نیروهای سپاه پاسداران، تاکنون به افراد بی‌گناه زیادی در جهان آسیب زده‌ است، اما در عمل به واکنش متناسب بین‌المللی منجر نشده است.

به‌نوشنه این فرمانده نظامی ارتش اسرائیل، «مصونیت» سپاه پاسداران و بازدارندگی موجود باید از میان برود و سپاه پاسداران باید هزینه گزاف اقدام‌ها خود را بپردازد.

بیشتر از جهان