محیط پرتنش کاری می‌تواند صدای شما را تغییر دهد

افزایش تولید کورتیزول ممکن است باعث ایجاد فشار عصبی در گردن و گلو شود

سطوح بالای «تنش مزمن» با بیماری‌های قلبی-عروقی و مشکلاتی مانند اضطراب، در ارتباط است - Filadendron / Getty images /AFP

بر اساس تحقیقی تازه، یک روز پر تنش در [محیط] کار ممکن است شیوه حرف زدن شما را تغییر دهد.

مطالعه‌ای در مقیاس کوچک با شرکت ۱۱۱ نفر در آلمان، به وجود ارتباط بین عوامل تنش‌زای کاری و افزایش میزان حرف زدن وهیجان صدا دست یافته است.

محققان دانشگاه اگسبرگ (Augsburg) و سارلند (Saarland) گفتند که این یافته‌ها نشان می‌دهند که صدا ممکن است «شاخص اولیه سطح مشکل‌ساز احتمالی تنش (استرس) باشد که یکی از مهم‌ترین مشکلات سلامتی در جهان است.»

سطوح بالای «تنش» یا «تنش مزمن» (chronic stress) با دامنه‌ای از نگرانی‌های مربوط به سلامتی ،از جمله بیماری‌های قلبی-عروقی و مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب، در ارتباط است.

از شرکت‌کنندگان در این مطالعه که بین ۱۹ تا ۵۹ سال سن داشتند، خواسته شد که در طرح یادداشت‌برداری یک‌هفته‌ای شرکت کنند و پیام‌های صوتی خود را در برنامه کاری روزانه‌شان ارائه دهند.

شرکت‌کنندگان به طیف مختلفی از زمینه‌های شغلی، مانند بهداشت و پزشکی، مهندسی، مشاوره و مدیریت تعلق داشتند.

آن‌ها از گوشی‌های هوشمند خود برای فرستادن صدابرداری‌ها استفاده کردند تا پرسش‌هایی را پاسخ دهند و گزارش‌دهی شخصی کارهای خود را کامل کنند.

تحلیل صداهای ضبط شده با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتر، تغییرات تشخیص‌پذیری را در صدای افراد در روزهایی نشان داد که عوامل تنش‌زای بیشتری را گزارش کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان گفتند میزان افزایش‌یافته تنش، سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می‌کند که در نتیجه باعث تحریک تولید آدرنالین و کورتیزول می‌شود.

این ممکن است فشار عصبی ماهیچه‌ها را در گردن و گلو و به ویژه در تارهای صوتی افزایش دهد. این تنش افزایش‌یافته می‌تواند باعث تغییراتی در تن صدای فرد شود.

تولید بیشتر هورمون تنش ممکن است همچنین نرخ تنفس را بالا ببرد که باعث افزایش فشاری است که هوا را از داخل ناحیه‌ای که تارهای صوتی در آن قرار دارند، عبور می‌دهد. این عمل ممکن است هیجان صدا و میزان سرعت گفتار را در افراد بالا ببرد.

این تحقیق روشن‌ترین ارتباط میان تنش در محیط کار و سرعت گفتار و هیجان صدا را نشان داد- که هر دو با بالا رفتن شدت عوامل تنش‌زای کاری بیشتر می‌شدند.

نویسندگان این مطالعه گفتند: «مطالعه ما نشان می‌دهد که فشار عصبی روزانه با صدا در ارتباط است.»

«مشخصا، ما بر این موضوع تاکید داریم که احتمالا می‌توان از صدا در جایگاه شاخص میزان تنش روزانه افراد و منبع قابل دسترس و امکان‌پذیری برای تشخیص و جلوگیری از پیامدهای سلامتی مربوط به تنش استفاده کرد.»

محققان تاکید کردند که داده‌های مربوط به صدا تنها یا بهترین شاخص تنش نیست، اما وقتی در ترکیب با دیگر معیارهای سنجش تنش به کار رود، می‌تواند مفید باشد.

© The Independent

بیشتر از زندگی