شناگر جنجالی هوادار پوتین از مسابقات جهانی کنار کشید

برنده دو مدال طلای المپیک مدعی شد اقدامش در حمایت از ورزشکاران محروم شده روس است

یوگنی رایلوف در شنای کرال پشت ۱۰۰ و ۲۰۰ متر در المپیک سال گذشته توکیو مدال طلا گرفت- Oli SCARFF / AFP

یوگنی رایلوف، قهرمان روس دو دوره المپیک در گیرودار انتقادها از حمایتش از ولادیمیر پوتین، امسال از مسابقه‌های قهرمانی شنای جهان که در بوداپست برگزار می‌شود کنار کشید. او مدعی شد این حرکت را برای حمایت از ورزشکارانی که در پی حمله روسیه به اوکراین از شرکت در مسابقه با پرچم روسیه محروم شده‌اند، انجام می‌دهد.

رایلوف در شنای کرال پشت ۱۰۰ و ۲۰۰ متر در المپیک سال گذشته توکیو مدال طلا گرفت. هفته پیش در پی شرکت او در یک گردهمایی به میزبانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو به همراه سایر ورزشکارانی که نماد «Z» بر لباسشان داشتند، قرارداد حمایتش از اسپیدو سازنده لوازم شنا را از دست داد. نماد «Z» به نشانه‌ حمایت از حمله مرگبار روسیه به اوکراین تبدیل شده است.

رایلوف در صفحه‌اش در اینستاگرام نوشت: «برای حمایت از ورزشکاران پارالمپیکی روسیه، برای حمایت از همه ورزشکاران روسیه که از مسابقه‌های جهانی حذف شده‌اند، امسال تابستان از رفتن به مسابقه‌های جهانی خودداری می‌کنم. به گمانم از دست دادن مسابقه‌ها یعنی از دست رفتن توسعه ورزش. متاسفانه واضح است که بدون حضور رقابت‌ کنندگان قابل، ورزش توسعه نمی‌یابد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیون بین‌المللی شنا، (فینا) متولی جهانی شنا اعلام کرد ورزشکاران روسیه و بلاروس فقط با ‌عنوان ورزشکاران یا تیم‌های بی‌طرف در مسابقه‌ها شرکت کنند.

پوتین روز ۲۴ فوریه قوای نظامی خود را در قالب آنچه خودش «عملیات ویژه نظامی» می‌خواند روانه اوکراین کرد تا به نظامی‌گری و «اعتقاد به نازیسم» در اوکراین پایان دهد. اوکراین و غرب می‌گویند پوتین بی‌دلیل این جنگ را آغاز کرده است و به‌رغم ادعاهای پوتین مبنی بر آزادسازی این کشور، اکثر پناهجویان به سمت غرب و اروپا فرار کرده‌اند و نه شرق و روسیه.

فینا برگزاری مسابقه‌های جهانی شنای نوجوانان امسال را که قرار بود در شهر کازان واقع در جنوب غرب روسیه برگزار شود، لغو کرده است. مسابقه‌های امسال قهرمانی شنای جهان که ابتدا قرار بود در فوکواوکای ژاپن برگزار شود، حالا قرار است ۱۸ ژوئن تا سوم ژوئیه در بوداپست برگزار شود.

شرکت اسپیدو (@speedo) چند روز پس از حضور شناگر روسی، یوگنی رایلوف در تظاهرات هواداری از جنگ در مسکو به قرارداد حمایت مالی خود از این دارنده دو مدال طلای المپیک پایان داد. اسپیدو باقی مانده مبلغ این قرارداد حمایتی را برای کمک به اوکراینی‌های آواره از خانه‌هایشان به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (@Refugees) اهدا می‌کند.

رایلوف پیش از این هم در کانون جنجال‌های شنا بوده است. رایان مورفی، ستاره آمریکایی کرال پشت، پس از شکست مقابل شناگران روسی در دو مسابقه المپیک توکیو، ادعا کرد استفاده از داروهای نیروزا همچنان معضلی بزرگ در این ورزش است و نمی‌داند که آیا همه رقبای او پاک‌اند یا خیر.

مورفی که ظاهرا هدف انتقادش کشوری است که مکررا قوانین دوپینگ را نقض کرده، پس‌ازآن که در رشته ۲۰۰ متر کرال پشت با شکست از یوگنی رایلوف، مدال نقره گرفت پریشانی خود را آشکار کرد. سه روز پیش از آن‌هم، مورفی که جوایز کرال پشت در مسابقه‌های المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو را درو کرده بود، در رشته ۱۰۰ متر کرال پشت نیز چیزی جز مدال برنز نصیبش نشده بود. در آن مسابقه هم او بعد از رایلوف و روس دیگری به نام کلیمنت کولسنیکوف به خط پایان رسید.

مورفی می‌گوید: «وقتی می‌شنوم در مسابقه‌ای که احتمالا پاک نیست دارم شنا می‌کنم‌، روح و روانم ویران می‌شود. داستان این است. »

اما بعدا، مورفی در نشستی خبری همراه با دیگر مدال‌آوران  یعنی رایلوف و نفر سوم، لوک گرین بانک از بریتانیا گفت ورزشکار روس را به استفاده از مواد نیروزا متهم نمی‌کند.

او گفت: «باید واضح بگویم قصدم اینجا به‌هیچ‌وجه متهم کردن نیست. به یوگنی تبریک می‌گویم. به لوک تبریک می‌گویم. عملکرد هر دو عالی بود. هر دو شناگران بسیار با استعدادی‌اند. هر دو واقعا سخت تمرین می‌کنند و از لحاظ فنی عالی‌اند».

رایلوف که مدت‌ها یکی از برترین‌های رشته کرال پشت جهان بوده است، استفاده از هرگونه داروی نیروزا را رد کرد. او به کمک مترجم گفت: «همیشه طرفدار رقابت پاک بوده‌ام. آزمایش داده‌ام. تمام برگه‌ها را پر کرده‌ام. طرفدار ورزش پاکم و تمام زندگی‌ام را وقف این (ورزش) کرده‌ام».

آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از ورزش