دست‌کم سه تلاش نافرجام برای ترور رئیس‌جمهوری اوکراین در یک هفته گذشته

ولودیمیر زلنسکی پیش‌تر درباره فعال شدن آنچه او «گروه‌های خرابکار دشمن» در کی‌یف، پایتخت اوکراین، خواند، هشدار داده بود

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین- SERGEI SUPINSKY / AFP

در یک هفته گذشته، رئیس‌جمهوری اوکراین دست‌کم سه بار از سوءقصد ماموران تحت حمایت روسیه جان سالم به در برده است.

به گزارش نشریه تایمز لندن، تلاش‌های ادعایی برای ترور ولودیمیر زلنسکی را مزدوران «گروه واگنر» و همچنین نیروهای ویژه چچن تحت رهبری رمضان قدیروف صورت داده‌اند.

رمضان قدیروف، رهبر جمهوری چچن و از افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و گروه واگنر یک ارتش خصوصی است که تحت مالکیت یوگنی پریگوژین، از متحدان پوتین، قرار دارد.

تایید صحت این ادعاها به‌ طور مستقل امکان‌پذیر نیست؛ با این حال روسیه سال‌ها است که شبکه‌ای از تیم‌های ترور در سراسر اروپا را که به واحد اطلاعات ارتش این کشور وابسته‌اند، اداره می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولودیمیر زلنسکی پیش‌تر درباره فعال شدن آنچه او «گروه‌های خرابکار دشمن» در کی‌یف، پایتخت اوکراین، خواند، هشدار داده و به‌ طور علنی گفته بود که «هدف شماره ۱» این گروه‌ها است.

به نوشته تایمز، مقام‌های امنیتی اوکراین چند تلاش برای سوءقصد به جان او را خنثی کردند و گفته می‌شود افرادی در سازمان امنیت روسیه که با حمله به اوکراین مخالف‌اند، آن‌ها را لو داده‌اند.

یک مورد تلاش برای ترور زلنسکی که گروهی از چچنی‌ها در نظر داشتند در حومه کی‌یف انجام دهند، روز یکشنبه شناسایی و خنثی شد و ماموران چچنی پیش از آنکه به زلنسکی برسند، کشته شدند.

اولسکی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، نیز اوایل این هفته گزارش مشابهی را در تلگرام منتشر کرده بود.