سفر اینفانتینو به تهران؛ موج امید یا خطر تعلیق فوتبال

وزیر ورزش از دلایل سفر رییس فیفا نمی‌گوید

در صورت نصب نشدن تجهیزات لغو میزبانی ایران دور از ذهن نیست-عکس از فدراسیون فوتبال

موج امید که وزیر ورزش و جوانان نوید آن را با خبر سفر اینفانتینو به تهران می‌دهد، شاید وقتی برای اهالی فوتبال ایجاد شود که زنان آزاد و بدون محدودیت در ورزشگاه‌ها حاضر شوند، اساسنامه فدراسیون فوتبال نشانه استقلال این فدراسیون باشد و امکاناتی ساده مثل تجهیزات کمک‌داور ویدیویی به یک پروژه عظیم تبدیل نشود. عبارت موج امید حتی پس از تمام اینها همچنان غلو‌ محسوب می‌شود.

وزیر ورزش و جوانان ایران خبر داد که جیانی اینفانتینو، رییس فیفا در اولین بازی خانگی تیم ملی ایران در راه جام جهانی، به ایران سفر می‌کند. حمید سجادی درباره این خبر با جمله‌ای اغراق‌آمیز گفت: «موجی از امید در جامعه ایجاد می‌شود.»

فارغ از اینکه سفر کاری رییس فیفا به یک کشور عضو در این فدراسیون جهانی، موجی از امید در جوامع مختلف از جمله ایران ایجاد نمی‌کند، وزیر ورزش و جوانان ایران درباره دلیل این سفر موضوعی را طرح نکرده است.

اینفانتینو برای بازدید و بررسی چند اتفاق و مسئله به تهران خواهد رفت. او احتمالا در یکی از دو بازی ایران - عراق (۷ بهمن ۱۴۰۰) یا ایران - امارات (۱۲ بهمن) در ورزشگاه آزادی حاضر می‌شود و البته جلسه‌هایی را با مقامات ورزشی ایران خواهد داشت. در سفرهای پیشین اینفانتینو به تهران، او با حسن روحانی، رییس جمهوری وقت ایران و مسعود سلطانی‌فر، وزیر پیشین ورزش و جوانان نیز ملاقات کرده بود. اینفانتینو چندی پیش در دیدار با عزیزی خادم، رییس فدراسیون فوتبال ایران گفته بود که می‌خواهد در سفر آینده‌اش به ایران با ابراهیم رئیسی دیدار کند و او را در جریان مشکلات فوتبال ایران قرار دهد.

سفر به ایران و ملاقات‌های اینفانتیو برای پیگیری موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها و اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال است، موضوعاتی که روسای جمهوری اسلامی ایران از آن بی‌خبر نیستند اما رئیس فیفا هر بار آخرین هشدارهایش را دراین‌باره اعلام می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیفا در تمام هشدارهایش به ایران، آزادی حضور زنان در ورزشگاه‌ها را خواسته و نتیجه سرپیچی از این خواسته بدیهی را تعلیق فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده است. فدراسیون ایران اما فقط در حرکتی نمایشی تعدادی از زنان را در دو بازی -یک بازی ملی و فینال لیگ قهرمانان در تهران- به ورزشگاه راه داد. حضور زنان در این دو بازی گزینشی بود. فیفا حضور زنان در همه ورزشگاه‌ها و در تمام مسابقات از جمله لیگ برتر و سایر لیگ‌های ایران را می‌خواهد و تاکید داشته است که بلیت‌فروشی به زنان باید بدون محدودیت باشد. فدراسیون فوتبال در دو سال اخیر به این بهانه که در دوره شیوع کرونا بازی‌ها را بدون تماشاگر برگزار می‌کند، از هشدارهای فیفا فرار کرده است، اما بازی‌ اخیر استقلال و پرسپولیس در تهران با حضور تماشاگران مرد برگزار شد و بازگشت تماشاگران به ورزشگاه باید برای زنان نیز آزاد باشد.

اینفانتینو در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ درباره این مسئله آخرین بررسی‌ها را انجام می‌دهد و آنگاه واکنش فیفا در مقابل رفتار و تصمیمات فدراسیون را خواهیم دید. البته همه می‌دانیم که درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها، فدراسیون فوتبال به طور مستقل نمی‌تواند تصمیم بگیرد.

کوشش فیفا برای استقلال فدراسیون فوتبال در زمینه حضور زنان در ورزشگاه‌ها و بسیاری تصمیات دیگر، پرونده اصلاح اساسنامه را می‌گشاید. اساسنامه فدراسیون فوتبال طی دو سال اخیر بارها از سوی فیفا مردود شده است و فیفا برای ادامه فعالیت فدراسیون، مجوز موقت صادر می‌کند و فرصت می‌دهد تا فدراسیون بتواند اساسنامه‌اش را اصلاح کند.

بندی در اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال گنجانده شده که فدراسیون را به یک نهاد مستقل تبدیل می‌کند اما این بند در ایران به تصویب نمی‌رسد. فدراسیون فوتبال بدون مجوز مجلس و هیات دولت نمی‌تواند اساسنامه اصلاح‌شده را به فیفا ارائه کند و فیفا وابستگی دولتی فدراسیون را نمی‌پذیرد. این مسئله طی سال‌ها حل نشده است. اینفانتینو در سفر به تهران، بررسی نهایی درباره این پرونده را انجام خواهد داد و در دیدار با مقامات سیاسی متوجه خواهد شد که استقلال فدراسیون فوتبال ایران ممکن یا غیرممکن است.

فیفا از فدراسیون فوتبال ایران خواسته بود که بازی ایران - کره‌جنوبی در تهران با تجهیزات داوری ویدیویی برگزار شود اما فدراسیون فوتبال نتوانست این تجهیزات را در ورزشگاه آزادی نصب کند. در دو بازی خانگی ایران مقابل عراق و امارات -در بهمن‌ماه- این تجهیزات باید در ورزشگاه آزادی نصب و فعال شده باشد. هنوز فدراسیون ایران درباره مجهز کردن ورزشگاه آزادی به کمک داور ویدیویی خبر رسمی اعلام نکرده است و فقط همچون روزهای پیش از بازی با کره جنوبی این وعده مطرح می‌شود که بازی با عراق و امارات با این تجهیزات برگزار خواهد شد. در صورت نصب نشدن این تجهیزات لغو میزبانی ایران دور از ذهن نیست.

بیشتر از فوتبال