فوتبال در اروپا به حمایت از اوکراین واکنش نشان داد

یوفا نیز پس از جلسه‌ای اضطراری کشور روسیه را از میزبانی فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا محروم کرد

دو تیم بارسلونا و ناپولی با در دست داشتن نوشته‌ای با عنوان «جنگ را متوقف کنید»، حمایت خود را  از کشور اوکراین اعلام کردند - espn

رقابت‌های ورزشی و به‌خصوص رشته فوتبال در قاره اروپا به تجاوز روسیه به خاک اوکراین واکنش نشان دادند. اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا پس از شروع جنگ اعلام کرد که در حال بررسی موضوع است و تصمیم دارد تا میزبانی شهر سن‌پترزبورگ را از فینال لیگ قهرمانان پس بگیرد.

پیش‌ از این و در جریان رقابت‌های لیگ اروپا که بین تیم‌های بارسلونا و ناپولی در ایتالیا برگزار شد، دو تیم در هنگام ورود به زمین مسابقه با در دست داشتن برنوشته‌ایی بزرگ که روی آن نوشته شده بود «جنگ را متوقف کنید» حمایت خود از مردم و کشور اوکراین را به تمام دنیا اعلام کردند. این موضوع جنجال بسیاری به‌پا کرد، چراکه داوران مسابقه همه از کشور روسیه بودند و این موضوع امکان داشت مسابقه فوتبال را به حاشیه بکشد.

اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا نیز پس از جلسه‌ای اضطراری کشور روسیه را از میزبانی فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا محروم کرد و این میزبانی به کشور فرانسه واگذار شد و قرار است که فینال این رقابت‌ها در ۲۸ ماه می در وزرشگاه استادو فرانس شهر پاریس برگزار شود. همچنین یوفا اعلام کرد که تمامی رقابت‌های فوتبالی در باشگاه‌های دو کشور و همچنین بازی‌های ملی ازاین‌ پس در کشورهای بی‌طرف برگزار شود.

اما اقدام دو باشگاه شالکه ۰۴ آلمان و منچستریونایتد انگلیس فراتر از واکنش بود. باشگاه آلمانی که قرارداد طولانی‌مدتی با شرکت گاز پروم روسیه دارد و این شرکت روسی در‌واقع حمایت‌کننده اصلی این تیم است در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیگر با این شرکت همکاری نمی‌کند و قراردادش را به‌صورت یک‌طرفه فسخ خواهد کرد و نام این برند را نیز از روی پیراهن‌های خود بر‌می‌دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت روسی از سال ۲۰۰۷ با باشگاه شالکه همکاری دارد و به‌تازگی قرارداد خود را تمدید کرده بود. بی‌شک این اتفاق می‌تواند عواقب مالی بسیار زیادی برای این باشگاه داشته باشد، حتی ممکن است منجر به سقوط آن‌ها به لیگ ۲ آلمان شود. شرکت گاز پروم یکی از حمایت‌کنندگان اصلی مالی لیگ قهرمانان اروپا نیز است، اما یوفا تاکنون نسبت به قطع همکاری با این شرکت اظهارنظری نکرده است.

باشگاه منچستریونایتد هم مانند باشگاه شالکه خیلی زود در مورد تهاجم روسیه به اوکراین واکنش نشان داد و طی بیانیه‌ای از قطع همکاری خود با یک شرکت هوایی روسی خبر داد و قرارداد مالی خود به ارزش ۴۰ میلیون پوند را یک‌طرفه با شرکت هوایی ایروفلات لغو کرد. این تیم که قرار بود روز چهارشنبه در جریان دیدار رفت در اسپانیا به مصاف اتلتیکومادرید برود با یک پرواز دیگر به اسپانیا رفت و اعلام کرد دیگر حاضر نیست با این شرکت هوایی روسیه همکاری کند و تمامی تبلیغات این شرکت هوایی نیز از داخل ورزشگاه اولترافورد پاک خواهد شد.

رومن آبراموویچ، مالک روسی باشگاه چلسی تاکنون واکنشی نسبت به حمله روسیه به اوکراین نشان نداده است. او ارتباط بسیار خوبی با پوتین دارد و عده‌ای عقیده دارند که باید مالکیت این باشگاه لندنی از او گرفته شود. سوفیا آبراموویچ، دختر این مالک روس در اینستاگرام خود پیامی را منتشر کرد که موردتوجه کاربران قرار گرفت و به نظر می‌رسد دیدگاهی متفاوت از پدرش دارد. او در این پیام از دولت پوتین انتقاد کرد و این جنگ را یک شرمساری برای پوتین و طرفدارانش خواند.

 

بیشتر از فوتبال