قیمت برنج در یک سال ۱۰۷ درصد افزایش یافت

به گفته یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، دولت برنج وارداتی را ۱۷۰ درصد گران‌تر به مردم می‌فروشد

طبق اعلام گمرک ایران، در ۱۰ ماه نخست سال گذشته، بیش از یک میلیون و ۱۳۴ هزار تن برنج وارد ایران شد‌ـ همشهری آنلاین

گزارش مرکز آمار ایران از متوسط قیمت اقلام خوراکی در اسفندماه ۱۴۰۰ حاکی از آن است که قیمت برنج ایرانی در مدت حدود یک ماه ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد. آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از نرخ خوراکی‌ها در سال گذشته نیز افزایش ۱۰۷ درصدی قیمت انواع برنج در طول یک سال گذشته را آشکار می‌کند.

یک کیلوگرم برنج هاشمی در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹، بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان بود اما در یک سال گذشته، همواره سیر صعودی داشت تا آن‌جا که در بهمن‌ماه ۱۴۰۰، به ۸۰ و ۹۰ هزار تومان رسید. با این‌ حال، وزارت صمت با ادعای اینکه قیمت یک کیلوگرم برنج هاشمی در بهمن ۱۴۰۰ بین ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان بود، اعلام کرد که قیمت این کالا در طول یک سال حدود ۱۰۷ درصد گران‌تر شد.

در پی افزایش مداوم قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید، بسیاری از مردم مجبور شدند به مصرف برنج‌های وارداتی روی بیاورند با این حال بررسی قیمت‌ها اثبات می‌کند که حتی برنج‌های بی‌کیفیت خارجی نیز از افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نمانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری ایسنا، یک کیلوگرم برنج پاکستانی که در بهمن سال ۱۳۹۹ حدود ۲۴ هزار تومان قیمت داشت، در بهمن ۱۴۰۰، به حدود ۳۰ هزار تومان رسید.

شرکت بازرگانی دولتی، وابسته به وزارت جهاد و کشاورزی، زمستان سال گذشته در واکنش‌ به افزایش ادامه‌دار قیمت برنج، مدعی شد که خشکسالی‌های سال‌های اخیر کاهش تولید برنج و افزایش قیمت آن را به دنبال داشت اما فعالان این حوزه و برخی نمایندگان مجلس این ادعا را رد کردند و گفتند که دولت در گرانی برنج نقش دارد.

محمد مختاریانی، نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان برنج، پیش‌تر به‌صراحت گفته بود که «گرانی برنج به دلیل گران‌فروشی دولت است». تقی جعفریان، رئیس اتحادیه شالی‌کوبی‌داران مازندران، نیز با تایید این موضوع، به خبرگزاری ایلنا گفت: «۸۰ درصد برنج از دست تولیدکنندگان و کشاورزان خارج‌ شده و در انبارهای افرادی است که تمایلی به عرضه آن ندارند و می‌خواهند با دپوی برنج کنترل بازار این محصول را در دست بگیرند.»

طبق اعلام گمرک ایران، در ۱۰ ماه نخست سال گذشته، بیش از یک میلیون و ۱۳۴ هزار تن برنج وارد ایران شد. به گفته علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، دولت هر کیلو برنج خارجی را به قیمت نیم دلار یعنی با دلار آزاد ۲۶ هزارتومانی وارد کرد، اما هر کیلو از این محصول را ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان فروخت و این به معنای آن است که دولت و مباشر آن، شرکت بازرگانی دولتی ایران در وزارت جهاد کشاورزی، برنج را حدود ۱۷۰ درصد گران‌تر به مردم فروختند.

برنج غذای پرمصرف ایرانیان است اما گرانی‌های پیاپی سال‌های اخیر این محصول غذایی را از سفره بسیاری از خانوارها حذف کرد. تابستان سال گذشته، انجمن برنج ایران در خبری اعلام کرد که سرانه مصرف برنج هر ایرانی به ۳۶ کیلوگرم در سال کاهش یافته است.