تحقیقات جدید: کووید-۱۹ ممکن است مغز را کوچک کند

افراد مبتلا به ویروس کرونا در آزمون مهارت‌های ذهنی نمره کمتری از افراد غیر مبتلا گرفتند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، انقباض کلی مغز و چروکیدگی ماده خاکستری بیشتری در مبتلایان به کرونا ثبت شده است - Fred TANNEAU / AFP

اولین مطالعه بزرگ مقایسه اسکن مغز افراد قبل و بعد از ابتلا به کووید، نشان داد که بر اثر این بیماری به مناطق مرتبط با بویایی آسیب بافتی وارد می‌شود و همچنین تا ماه‌ها پس از مثبت شدن آزمایش ظرفیت‌های ذهنی کاهش می‌یابد. به گزارش گاردین، در این مطالعه، محققان دانشگاه آکسفورد ۷۸۵ فرد بین ۵۱ تا ۸۱ ساله را که قبل و در طول همه‌گیری کووید-۱۹ اسکن مغزی داده بودند، مورد مطالعه قرار دادند.

بیش از نیمی از افراد مورد مطالعه بین دو اسکن مغز، تست کووید مثبت داشتند و در مقایسه با ۳۸۴ فرد غیر مبتلا، انقباض کلی مغز و چروکیدگی ماده خاکستری بیشتری در مبتلایان ثبت شد. بر اساس نتایج تحقیقات، کوچک‌تر شدن مغز به‌ویژه در نواحی مرتبط با بویایی رخ می‌دهد اما درعین‌حال افراد مبتلا به کرونا در آزمون مهارت‌های ذهنی نیز نمرات کمتری نسبت به افراد غیر مبتلا کسب کردند. نمرات پایین در این افراد با از دست دادن بیشتر بافت مغز در قسمت‌هایی از مخچه درگیر در توانایی ذهنی مرتبط بود.

این تحقیقات که در مجله علمی «نیچر» منتشر شد، نشان داد که چنین تاثیرهایی در افراد مسن و کسانی که به دلیل بیماری کرونا در بیمارستان بستری شده بودند، آشکارتر بود، اما همچنان در افراد دیگری که عفونت آن‌ها خفیف یا بدون علامت بود به طرز مشهودی وجود داشت. به گفته محققان دانشگاه آکسفورد چنین اتفاقی به این دلیل است که مغز کارکردی پلاستیکی دارد، به این معنی که می‌تواند کوچک شود و سپس خود را تا حدی، حتی در افراد مسن، دوباره سازماندهی کند و بهبود بخشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تحقیقات دیگری نیز که در مجله نیچر منتشر شده است، محققان به سرپرستی دکتر کنت بیلی، مشاور پزشکی مراقبت‌های ویژه در دانشگاه ادینبورگ، ژنوم ۷۴۹۱ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در بریتانیا بستری شده بودند، توالی‌یابی کردند. محققان دی‌ان‌ای آن‌ها را با دی‌ان‌ای ۴۸ هزار و ۴۰۰ نفری که آلوده نشده بودند به علاوه دی‌ان‌ای ۱۶۳۰ نفر دیگر که کووید خفیف را تجربه کرده بودند، مقایسه کردند. این مطالعه ۱۶ نوع ژنتیکی جدید مرتبط ازجمله ژن‌های دخیل در لخته شدن خون، سیستم ایمنی و شدت التهاب را در بیماران مبتلا شده در بیمارستان شناسایی کرد.

در میان انواع جدید شناسایی شده، یک تغییر کوچک در پروتئینی که به فعال شدن سلول‌های ایمنی در ریه‌ها پس از عفونت کمک می‌کند، وجود دارد. دارویی که این ژن را هدف قرار می‌دهد، با کمک این یافته‌ها روی افراد مبتلا به کووید در حال آزمایش است. سایر موارد شامل تغییراتی در ژن‌هایی بودند که سطوح یک جزء مرکزی لخته شدن خون - معروف به فاکتور هشتم - را که در شایع‌ترین نوع اختلال خونریزی ارثی هموفیلی مختل می‌شود، کنترل می‌کنند.

این نتایج توضیح می‌دهد که چرا برخی از افراد به کووید-۱۹ از نوع شدید و مختل‌کننده زندگی مبتلا می‌شوند، درحالی‌که برخی دیگر اصلا علائمی ندارند؛ اما مهم‌تر از آن، این موضوع به محققان درک عمیقی از روند بیماری می‌دهد و گامی رو به جلو در یافتن درمان‌های موثرتر است.