فیفا از ایران توضیح خواست

وزیر کشور: نیروی انتظامی به وظیفه ذاتی‌اش عمل کرد

احمد وحیدی درباره انتشار گاز فلفل در میان زنان معترض نیز مدعی شد که معلوم نیست چه کسی این کار را کرده است-ایسنا

در پی ‌ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه در بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان، فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) از مقام‌های ورزشی ایران توضیح خواست، وزارت ورزش و جوانان توپ را در زمین فدراسیون فوتبال انداخت و فدراسیون فوتبال هم در بیانیه‌ای ادعا کرد که اصلا از زنان برای حضور در ورزشگاه دعوت نشده بود. احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون هم احتمال تعلیق فوتبال ایران را رد کرد چراکه به گفته او ناظر فیفا «توجیه» بود. در سوی دیگر ماجرا ابراهیم رئیسی، به احمد وحیدی، وزیر کشور ماموریت داد که به این موضوع رسیدگی کند. وزیر کشور هم در سخنانی تعجب‌برانگیز مدعی شد بلیت‌های فروخته شده به زنان جعلی بود. خبرگزاری فارس هم در گزارشی نوشت اگر زنان را به ورزشگاه راه نمی‌دهیم به خاطر «حفظ حرمت» خودشان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


وزیر کشور: نیروی انتظامی وظیفه‌اش را انجام داد، بلیت‌ها جعلی بود
روز چهارشنبه پس از اینکه تصاویر دختران منتظر پشت درهای بسته ورزشگاه امام رضا در مشهد به سرعت در حال انتشار بود و موجی از واکنش‌ها را در پی داشت، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در توییتی مدعی شد که «حاشیه‌های تلخ» بازی تیم ملی ایران و لبنان «مورد اعتراض اعضای هیئت دولت قرار گرفت و با دستور رئیس‌جمهور، وزیر کشور مسئول پیگیری و ارائه گزارش شد.»
وزیر کشور نیز که مامور بررسی این موضوع شده بود در گفت‌وگو با صداوسیما از برخورد خشونت‌آمیز با دختران منتظر پشت‌ درهای بسته استادیوم دفاع کرد و به صراحت گفت: «نیروی انتظامی وظیفه‌ ذاتی خود را انجام داد.» او همچنین ادعا کرد که عده‌ای خارج از ضوابط اقدام به فروش جعلی بلیت کرده بودند. احمد وحیدی درباره انتشار گاز فلفل در میان زنان معترض نیز مدعی شد که معلوم نیست چه کسی این کار را کرده است. بر اساس ادعای او ۲۷ هزار بلیت برای این بازی فروخته شده بود درحالی‌که ۱۰ هزار نفر مجاز به تماشای بازی بودند.

همیشه پای یک فروشنده جعلی در میان است
در پی ادعاهای وزیر کشور، رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی ایران از بازداشت «عوامل فروش بلیت جعلی» خبر دادند. باشگاه خبرنگاران جوان در همین زمینه نوشت: «برخی افراد سودجو در حاشیه برگزاری این مسابقه اقدام به چاپ و فروش بلیت‌های جعلی به برخی از آقایان و بانوان کردند که برخی از آن‌ها دستگیر شدند.»
این گزارش در ادامه نیز مدعی شد که برخی از هواداران فوتبال «بدون در اختیار داشتن بلیت در اطراف ورزشگاه حضور یافتند و خواستار ورود به ورزشگاه شدند و این اتفاق موجب بروز مسائلی شد.»

فیفا توضیح خواست
ادعاهای مقام‌های ایران و رسانه‌های حکومتی در داخل و خارج از کشور خریدار نداشت. تصاویر و ویدیوهایی که از انتظار دختران پشت درهای بسته منتشر شد، اتفاقی را که رخ داده بود، آشکار می‌کرد. در این میان زمزمه‌هایی نیز از احتمال تعلیق فوتبال ایران شنیده می‌شد، به خصوص وقتی‌که مهرداد سراجی، عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در توییتی نوشت: «اخبار نگران‌کننده‌ای از تصمیمات فیفا به و AFC به گوش می‌رسد.»
در فاصله چند ساعت بعد هم فیفا از مقام‌های ورزشی ایران توضیح خواست و ابراز امیدواری کرد زنان ایرانی همچون موارد پیشین از سال ۲۰۱۹ به بعد بتوانند در ورزشگاه حضور یابند.
در این میان واکنش مقام‌های ورزشی ایران نیز، قابل‌توجه بود، محسن معتمد کیا مشاور رسانه‌ای وزیر ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال را «مسبب وضع» موجود معرفی کرد و فدراسیون فوتبال هم در بیانیه‌ای مدعی شد که اصلا از خانم‌ها برای خرید بلیت دعوت نشده بود. در این بیانیه‌ آمده است: «هیچ‌کدام از مسئولین فدراسیون فوتبال از بانوان علاقه‌مند به فوتبال جهت خرید بلیت تماشای این مسابقه در شهر مقدس مشهد دعوت به عمل نیاورده و حتی تلاش‌هایی که جهت حضور بانوان در ورزشگاه صورت گرفت با هدف ارائه بلیت رایگان و مشروط بر فراهم‌سازی شرایط و زیرساخت‌های مناسب بود که محقق نشد.»
فدراسیون فوتبال در بیانیه خود به جای عذرخواهی از زنان و افکار عمومی ایران، حضور زنان در ورزشگاه را بدون فراهم بودن زمینه و بسترهاى لازم «غیرممکن و بحران‌ساز» خواند. احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون هم به صراحت گفت که ناظر فیفا درباره ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه توجیه بود. خبرگزاری فارس هم در گزارشی نوشت: «مخالفت با ورود بانوان به ورزشگاه به خاطر حفظ حرمت خودشان است.»