همسترهای خانگی می‌توانند کرونا را به انسان انتقال دهند

محققان دانشگاه هنگ‌کنگ دریافتند که احتمالا یک فروشگاه حیوانات خانگی در منطقه کازوی‌بی این شهر منشا شیوع کووید است

«واردات همسترهای مبتلا مهم‌ترین منشا شکل‌دهنده این زنجیره ابتلا در هنگ‌کنگ است» - Pexels

یک مطالعه‌ نشان داد که همسترهای خانگی می‌توانند کووید-۱۹ را به انسان انتقال دهند و محتمل‌ترین منشا شیوع سویه دلتا در هنگ‌کنگ‌اند.

در گذشته، خبرهایی در مورد سرایت کرونا از انسان به حیوان منتشر شده بود اما تاکنون به استثنای مینک‌های پرورشی، در مورد انتقال این ویروس از حیوانات مبتلا به انسان هیچ مدرکی وجود نداشت.

محققان دانشگاه هنگ‌کنگ (اچ.کی.یو) دریافتند که احتمالا یک فروشگاه حیوانات خانگی در منطقه کازوی‌بی این شهر منشا شیوع کووید است که پس از ابتلای یکی از کارکنان و یک مشتری این فروشگاه در اوایل امسال (۲۰۲۲) به سویه دلتا، بیش از  دو هزار همستر موجود در این فروشگاه را از بین برد.

جواب آزمایش کووید زن ۲۳ساله‌ای که در این فروشگاه کار می‌کرد و دو دوز واکسن فایزر-بیون‌تک نیز تزریق کرده بود، در تاریخ ۱۵ ژانویه مثبت شد تا بعد از بیش از سه ماه، نخستین مورد ابتلا به سویه دلتا در هنگ‌کنگ کشف شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتیجه آزمایش مادری هم که با دخترش به این فروشگاه رفته بود، در تاریخ ۱۷ ژانویه مثبت شد و بعدا، ابتلای دختر، پسر و همسرش نیز تایید شد.

بر اساس این مطالعه که ‌روز شنبه در مجله پزشکی «لنست» منتشر شد، نتیجه آزمایش هشت همستر سوری از ۱۶ همستر (۵۰ درصد) این فروشگاه حیوانات خانگی و هفت همستر سوری از ۱۲ همستر (۵۸ درصد) مزرعه تامین‌کننده این فروشگاه مثبت بود.

توالی‌یابی ژنومی نشان داد این همسترها اواسط اکتبر به سویه دلتا مبتلا شده بودند.

منشا ابتلا در انبار تامین‌کننده هنوز به طور قطعی مشخص نشده است اما محققان می‌گویند یافته‌هایشان نشان می‌دهد خواه درون همین انبار خواه در مزرعه پرورش همستری تامین‌کننده این انبار، ویروس کرونا از چند هفته پیش در این گروه از همسترها در حال انتقال بوده است.

این کارشناسان نتیجه گرفتند: «از آنجا که ویروس‌های دلتا سه ماه بود که در هنگ‌کنگ در گردش نبودند، بنابراین واردات همسترهای مبتلا مهم‌ترین منشا شکل‌دهنده این زنجیره ابتلا در هنگ‌کنگ است.»

پروفسور لئو پون، محقق ارشد، می‌گوید این مطالعه «شواهدی قانع‌کننده» به دست داد که همسترهای خانگی به طور طبیعی به سویه دلتای ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و منشا ابتلای انسانی‌اند.

او می‌گوید: «همچنین شواهدی ارائه دادیم که نشان‌گر امکان شیوع بین‌المللی سارس-کوو-۲ از طریق تجارت حیوانات خانگی است.»

او افزود: «نتایج ژنتیکی و همه‌گیری‌شناختی قویا نشانگر آن است که دو مورد مستقل سرایت از همستر به انسان و امکان سرایت‌های آینده به انسان از این طریق است.»

«واردات همسترهای مبتلا محتمل‌ترین منشا ابتلا به این ویروس است.»

© The Independent