درهای بسته؛ سهم مشترک دختران ایرانی و افغان از آزادی 

بازیکنان تیم ملی ایران در حالی به مصاف تیم ملی لبنان رفتند که تعداد زیادی از دختران سرزمینشان پشت درهای بسته به انتظار ایستاده بودند

حدود دو هزار بلیت بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان را به دختران ایرانی فروختند، آنان را تا پشت درهای استادیوم کشاندند اما اجازه ندادند وارد شوند. ویدیوها و تصاویری که از دختران پشت درهای بسته «استادیوم امام رضا» در مشهد به‌سرعت در حال انتشار است، خاطره‌ای مشابه و نزدیک را تداعی می‌کند؛ حدود یک هفته پیش بود که طالبان به دختران افغان پشت درهای بسته مدارس، فرمان ایست داد. از افغانستان تا خراسان، زنان و دختران از دستیابی به حقوق طبیعی خود محروم‌اند و پشت درهای بسته می‌مانند.

روز سه‌شنبه، ۹ فروردین، تیم ملی فوتبال ایران موفق شد تیم ملی لبنان را شکست دهد تا با عنوان صدرنشین گروه خود به جام جهانی قطر راه یابد. برخلاف دفعات قبل که مسابقات فراملی در تهران و در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شد، این بار تیم ملی ایران در مشهد به مصاف رقیب رفت؛ شهری که موسیقی در آن ممنوع است و در آن، محدودیت‌های بیشتری علیه زنان اعمال می‌شود.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) پیش‌تر با مقام‌های ورزشی ایران اتمام‌ حجت کرده بود که یا زنان را به ورزشگاه راه دهند یا منتظر تعلیق فوتبال ایران باشند. در پی این هشدار، بازی‌ تیم‌های ملی ایران و عراق در بهمن‌ماه با حضور تعدادی از تماشاگران زن در ورزشگاه آزادی برگزار شد؛ اما پس از آن دیدار، احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای در مشهد که دیدگاه‌ها و سخنان زن‌ستیزانه‌اش مشهور است، حتی حضور گزینشی زنان در ورزشگاه را هم برنتابید و یک روز بعد در خطبه‌های نماز جمعه‌ گفت: «جایگاه بانوان که در ورزشگاه برای آنان در نظر گرفته شده باید به‌گونه‌ای باشد که هیجان‌های آن‌ها به‌جایی منعکس نشود و متاسفانه دیروز این اتفاق نیفتاد.»

قدرت احمد علم‌الهدی در مشهد به اندازه‌ای است که گاهی به طنز گفته می‌شود او در خراسان برای خود «امپراتوری» تشکیل داده است. اگرچه این سخنان چندان هم اغراق‌آمیز نیست؛ چرا که در سال‌های گذشته، برنامه‌های هنری و فرهنگی در مشهد با وجود داشتن مجوز قانونی، بارها لغو شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های ورزشی دولت جمهوری اسلامی ایران با وجود اینکه از مواضع و قدرت علم‌الهدی در مشهد خبر داشتند، مسابقه فوتبال ایران و لبنان را به این شهر بردند و وعده دادند که زنان هم می‌توانند در استادیوم حاضر شوند.

حسن کامرانی‌فر، دبیر فدراسیون فوتبال، روز دوشنبه به صراحت گفت: «با توجه به تاکیدهای فیفا، نظر ما بر حضور آقایان و بانوان در کنار هم است.» به دنبال این خبر، تعداد زیادی از دختران علاقه‌مند به فوتبال هم بلیت خریدند و ساعت‌ها قبل از شروع مسابقه مشتاقانه راهی استادیوم ورزشی امام رضا شدند اما نه تنها نتوانستند وارد ورزشگاه شوند، بلکه ماموران امنیتی با اسپری فلفل به اعتراض آنان پاسخ دادند.

بازیکنان تیم ملی ایران در حالی به مصاف تیم ملی لبنان رفتند که تعداد زیادی از دختران سرزمینشان پشت درهای بسته به انتظار ایستاده بودند و فریاد می‌زدند: «ما اعتراض داریم» اما صداوسیما حتی سخنان علیرضا جهانبخش، کاپیتان تیم ملی ایران، در حمایت از حضور زنان در ورزشگاه را هم سانسور کرد.

در حالی‌ که خیلی‌ها منتظر پاسخ شفاف مقام‌های ورزشی بودند، علی‌اکبر هاشمی جواهری، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی، ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه را «مسئله حاشیه‌ای» خواند و گفت: «به جای اینکه به حواشی بپردازیم، باید فکرمان را به این معطوف کنیم که تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران صعود مقتدرانه‌ای به جام جهانی داشت.»

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس درباره غیبت زنان در ورزشگاه گفت: «خیلی خوشحالم از اینکه بالاخره یک اتفاق بسیار خوب در استان ما رخ داد و خدا را شکر به مذاق فوتبال‌دوستان هم خوش آمد.» او در عین‌ حال که توپ را در زمین تصمیم‌گیران در تهران می‌انداخت، گفت: «در آخرین لحظه‌ها قرار شد به این شکل برگزار شود. بیرون از ورزشگاه مقداری تجمع‌ها بود که اگر می‌بود شاید به این خوبی برگزار نمی‌شد.»

پاسخ این سوال که چرا زنان در مشهد اجازه ورود به ورزشگاه را نداشتند برای بسیاری از مردم روشن است؛ با این حال علی‌اکبر هاشمی جواهری نیز بر آن مهر تایید زد و گفت: «با توجه به اینکه مشهد به عنوان پایگاه فرهنگی جهان اسلام و تشیع است، بنابراین بعضی از مسائل باید از قبل پیش‌بینی می‌شد.»

ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه و سخنان این مقام ورزشی استان خراسان رضوی موجی از واکنش‌ها را در فضای مجازی و رسانه‌ها به دنبال داشت. یکی از تاثیرگذارترین این واکنش‌ها را علیرضا جهانبخش، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران، نشان داد؛ وقتی‌ که گفت: «وسط دو نیمه نگاه کردم که ببینم بانوان در استادیوم هستند، اما نبودند. قبل از بازی به ما گفتند قرار است بانوان باشند‌. من در بازی با عراق هم گفتم که چقدر خوشحالیم که تک‌تک بازیکنان تیم ملی در کنار خانواده‌هایمان جشن بگیریم. من عکسی دیدم که صدها خانم نتوانستند وارد ورزشگاه شوند و واقعا غمگین شدم.»

حالا که مقام‌های ورزشی ایران خود را به پاسخگویی در برابر افکار عمومی و علاقه‌مندان فوتبال ملزم نمی‌دانند باید دید فیفا در مقابل آنچه دیروز پشت درهای بسته ورزشگاه امام رضا اتفاق افتاد، چه تصمیمی می‌گیرد.