در برخی ایالت‌های آمریکا، ماری‌جوانا، هرویین و کوکایین جرم‌زدایی شدند

ایالت اورگان «اولین ایالتی است که از داشتن مواد (سنگین) جرم‌زدایی می‌کند»

نیوجرسی دوازدهمین ایالت در آمریکا است که ماری‌جوآنا را قانونی می‌‌کند- AFP

در چند ایالت آمریکا، شهروندان در همه‌پرسی، به قانونی بودنِ خرید و فروش ماری‌جوآنا، برای مصرفِ تفریحی یا دارویی رای داده‌اند. در ایالت اورگان، رای‌دهندگان یک گام فراتر رفته‌ و داشتن مواد مخدر سنگین مانند هروئین و کوکائین را جرم ندانستند.

با این حساب، در ایالت اورگان و در ساحل غربی، دارا بودن مقدار غیرتجاری مواد مخدر سنگین، جریمه نقدی تا ۱۰۰ دلار خواهد داشت، اما جرم کیفری به حساب نخواهد آمد و در سوء‌‌پیشینه کیفری فرد، ثبت نخواهد شد.

به گفته سازمان اتحاد برای سیاست مواد مخدر (دراگ پالسی الاینس)، با این تصمیم، ایالت اورگان «اولین ایالتی است که از داشتن مواد [سنگین] جرم‌زدایی می‌کند.» به گفته این سازمان «این رای یک پیروزی تحول‌آفرین است.»

علاوه بر اورگان، طرفداران اصلاح سیاست مواد مخدر در چندین ایالت دیگر نیز به پیروزی‌هایی دست يافته‌اند. در واشنگتن دی سی، رای‌دهندگان به جرم‌زدایی، به داشتنِ قارچ‌های توهم‌زا رای مثبت داده‌اند.

در نیوجرسی، بیش از ۶۰ درصد رای‌دهندگان، از قانونی شدن ماری‌جوآنا برای استفاده شخصی حمایت کرده‌اند. از این پس در نیوجرسی هر فرد بالای ۲۱ سال، می‌تواند تفریحی ماری‌جوآنا بکشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صبح روز سه‌شنبه، فیل مورفی، فرماندار نیوجرسی گفته بود که «قانونی کردن ماری‌جوآنا مسئله عدالت اجتماعی، عدالت نژادی و عدالت اقتصادی است.» در حالی که همه‌پرسی با موفقیت انجام شده است، هنوز باید قانونی برای تنظیم جزئیات اجرای آن در مجلس قانون‌گذاری ایالتی از تصویب بگذرد.

با این اوصاف، نیوجرسی دوازدهمین ایالت در امریکا است که ماری‌جوآنا را قانونی می‌‌کند. این یک تغییر چشمگیر نسبت به چند سال پیش است که ماری‌جوآنا در سراسر ایالات متحده، غیرقانونی بود.

رای‌دهندگان آریزونا نیز به نفع قانونی شدن ماری‌جوآنا برای اهداف تفریحی و نیز پرورش گیاه شاهدانه در خانه، رای داده اند. در همین حال، در می‌سی‌سی‌پی و داکوتای جنوبی، تدابیری برای استفاده دارویی از آن تصویب شده است.

آراء درباره قانونی شدن مصرف تفریحی شاهدانه، هنوز در حال شمارش است. 

این تحولات در ایالات متحده، به دنبال دو همه پرسی در ماه گذشته در نیوزیلند، اتفاق می‌افتد که در آن رای‌دهندگان آسان‌میری را برای افراد مبتلا به بیماری‌های مهلک تأیید کردند اما با قانونی شدن استفاده تفریحی از شاهدانه مخالفت کردند.

© The Independent

بیشتر از جهان