نفت می‌دهیم «برنج بی‌کیفیت هندی» می‌گیریم 

تهاتر پول‌های بلوکه شده نفت با برنج بی‌کیفیت هندی به دستور محسن رضایی  

« تهاتر برای کلیه کالاها، مواد اولیه، خدمات و پروژه‌های مورد نیاز کشور (فارغ از نوع ارز قابل تخصیص به کالا) قابل انجام است»-عکس از تجارت‌نیوز

دبیر انجمن برنج کشور گفت: «به دلیل اعمال تحریم‌ها در ازای نفتی که به هند می‌دهیم، چاره‌ای جز این نداریم که برنج از این کشور وارد کنیم.» به گفته جمیل علیزاده‌ شایق، ازآنجاکه ایران فقط امکان واردات برنج از هند را دارد، این کشور «محصولات بی‌کیفیت» خود را برای ایران می‌فرستد درحالی‌که برنج هندی تا سه سال پیش کیفیت قابل قبولی داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


هم‌زمان با افزایش قیمت دیگر کالاهای اساسی، قیمت برنج ایرانی و خارجی نیز در نیمسال نخست ۱۴۰۰ افزایش یافت. به‌طوری‌که قیمت برنج ایرانی از مرز هر کیلو ۵۳ هزار تومان نیز فراتر رفت. این در حالی است که در ماه مهر سال ۱۳۹۹ قیمت هر کیلو برنج ایرانی حدود ۲۹ هزار تومان بود. این وضعیت درباره برنج خارجی نیز صادق است؛ قیمت هر کیلو برنج خارجی که در مهر سال گذشته حدود ۲۱ هزار تومان بود در مهر امسال از هر کیلو ۳۰ هزار تومان هم عبور کرد. 
جمیل‌علیزاده شایق یکی از عوامل موثر بر افزایش قیمت برنج را مکانیزه نشده شالیزارها و افزایش مزد کارگر دانست. او درباره دلیل افزایش قیمت برنج خارجی نیز به خبرگزاری ایلنا گفت که با وجود واردات «برنج بی‌کیفیت هندی» به ایران، قیمت آن افزایش می‌یابد ولی سازمان‌های نظارتی نسبت به این مسئله بی‌تفاوت شده‌اند. 
علیزاده پیشتر نیز با انتقاد از «افزایش نجومی» قیمت برنج وارداتی گفته بود که یک «حلقه مفقوده» به نام نظارت در این میان وجود دارد. به گفته او برنج هندی، قیمت جهانی دارد و افزایش قیمت آن عجیب است. 
دولت رئیسی برای مقابله با تحریم‌ها تهاتر کالا به کالا را در دستور کار قرار داده است. پیشتر محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ابلاغیه‌ای در همین راستا صادر کرد که در ماده ۲۲ آن تاکید شده بود: « تهاتر برای کلیه کالاها، مواد اولیه، خدمات و پروژه‌های مورد نیاز کشور (فارغ از نوع ارز قابل تخصیص به کالا) قابل انجام است.» بر این اساس یکی از کالاهایی که برای تهاتر مطرح شد، برنج هندی بود. 
پس از ابلاغیه محسن رضایی، انجمن واردکنندگان برنج نیز به دولت پیشنهاد کرد که واردات «برنج شکسته» هندی را در دستور کار قرار دهد. برنج شکسته که در اصطلاح عامیانه به آن «برنج خرد» نیز گفته می‌شود، به دلیل کیفیت پایین، ارزان‌تر از دیگر انواع برنج است که بسیاری از مردم به دلیل کاهش قدرت خرید به مصرف آن روی آورده‌اند. 
علی شفاهی، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با پایگاه خبری تجارت‌نیوز این موضوع را تایید کرد و گفته بود که برخی از مردم به دلیل کاهش قدرت خرید به‌صورت «پیمانه‌ای» برنج خریداری می‌کنند. 
بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، استان گیلان با ۲۲۰ هکتار اراضی، مازندران با ۲۱۴ هزار هکتار، گلستان با ۱۰۰ هزار هکتار و خوزستان با ۱۸۰ هزار هکتار، عمده‌ترین تولیدکنندگان برنج در کشورند. علاوه بر این، در ۱۵ استان دیگر نیز در مجموع ۹۰ هزار هکتار اراضی کشت برنج وجود دارد. با وجود این، بسیاری از مردم ایران به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، توانایی خرید برنج ایرانی را ندارند و ناچارند در ازای پول‌های بلوکه شده نفت، برنج بی‌کیفیت هندی مصرف کنند.