پزشکان تا مهرماه امسال کارت‌خوان‌دار می‌شوند

پزشکانی که از کارت‌خوان استفاده کنند، ۱۰ درصد تخفیف مالیاتی می‌گیرند

Dalakikhabar.ir

براساس توافق انجام شده میان سازمان نظام پزشکی، سازمان امور مالیاتی و سازمان دامپزشکی، استفاده از کارتخوان برای افرادی که در حرفه پزشکی و دامپزشکی مشغول فعالیت هستند، الزامی شد.

طبق گفته مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، مشاغل پزشکی که از کارتخوان بانکی استفاده نکنند، مشمول جریمه خواهند شد.

براساس این ابلاغیه تمامی افراد شاغل در حرفه پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی و دامپزشکی، باید تا ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۸ نسبت به تهیه دستگاه کارتخوان و استفاده از آن اقدام کنند.
با اعلام این خبر از سوی محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، خیال بیمار و همراهش کمی راحت خواهد شد.

در حالی که حتی دستفروشان هم از دستگاه کارتخوان برای دریافت پول از مشتریان خود استفاده می‌کنند، پزشکان در ایران از ارائه این سرویس به بیماران خود سرباز می‌زنند. دریافت پول نقد از عابربانک‌های مختلف به دلیل محدودیت برداشت پول و حمل آن که گاهی به خاطر سرقت‌های معمول در سطح شهرها برای دارندگان پول خطرناک است معضلی گریبان‌گیر بیماران و همراهان آنها در ایران شده است.

حالا، پس از اعتراض‌های بیماران، رئیس کل سازمان نظام پزشکی اعلام کرد: «با توافق سازمان امورمالیاتی، سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام دامپزشکی، از صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی به منظور ثبت نام در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروش دعوت به عمل آمده است.»

شاید نتوان به صراحت از فرارمالیاتی حرف زد، ولی چه چیزی باعث می‌شود که هم اکنون برای ۱۳۰ هزار پزشک و مشاغل پزشکی در سازمان امور مالیاتی پرونده مالیاتی وجود داشته باشد و همچنان جامعه پزشکی از اعلام درآمد خود که یک راه آن داشتن دستگاه کارتخوان است سرباز بزنند؟

دست فروش‌های کارتخوان‌دار و پزشکان بدون کارتخوان

پیش از این هم رستم پور مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی با اشاره به قانون بودجه سال ۱۳۹۸ عنوان کرده بود که صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها ازجانب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلفند نسبت به نصب، راه اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند. ابلاغیه‌ای که تا اواخر نیمه اول سال به تعویق افتاده است.

طبق گفته رستم پور:«مشاغل پزشکی  تا ۲۳ مرداد ۹۸  برای ثبت درخواست به درگاه سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنند».

براساس تاریخ اعلام شده به جامعه پزشکی رستم پور می‌گوید:« پیش‌بینی می‌شود از ابتدای مهر صاحبان مشاغل پزشکی به پایانه‌های فروشگاهی و کارت‌خوان‌ها مجهز شوند. مشاغل پزشکی که از کارتخوان بانکی استفاده نکنند مشمول جریمه خواهند شد».

پیش‌گیری بهتر از درمان

با توجه به اینکه در حال حاضر برای ۱۳۰ هزار پزشک و مشاغل پزشکی در سازمان امور مالیاتی پرونده مالیاتی وجود دارد، باید دید سازمان‌های نظارتی برای تکرار نشدن این اتفاق چه تمهیدی اندیشیده‌اند؟

اما برای جلوگیری از تخلفات احتمالی مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی عنوان کرده است:«​ در کارت خوان‌هایی که برای مشاغل درمانی و پزشکی در نظر گرفته شده بر اساس نرم افزار خاصی نام پزشک و مرکز درمانی درج می‌شود و رسیدی که ارائه می‌شود متفاوت بوده و بارکد مشخصی دارد  با اسکن این بارکد به وسیله گوشی‌های هوشمند می‌توان تاریخ، نام پزشک، مرکز درمانی و مبلغ صورتحساب را مشاهده کرد و از اصالت دستگاه کارتخوان مطلع شد که این دستگاه تحت رصد مراجع نظارتی از جمله سازمان امور مالیاتی قرار دارد».

به گفته رستم پور،​ پزشکانی که به این سیستم مجهز شوند، به مدت دو سال، ۱۰ درصد از مالیات ابراز شده آنها بخشیده خواهد شد.

وی افزود:​ در مقابل کسانی که از این دستگاه‌ها استفاده نکنند ،۲ درصد درآمد حاصل از فروش خدمت آنها مشمول جریمه خواهد شد. ضمن اینکه بقیه مراجع نظارتی نیز باید در حیطه خودشان برای نظارت بر این موضوع عمل کنند.

بیشتر از