زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین کیست؟ کمدین سابق یا مرکز جنگ جدید

بسیاری از مفسران به زلنسکی به دلیل نداشتن تجربه سیاسی و پیشینه شغلی‌اش درزمینهٔ سرگرمی، برچسب دونالد ترامپ اوکراینی می‌زنند

زلنسکی خود را به‌عنوان یک جنگجوی صلیبی علیه الیگارشی معرفی کرد و به یک ملی‌گرا تبدیل شد- AFP

کمتر از چهار سال پیش ولودیمیر زلنسکی یکی از محبوب‌ترین کمدین‌های تلویزیون اوکراین بود که در یک برنامه تلویزیونی طنز اجرا می‌کرد و پیانو می‌نواخت.

زلنسکی که اکنون ۴۴ سال دارد، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۹ با قاطعیت پیروز شد. گفته می‌شود بسیاری از هزینه‌های مبارزات انتخاباتی او توسط ایگور کولومویسکی به‌عنوان یکی از ثروتمندترین و فاسدترین الیگارش‌های اوکراین، تامین مالی شده بود.

روسیه از پنج شنبه شب تهاجم تمام عیاری به اوکراین را آغاز کرد. حالا در سناریویی که حتی نویسندگان نمایش قدیمی او (خدمت مردم) هم نمی‌توانستند تصور کنند، زلنسکی اکنون رهبر کشوری در مرکز یک جنگ جدید در اروپا است و در خطر ترور قرار دارد.

به نوشته نیویورک پست، زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی کوتاه که درست بعد از نیمه‌شب جمعه در اوکراین منتشر شد، گفت روس‌ها می‌خواهند با سرنگونی رئیس دولت، اوکراین را ازنظر سیاسی نابود کنند.

او افزود: «من همراه با دیگران در اماکن دولتی می‌مانم. دشمن من را به‌عنوان هدف شماره یک و خانواده‌ام را به‌عنوان هدف شماره دو تعیین کرده است.»

سه ساعت قبل از حمله نیروهای روسی به اوکراین، زلنسکی مردم روسیه را خطاب قرار داد و با درخواست برای توقف عملیات و سوال از آنچه کشورشان انجام می‌دهد، پیام خود را به آن‌ها رساند.

بااین‌حال سخنرانی‌های تلویزیونی پرشور او که مخاطب آن هم روس‌ها و هم هم‌وطنانش بودند، نتوانست قدرت نظامی ولادیمیر پوتین را متوقف کند.

او به روس‌ها گفت: «برای چه چیزی می‌جنگی؟ و با چه کسی؟»

وی در ادامه شهروندان اوکراین را تشویق کرد تا علیه روس‌ها مبارزه کنند.

زلنسکی بامداد پنجشنبه از کیف در توییتی نوشت: «ما روابط دیپلماتیک خود را با روسیه قطع کردیم. برای همه کسانی که هنوز وجدان خود را در روسیه از دست نداده‌اند، زمان آن فرا رسیده است که به جنگ با اوکراین اعتراض کنند.»

او در توییتی دیگر نوشت: «روسیه خیانت‌آمیز صبح به کشور ما حمله کرد، همان‌طور که آلمان نازی در سال دوم جنگ جهانی دوم این کار را انجام داد. از امروز، کشورهای ما در سمت‌های مختلف تاریخ جهان قرار دارند. روسیه راه شیطانی را در پیش گرفته است، اما اوکراین از خود دفاع می‌کند و مهم نیست مسکو چه فکری می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکی که در ابتدا تصور می‌شد عروسک خیمه‌شب‌بازی کولومویسکی است، خود را به‌عنوان یک جنگجوی صلیبی علیه الیگارشی‌ها معرفی کرد و به یک ملی‌گرا تبدیل شد.

 راس بلانت، محقق باسابقه اوکراینی دراین‌باره گفت: «او یک دولت واحد را حفظ کرده و با آنچه روسیه یا آمریکا می‌خواستند همراهی نکرده است. او می‌داند که در وسط یک بازی قدرت بزرگ‌تر بین ابرقدرت‌ها قرار دارد و به نظر می‌رسد که می‌داند دارد چه می‌کند. او به‌خوبی از عهده خودش برمی‌آید. او آدم خودش است و می‌داند که واقعاً چه چیزی در خطر است، البته این را هم می‌داند که چه اتفاقی برای ویکتور یانوکوویچ افتاده است.»

یانوکوویچ ۷۱ ساله چهارمین رئیس‌جمهور اوکراین بود که در جریان انقلاب میدان ۲۰۱۴ سرنگون شد. زلنسکی در سریال «خدمتکار مردم» نقشی تخیلی به نام واسیلی گولوبرودکو را بازی کرد، معلم دبیرستانی سی و چند ساله که یک روز صبح از خواب بیدار می‌شود و می‌فهمد با بیش از ۶۰ درصد آرای مردم به‌عنوان رئیس‌جمهور کشور انتخاب شده است.

در این برنامه، یکی از شاگردان وی ویدئویی از او در فضای مجازی منتشر کرد که در آن علیه فساد در کشور صحبت می‌کرد. هم زلنسکی در اجراهای گروه کمدی خود و هم در خطوط داستانی «خدمتکار مردم» فساد در اوکراین را به سخره گرفتند و همچنین نشان دادند که اگر به دموکراسی ضربه‌ای وارد شود، کشور چگونه می‌تواند باشد.

بااین‌حال، در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری خود، از یک مرسدس ضدگلوله استفاده کرد که مالک آن یکی از همکاران تجاری او و حامی مالی‌اش کولومویسکی ثبت شده بود.

 دلیلی وجود دارد که زلنسکی زمانی که از نزدیک با کولوویسکی ارتباط نزدیکی داشت که از بنیان‌گذاران یکی از بزرگترین بانک تجاری اوکراین قبل از ملی شدن آن در سال ۲۰۱۶ بود، مراقبت کرد. کولومویسکی آن‌قدر سرسخت بود که جدایی‌طلبان روسی را با واحدهای شبه‌نظامی خود سرکوب کرد، پوتین هفت فوتی را «کوتوله اسکیزوفرنی» نامید و اغلب به یک کوسه زنده در آکواریومی عظیم در دفترش غذا می‌داد تا مهمانان را بترساند.

اف بی آی در سال ۲۰۱۹ تحقیق درباره کولومویسکی را به دلیل جرائم مالی مربوط به برخی از منافع وی در ایالات متحده آغاز کرد. دادستان‌های آمریکایی گفتند که او و یکی از شرکای خود میلیاردها بانک «پرایوت بانک» را اختلاس و کلاه‌برداری کردند و بخشی از پول را از طریق دارایی‌های خود در ایالات متحده شستشو دادند. او همچنین سال گذشته به دلیل تضعیف دموکراسی در اوکراین به‌طور رسمی توسط ایالات‌متحده تحریم شد.

اما علی‌رغم روابط زلنسکی با کولومایسکی، او انتظارات را برآورده نکرد.

نینا یانکوویچ، کارشناس اوکراینی در اندیشکده مرکز ویلسون در واشنگتن دی سی، می‌نویسد: «اگرچه بسیاری از مفسران به زلنسکی به دلیل نداشتن تجربه سیاسی و پیشینه شغلی‌اش درزمینهٔ سرگرمی، برچسب دونالد ترامپ اوکراینی می‌زنند، اما زلنسکی درواقع یک بازیگر سیاسی ماهر است.»

زلنسکی که از سال ۲۰۰۳ با اولنا زلنسکا ازدواج کرده است، یک پسر به نام کریل و یک دختر به نام الکساندرا دارد. او نشان داده است که استعدادی برای قرار گرفتن در کانون و محور یک رسوایی بین‌المللی دارد. اولین استیضاح ترامپ از یک تماس تلفنی با زلنسکی در ژوئیه ۲۰۱۹ ناشی شد که در آن ترامپ برای تحقیق درباره فساد خانوادگی بایدن در اوکراین به او تکیه کرد. این تماس همچنین معاملات تجاری مظنون و پرسود جو و هانتر بایدن در اوکراین را در کانون توجه قرار داد.

یک زن اوکراینی که در ایتالیا زندگی می‌کند، درحالی‌که سعی می‌کرد با پدر، مادربزرگ و خواهرانش که در کی‌یف گیر کرده‌اند تماس بگیرد، به روزنامه پست گفت: «زلنسکی تجربه سیاسی زیادی ندارد؛ اما ما امیدواریم که او از دولت خودش و دیگران حمایت کند. اوضاع خیلی بد است. هیچ‌کس نمی‌تواند از کشور فرار کند. دوستان من در پناهگاه‌های بمب پنهان ‌شده‌اند. پوتین همه اوکراینی‌ها را خواهد کشت.»

 او افزود: «اگر در دولت ارتباطی دارید، از شما خواهش می‌کنم با آن‌ها صحبت کنید. ما با یک فاجعه جهانی روبه‌رو هستیم.»

بیشتر از جهان