مراجعه به پزشک در ایران گران‌تر می‌شوند

پیشنهاد افزایش نجومی تعرفه ویزیت پزشکان در سال جاری از سوی سازمان نظام پزشکی

سازمان نظام پزشکی ایران پیشنهاد افزایش حداقل ۴۰ درصدی بهای تمام‌شده ویزیت پزشک در سال جاری را داده است_ ایسنا

سازمان نظام پزشکی جدول تعرفه‌های جدید خود برای ویزیت پزشکان در سال جاری را ارائه داده است، تعرفه‌هایی که نسبت‌به سال گذشته نزدیک به یک‌ونیم برابر شده است و می‌تواند به محرومیت بخشی از جامعه برای دسترسی به پزشکان چه در سطح عمومی و چه تخصصی منجر شود.

برخلاف نمایشی که از تلاش برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم با جلوگیری از افزایش قیمت‌ها ارائه می‌شود، نه‌تنها خبری از کاهش هزینه‌ خانوارهای ایرانی نیست که همچنان سازوکارها و تصمیم‌ها بر تحمیل هزینه‌های بیشتر بر مردم قرار دارد.

در سال‌های اخیر ایرانی‌ها مجبور شدند بخش بیشتری از بودجه سالانه خود را به هزینه‌های بهداشت و درمان اختصاص دهند. سال گذشته مرکز آمار و اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طی گزارشی، سهم هزینه درمان در سبد خانوارها را یکی از سه عامل اصلی تورم‌زا در دخل و خرج ایرانی‌ها اعلام کرد. شرایطی که با شیوع کرونا در ایران، تشدید شده است.

در کنار شیب تند قیمت دارو، هزینه ارائه خدمات درمانی نیز قرار است بیش از پیش مردم را تحت فشار قرار دهد. پیشنهاد افزایش بیش از ۴۰ درصدی تعرفه ویزیت پزشکان ازسوی سازمان نظام پزشکی برای سال جاری، به این معناست که باید انتظار داشت بخش بیشتری از جامعه ایران به دلیل افزایش هزینه بهداشت و درمان از دسترسی به این خدمات محروم شده و حتی به زیر خط فقر منتقل شوند.

پیش از این، محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در یک نشست خبری از پیشنهاد افزایش تعرفه ۶۰ درصدی پزشکی خبر داده و گفته بود اگر میزان این افزایش تعرفه‌ها محقق نشود، سازمان نظام پزشکی مصوبه ابلاغ‌شده را امضا نخواهد کرد. حالا همین سازمان تعرفه‌های ویزیت پزشکان برای سال جاری را اعلام کرده که همه آن‌ها رشد قابل توجهی داشته است.

ویزیت پزشک‌های عمومی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۲ هزار تومان بود که بهای تمام‌شده آن به حدود ۱۳۱ هزار تومان می‌رسید؛ اما طبق جدول تعرفه‌ای که روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به‌تازگی منتشرکرده است، بهای تمام‌شده ویزیت پزشک عمومی در سال جاری به بیش از ۱۸۴هزار تومان افزایش خواهد یافت.

اما تعرفه‌های مورد نظر نظام پزشکی برای پزشکان متخصص و فوق تخصص بار مالی به‌مراتب سنگین‌تری را برای مردم به همراه خواهد داشت. ویزیت پزشکان متخصص در سال گذشته ۸۰ هزار تومان و بهای تمام‌شده این خدمات حدود ۱۷۵هزار تومان بود که قرار است این رقم در سال جاری به بیش از ۲۴۵هزار تومان برسد. تعرفه ویزیت پزشک فوق‌ تخصص هم که در سال ۱۴۰۰ معادل ۹۴ هزار تومان و بهای تمام‌شده آن ۲۱۰ هزار تومان بود، طبق جدول ارائه‌شده از طرف سازمان نظام پزشکی، در سال جاری به عددی بالغ بر ۲۹۴ هزار تومان خواهد رسید.

طبق این جدول، تقریبا برای بهای تمام‌شده ویزیت تمامی پزشکان، در سال جاری نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش در نظر گرفته شده است. این بدان معناست که مردم تنها برای مراجعه به پزشکان باید ۴۰ درصد بیشتر از سال گذشته هزینه کنند و این افزایش قیمت جدا از سایر هزینه‌های درمانی مانند استفاده از خدمات بیمارستان‌ها و تجهیزات پزشکی و خرید دارو است.

گرچه این مصوبه هنوز به تایید دولت نرسیده اما باتوجه به موضع سازمان نظام پزشکی، تصویب این اعداد و ارقام از سوی دولت دور از انتظار نیست. نهایتا مردم می‌مانند و ساختاری که به دنبال آن است تمام بار مالی ناشی از ضعف مدیریتی خود را با دست‌ کردن در جیب مردم، جبران کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های اخیر، سیاست‌های دولت‌ها در حوزه بهداشت و درمان، بار مالی بیشتری را متوجه خانوارهای ایرانی کرده است. نمونه آن طرح تحول سلامت است که به گفته کارشناسان به افزایش یک درصدی هزینه بهداشت و درمان ایرانی‌ها منجر شده و عملا خدمات بهتر و با کیفیت‌تری را به آنها ارائه نکرده است.

آن‌طور که پیش از این مرکز آمار ایران اعلام کرده بود، سهم هزینه بهداشت و درمان خانوارهای ایرانی از کل هزینه‌های آنها ۱۱.۵ درصد است. سال گذشته خبرگزاری ایلنا به نقل از فرشاد مومنی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، نوشته بود که هزینه سلامت خانوارهای ایرانی ۵۵ درصد بیشتر از استاندارد جهانی است.

افزایش هزینه بهداشت و درمان به گسترش فقر نیز دامن می‌زند. سالانه بخشی از ایرانی‌ها به خاطر هزینه‌های درمانی به زیر خط فقر منتقل می‌شوند. طبق بررسی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حدود دو سال قبل نزدیک به ۲.۸ درصد از جمعیت ایران که حدود دو میلیون و ۳۸۰ هزار نفر را شامل می‌شود، صرفا به دلیل هزینه‌های بخش بهداشت و درمان به زیر خط فقر رفته‌اند.

اخیرا خبرگزاری ایسنا به نقل از بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو نوشت: «سال گذشته تورم در حوزه دارو ۳۰ درصد بوده است.» این در حالی است که برآوردهای غیررسمی گرانی دارو را بیش از این اعداد اعلام می‌کند. باتوجه به مباحث مربوط به ارز ترجیحی و همین‌طور رشد منفی تولید در صنعت دارویی کشور، پیش‌بینی می‌شود قیمت دارو در سال جاری افزایش بیشتری داشته باشد.

حالا باتوجه به گستردگی دامنه تورم در تمامی کالاهای اساسی از خوراک و پوشاک گرفته تا مسکن و درمان، باید انتظار داشت که با رشد بیشتر تعرفه‌های پزشکی در کنار شیب تند قیمت دارو، جمعیت بیشتری از مردم به دلیل هزینه‌های بهداشت و درمان به زیر خط فقر بروند. این مسئله در عمل می‌تواند گروهی از جامعه ایران به‌ویژه طبقه‌های پایین درآمدی را از دریافت خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز خود محروم کند و سلامت بخش بیشتری از جامعه را در معرض تهدید قرار دهد.