لاوروف: برای ادامه همکاری در چارچوب برجام از واشینگتن تضمین کتبی گرفتیم

وزیر خارجه روسیه از آماده شدن اسناد سطح جدید همکاری با ایران خبر داد؛ امیرعبداللهیان تشکر کرد

در حالی‌ که کشورهای غربی درباره احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای ایران هشدار داده‌اند، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در یک نشست خبری با حضور همتای ایرانی خود، ادعای نهایی شدن گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در وین را مطرح کرد و مدعی شد که روسیه برای همکاری با ایران در چارچوب برجام، از آمریکا تضمین‌های کتبی دریافت کرده است.

وزیر خارجه روسیه در نشست خبری روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، گفت مسکو تضمین‌های کتبی از واشنگتن دریافت کرده است مبنی‌بر این‌که تحریم‌ها علیه مسکو به‌دلیل مسئله اوکراین مانع همکاری و تجارت آن کشور با ایران در چارچوب توافق برجام نخواهد شد.

لاوروف همچنین گفت که «دو کشور ایران و روسیه در حال آماده‌سازی اسناد سطح جدید همکاری‌اند» و بدون اشاره به جزئیات اسناد جدید، مدعی شد که چشم‌انداز توافق وین «چشمگیرتر» خواهد شد. او در ادامه ادعاهای خود افزود: «با وجود عواملی که در دنیا رخ می‌دهد، تجارت تهران و مسکو به‌طور منسجم و با سرعت بی‌سابقه‌ای رو‌به‌رشد بود و در سال گذشته با افزایش حدود ۸۰ درصد، از چهار میلیارد دلار گذشت.»

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که روسیه برخی بازارهای ایران ازجمله گندم را در انحصار خود گرفته، اما محموله‌های صادراتی ایران مثل فلفل دلمه‌ای را پس فرستاده است.

در پی شرط‌های جدید مسکو برای توافق هسته‌ای ایران و توقف مذاکرات هسته‌ای، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، صبح روز سه‌شنبه به روسیه رفت تا با همتای روس خود گفت‌وگو کند. رسانه‌های داخلی ایران هم‌زمان با سفر او خبر دادند که دو طرف قرار است درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره کنند؛ اما ناظران می‌گویند هدف اصلی سفر اخیر مجاب کردن روسیه برای توافق هسته‌ای ایران در وین است. 

لاوروف در ادامه نشست خبری گفت: «اطمینان دارم که روابط دو کشور در افق بهتری قرار دارد.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، وزرای خارجه ایران و روسیه در مسکو درباره اجرایی شدن توافق‌های روسای‌جمهور دو کشور در مسکو نیز صحبت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه همکاری دو کشور در سطح بین‌الملل فعال است، گفت: «در نظر داریم هماهنگی‌ها برای حل بحران سوریه را ادامه دهیم.» به گفته او، مذاکره درباره مسائل منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و افغانستان نیز در برنامه گفت‌وگوهای وزرای خارجه دو کشور است.

لاوروف همچنین با طرح این ادعا که کشورش برای «مواضع عینی طرف ایرانی درباره شرایط فعلی اوکراین ارزش ویژه‌ای قائل است»، گفت: «اطمینان دارم صحبت امروز حتما به نتایج مثبت مفصل و دقیق برای اجرایی کردن پروژه‌های مختلف در زمینه‌های متنوع خواهد رسید.»

تقدیر امیرعبداللهیان از روسیه

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز در نشست خبری روز سه‌شنبه در حضور همتای روس خود گفت: «صرف‌نظر از هر تحول‌های بین‌المللی، توسعه مناسبات با روسیه برای ایران حائزاهمیت است.»

در حالی‌ که ناظران و افکار عمومی در ایران روسیه را عامل سنگ‌اندازی در مسیر توافق هسته‌ای وین می‌دانند، امیرعبداللهیان در مسکو از «تلاش» این کشور برای آنچه او «کمک به توافق وین» نامید، تشکر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توافق‌های پیشین روسای‌جمهور دو کشور به همتای روس خود گفت: «تردید ندارم که ما و شما با جدیت، عملیاتی شدن توافق‌های دو رئیس‌جمهوری را پیگیری می‌کنیم و این پیگیری‌ها را ادامه خواهیم داد.»

حسین امیرعبداللهیان در بدو ورود به مسکو نیز گفته بود که پیگیری توافق‌های انجام شده در سفر دی‌ماه ابراهیم رئیسی به روسیه، تحولات اوکراین و مذاکرات وین از مهم‌ترین موضوع‌های این سفر است. او درباره بحران اوکراین گفت: «ما هم جنگ را محکوم می‌کنیم هم تحریم‌ها را.»

در واقع موضع دولت ایران در ابتدای تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، حمایت مطلق از روسیه بود؛ اما در هفته دوم جنگ و با روشن شدن ناتوانی روسیه برای غلبه سریع بر اوکراین، جمهوری اسلامی موضعش را تغییر داد و بدون انتقاد از مسکو گفت که خواهان پایان جنگ است.

حسین امیرعبداللهیان همچنین گفت: «در اخبار و اظهارنظرها این‌گونه منتشر می‌شود که اگر ما در وین با آمریکا و غرب به توافق برسیم، ممکن است [این توافق] از طرف روسیه با توجه به برخی مطالبی که در رسانه‌ها مطرح شده است، حمایت لازم را نداشته باشد. من از گفت‌وگوهای تلفنی با لاوروف در هفته گذشته، چنین برداشتی نکردم.»

او گفت که «امیدوار» است در گفت‌وگوهایش با لاوروف بتواند در مورد «مسیری که روسیه از رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قوی در کنار جمهوری اسلامی در وین» مدنظر دارد، به «یک جمع‌بندی روشن» برسد. 

امیرعبداللهیان افزود که از لاوروف دعوت کرده است به زودی به ایران سفر کند.