مصرف ماری‌جوانای پزشکی هم عوارض دارد؟

تحقیقات جدید نشان داد مصرف ماری‌جوانای پزشکی نمی‌تواند بیماری‌ها را به طور موثر درمان کند اما خطر اعتیاد به همراه دارد

در مورد تأثیر مصرف بلندمدت ماری‌جوانای پزشکی اطلاعات زیادی در دسترس نیست - Angela Weiss / AFP

یک مطالعه جدید روی برخی از افراد مبتلا به درد، اضطراب یا افسردگی که ماری‌جوانای پزشکی را دریافت کردند، نشان داد آنها در مدت زمان کوتاهی دچار مصرف بیش از حد شدند بدون اینکه علائم بیماری‌شان بهبود یابد.

به گزارش سی‌ان‌ان، مطالعه منتشر شده در سال گذشته نشان داده بود که مصرف زیاد ماری‌جوانا از سوی نوجوانان و جوانان مبتلا به اختلالات خلقی - مانند افسردگی و اختلال دوقطبی - با افزایش خطر آسیب به خود، اقدام به خودکشی و مرگ مرتبط است.

حالا بر اساس آخرین مطالعه مؤسسه ملی سوءمصرف مواد مخدر، مصرف ماری جوانای تجویز شده از سوی پزشک نیز ممکن است عوارض خاص خود را داشته باشد و نباید آن را ایمن و بدون ضرر دانست. 

بر اساس بیانیه‌ منتشرشده از سوی این سازمان، مصرف ماری‌جوانای پزشکی ممکن است تنها با یک معاینه گذرا، بدون هیچ توصیه‌ای برای درمان‌های جایگزین و بدون پیگیری از سوی پزشک اتفاق بیفتد که عواقب بسیار بدی برای بیماران دارد. 

در این بیانیه اشاره شده است: «توصیه مصرف ماری جوانای پزشکی در بیشتر زمینه‌ها خارج از استانداردهای نظارتی اتفاق می‌افتد و در درازمدت نمی‌تواند تغییری در علائم افسردگی، اضطراب یا درد داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مطالعه از ۲۶۹ بزرگسال آمریکایی با میانگین سنی ۳۷ سال خواسته شد ماری جوانای پزشکی دریافت کنند و سپس علائم آنها مورد بررسی قرار گرفت. شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه اجازه داشت بلافاصله پس از معاینه، ماری جوانا دریافت و شروع به استفاده کند. گروه دیگر اما به مدت ۱۲ هفته منتظر ماند.

جودی گیلمن، استادیار دانشکده پزشکی هاروارد و همکار رابط بیمارستان عمومی ماساچوست با مرکز پزشکی اعتیاد گفت: «در این پژوهش، شرکت‌کنندگان می‌توانستند دوز ماری‌جوانا و همچنین دفعات استفاده را خودشان انتخاب و این محصول را از داروخانه دریافت کنند. آنها همچنین می‌توانستند مراقبت‌های پزشکی یا روانپزشکی معمول خود را ادامه دهند. این مطالعه نشان داد افرادی که بلافاصله اجازه استفاده از ماری‌جوانا دریافت کردند دو برابر بیشتر از افرادی که منتظر ماندند، در معرض ابتلا به سوءمصرف قرار گرفتند آن هم بدون این که تغییرات قابل توجهی در شدت درد، اضطراب یا علائم افسردگی مشاهده کنند.»

نتایج این تحقیق در حالی منتشر می‌شود که در مورد تأثیر مصرف بلندمدت ماری‌جوانای پزشکی اطلاعات زیادی در دسترس نیست، اما نگرانی‌هایی در مورد ایجاد اعتیاد، کاهش حافظه و اسکیزوفرنی طی مصرف بلندمدت این دارو وجود دارد.

بنا به گفته محققان این پژوهش، در حالی که برخی بر فواید مصرف ماری‌جوانای پزشکی تاکید می‌کنند، این احتمال وجود دارد که مصرف این ماده خطر بالایی داشته باشد. آنها تاکید کردند شاید حتی لازم باشد مصرف ماری جوانای پزشکی برای افراد مبتلا به اختلالات عاطفی منع مصرف داشته باشد. 

جودی گیلمن تاکید کرد: «مطالعه ما بر این تاکید دارد که پزشکان لازم است در مورد توصیه به استفاده از ماری‌جوانا برای موارد پزشکی خاص، به‌ویژه اختلالات خلقی و اضطرابی، بیشتر دقت کنند زیرا این تجویز ممکن است افزایش خطر اختلال مصرف را در پی داشته باشد به ویژه وقتی هیچگونه مراقبت حرفه‌ای وجود ندارد.»

امروزه استفاده درمانی از ماری‌جوانا موضوعی بحث‌برانگیز است. انجمن پزشکی آمریکا با صدور بیانیه‌ای با استفاده دارویی از ماری‌جوانا مخالفت کرده‌است. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا نیز اعلام کرده با اینکه ماری‌جوانا می‌تواند پتانسیل خوبی در درمان برخی بیماری‌ها داشته باشد، تا انجام تحقیقات بیشتر استفاده از آن را توصیه نمی‌کند. آن‌ها همچنین خواستار فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای انجام تحقیقات هستند.