محکومیت و لغو مسابقات: واکنش یک‌صدای دنیای ورزش به روسیه

کاپیتان اسطوره‌ای تیم ملی لهستان: نمی‌توانیم تظاهر کنیم که هیچ اتفاقی نیفتاده است

بازیکنان هامبورگ اس‌وی و وردربرمن با یک بنر «جنگ را متوقف کنید» در حمایت از اوکراین قبل از بازی بوندسلیگا۲- REUTERS/Fabian Bimmer

در پی تهاجم روسیه به اوکراین، لهستان بازی‌های راهیابی جام جهانی فوتبال را در مقابل تیم روسیه تحریم کرد. سزاری کولژا، رئیس فدراسیون فوتبال لهستان، نیز گفت که تیم فوتبال آن کشور «قصد ندارد» در مقابل روسیه بازی کند.

قرار بود روسیه روز ۲۴ مارس در مسکو میزبان تیم لهستان باشد، و تیم اوکراین نیز در همان روز به اسکاتلند برود.

روز پنجشنبه، ۲۴ فوریه، فیفا در پی انتشار بیانیه مشترک لهستان، سوئد و جمهوری چک مبنی بر این که بازی‌ها نباید در روسیه انجام شوند، اعلام کرد که اوضاع را تحت نظر دارد.

تیم ملی جمهوری چک نیز با پیوستن به سوئد و لهستان، از بازی بالقوه در مقابل روسیه در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی فیفا خودداری کرده است. کمیته فوتبال جمهوری چک، اعضا، و بازیکنان تیم ملی آن کشور، توافق کرده‌اند که در شرایط کنونی بازی در مقابل تیم ملی فوتبال روسیه، حتی در زمینی بی‌طرف، ناممکن است.

پیش‌تر، قرار بود برنده بازی میان سوئد و جمهوری چک برای تعیین موقعیتش در فینال جام جهانی در قطر، در روسیه مصاف دهد.

فدراسیون فوتبال لهستان همچنین از فیفا خواسته است که بازی‌هایی را که تیم روسیه در آن شرکت دارد، لغو کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از فوتبال گذشته، ولادیمیر کلیچکو، قهرمان سابق سنگین‌وزن بوکس جهان که برادرش شهردار کی‌یف است، از جهانیان خواست که «برای جلوگیری از تهاجم روسیه به اوکراین» کمک کنند.

او گفت: «از همه جهانیان می‌خواهم این جنگ را که روسیه شروع کرده، پایان دهند. فرصتی برای صبر کردن نیست، زیرا به یک فاجعه انسانی منجر خواهد شد.»

دنیای ورزش چگونه به تهاجم روسیه به اوکراین واکنش نشان داده است؟

بسیاری از نهادهای نظارتی ورزشی، باشگاه‌ها و بازیکنان، با لغو رویدادهایی که قرار بود در منطقه برگزار شود، واکنش نشان داده‌اند:

فینال لیگ قهرمانی ۲۰۲۲ به جای شهر سن‌پترزبورگ، در پاریس برگزار خواهد شد.

یوفا به باشگاه‌ها و تیم‌های ملی اوکراین و روسیه ابلاغ کرده است که بازی‌های داخلی خود را تا «اطلاع ثانوی» در خارج از منطقه انجام دهند.

یوفا در تدارک لغو دریافت حمایت مالی سالیانه ۳۰ میلیون پوندی خود با شرکت نفت دولتی «گازپروم» روسیه است.

مسابقه جایزه بزرگ اتوموبیل‌رانی فرمول یک روسیه  که قرار بود در ماه سپتامبر در سوچی روسیه برگزارشود، لغو شده است.

از فدراسیون‌های ورزشی بین‌المللی خواسته شده است که رویدادهای خود را که کمیته بین‌المللی المپیک در روسیه یا بلاروس برنامه‌ریزی کرده بوده است، لغو، یا به نقطه دیگری منتقل کنند. 

فدراسیون بین‌المللی بسکتبال (فیبا) بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۳ را که قرار بود روز ۲۷ فوریه با مصاف هلند در مقابل روسیه، و روز ۲۸ فوریه با رویارویی بریتانیا در مقابل بلاروس برگزار شود، به تعویق انداخته است.

تیم فوتبال منچستریونایتد قرارداد حمایت مالی خود را با شرکت هواپیمایی ملی روسیه، اروفلوت، ملغی کرده است.

روز پنجشنبه، ۲۴ فوریه، باشگاه‌های فوتبال، بازیکنان، و هواداران آنان با پوشیدن تی‌شرت‌ها و حمل  پرچم‌های ضدجنگ، حمایت خود را از اوکراین اعلام کردند.

روبرت لِواندوفسکی، کاپیتان تیم ملی فوتبال لهستان، گفت: «نمی‌توانم تصور کنم در شرایطی که تهاجم نظامی در اوکراین در جریان است، با تیم ملی روسیه بازی کنم. فوتبالیست‌های روس و هواداران آن‌ها مسئول نیستند، اما نمی‌توانیم تظاهر کنیم که اتفاقی نیفتاده است.»

وویچک شزنی، دروازه بان  تیم ملی فوتبال لهستان، نیز گفته است که «وجدانش» اجازه نمی‌دهد با تیم روسیه بازی کند.

گفته می‌شود دولت بریتانیا قصد دارد در هفته‌ای که در پیش است، با نهادهای ورزشی آن کشور در مورد اقدامات دیگری که انزوای ورزشی روسیه را تشدید خواهد کرد، مشورت کند.

بیشتر از فوتبال