مبادلات تجاری میان پاکستان و افغانستان کاهش یافته است

درگذشته حجم مبادلات تجاری میان افغانستان و پاکستان به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار در سال می‌رسید

طالبان و دولت پاکستان با وضع مالیات‌های اضافی بر محموله‌های تجاری موجب کاهش میزان تجارت شده‌اند - Newslenspakistan

اتاق مشترک بازرگانی و صنایع پاکستان و افغانستان (PAJCCI) اعلام کرد که حجم تجارت بین افغانستان و پاکستان از ۲.۵ میلیارد دلار به یک میلیارد دلار کاهش یافته است.

اکسپرس تریبون، رسانه پاکستانی، روز یکشنبه به نقل از اتاق مشترک بازرگانی و صنایع پاکستان و افغانستان گزارش داد که تجارت میان این دو کشور به یک میلیارد دلار کاهش یافته و این امر سبب نگرانی‌ مقام‌های دولت پاکستان شده است.

براساس این گزارش‌، دلیل عمده این کاهش جابجایی بی‌رویه‌ کالاها، درخواست اسناد غیر ضروری، بررسی‌های امنیتی دشوار و امکانات ضعیف ترانزیتی دو کشور است.

مسئولان این اتاق ضمن نگرانی از کاهش مبادلات تجارتی بین افغانستان و پاکستان گفتند، مشکلات در سیستم بانکی افغانستان نیز مانع پرداخت‌ هزینه معاملات تجارتی می‌شود. علاوه بر این، طالبان و دولت پاکستان نیز با وضع مالیات‌های اضافی بر محموله‌های تجاری موجب کاهش میزان تجارت شده‌اند.

مسئولان اتاق مشترک بازرگانی و صنایع پاکستان و افغانستان همچنین تاکید کردند که این کاهش مبادلات تجاری میان افغانستان و پاکستان برای سایر کشورها ازجمله ایران فرصتی فراهم کرده است تا فعالیت‌های تجاری خود را در بازار افغانستان گسترش بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زبیر مطیع‌الله، رئیس اتاق مشترک بازرگانی و صنایع پاکستان و افغانستان در گفت‌وگو با اکسپرس تریبون گفت: «حجم تجارت بین افغانستان و پاکستان باید به پنج میلیارد دلار برسد، اما به‌دلیل نبود سیستم بانکی در افغانستان پرداخت از طریق کشورهای سوم امکان‌پذیر نیست.»

به گفته مطیع‌الله، درصورتی‌که چالش‌های بانکی برطرف و تسهیلاتی برای بازرگانان افغان و پاکستانی ایجاد شود، حجم تجارت میان دو کشور دوباره افزایش خواهد یافت.

علاوه بر چالش‌های بانکی و وضع مالیات سنگین بر محموله‌های تجاری، درگیری‌های نظامی در مرز افغانستان و پاکستان به‌ویژه در مرز سپین بولدک و چمن که هرازگاهی باعث مسدود شدن مرز می‌شود نیز بر کاهش میزان تجارت میان افغانستان و پاکستان تاثیر دارد.

با این حال، اسد قیصر، رئیس مجلس نمایندگان پاکستان، روز شنبه، ۷ اسفند، در‌زمینه‌ کاهش حجم مبادلات تجاری میان افغانستان و پاکستان گفت: «نبود سیاست‌های تجاری دوستانه و روش‌های موثر و کاربردی و سرمایه‌گذاری ناکارآمد از عوامل اصلی کاهش حجم تجارت میان دو کشور است.»

اتاق مشترک بازرگانی و صنایع پاکستان و افغانستان در حالی از کاهش میزان مبادلات تجاری میان دو کشور ابراز نگرانی کرد که مرز چمن و اسپین بولدک، روز پنج‌شنبه گذشته پس از درگیری میان طالبان و مرزبانان پاکستانی به روی بازرگانان و مسافران مسدود شد. طالبان، روز یک‌شنبه خبر داد که مرز باز شده و اوضاع به حالت عادی بازگشته است.

 

بیشتر از اقتصاد