افغانستان، خط آهن پاکستان را به ازبکستان وصل می‌کند

قرار است این خط آهن از ترمذ به مزارشریف تا کابل و بعد به پیشاور در پاکستان برسد

گذر قطار باری ازبکستان از روی پل دوستی در حیرتان، شهری در مرز افغانستان و ازبکستان- WAKIL KOHSAR / AFP

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان و شوکت میرزایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان روز پنجشنبه، دوازدهم اسفند در اسلام‌آباد توافق کردند که روابط تجاری‌شان را از طریق راه‌آهن افغانستان نیز گسترش دهند. این دو مقام همسایه افغانستان تصمیم گرفته‌اند در کنار بحث درباره راه‌هایی که می‌تواند باعث به رسمیت شناخته شدن دولت افغانستان (طالبان) شود، برای آزاد‌سازی پول‌های مسدود شده افغانستان نیز در نشست‌های جهانی لابی کنند.

به گزارش روزنامه اکسپرس تربیون، مقام‌های پاکستانی و ازبکستانی توافق کرده‌اند راه‌آهنی در مسیر افغانستان ایجاد کنند که ازبکستان را به پاکستان متصل کند. نخست‌وزیر پاکستان در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهوری ازبکستان گفت هر دو کشور بر افزایش ارتباطات از طریق افغانستان توافق کرده‌اند. عمران خان افزود: «پروژه‌های اتصال نه‌تنها به نفع مردم پاکستان و ازبکستان، بلکه به نفع افغانستان که در ۴۰ سال گذشته رنج‌های زیادی را متحمل شده‌اند نیز خواهد بود‌.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راه‌آهنی که ازبکستان را به پاکستان وصل می‌کند از شهر ترمذ ازبکستان به مزارشریف در شمال افغانستان می‌رسد و تا کابل و سرانجام شهر پیشاور پاکستان ادامه می‌یابد. مقام‌های این دو کشور با امضای تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد این مسیر راه‌آهن بر اهمیت این پروژه در اقتصاد افغانستان تاکید کردند و اذعان داشتند پروژه راه‌آهن ترانس-افغان مقرون به صرفه‌ترین و کوتاه‌ترین مسیری است که آسیای میانه را به بندرهای کراچی، گوادر و قاسم پاکستان متصل می‌کند.

روزنامه اکسپرس تربیون در مورد ملاقات مقام‌های پاکستان و ازبکستان نوشت بحث‌ درباره وضعیت جاری در افغانستان و اسلام‌هراسی نیز یکی از موضوعات مهم این ملاقات بود. رئیس‌جمهوری ازبکستان که پیش‌تر از این نیز برای آزادسازی ذخایر مالی مسدود شده بانک مرکزی افغانستان در نشست‌های بین‌المللی لابی کرده بود، این بار نیز به رسانه‌ها گفت در مورد اوضاع وخیم افغانستان نگران است و افزود: «از جامعه جهانی می‌خواهیم که به وضعیت افغانستان، ازجمله آزادسازی دارایی‌های مسدود شده این کشور توجه کنند.»

پاکستان و ازبکستان دو همسایه شمالی و جنوبی افغانستان‌اند و نخستین دولت‌هایی بودند که با به قدرت رسیدن طالبان، روابط سیاسی‌ با این گروه را آغاز کردند. هرچند هنوز هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما مقام‌های دو کشور پاکستان و ازبکستان با سفرهای متعدد به افغانستان و ارائه برخی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، همسویی و حسن نیت خود را به طالبان ابراز کردند.