امارات در راه‌آهن و انرژی خورشیدی افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند

سخنگوی طالبان: «امارات متحده عربی به شراکت در تفاهم‌نامه مدیریت پنج فرودگاه افغانستان علاقه‌مند است

«امارات آماده است در بخش خط راه‌آهن و تولید برق با انرژی خورشیدی، در افغانستان سرمایه‌گذاری کند»-FARSHAD USYAN / AFP

روز سه‌شنبه، هفتم دی‌، هیئت بلندپایه‌ای از سوی دولت امارات متحده عربی در ملاقات با ملامحمد حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان گفت، امارات آماده است ضمن ادامه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، در بخش خط راه‌آهن و تولید برق با انرژی خورشیدی، در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

در بیانیه‌ای که انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی گروه طالبان، منتشر کرد، خبر دیدار هیئتی از جانب دولت امارات متحده عربی با ملا محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان و معاونان او در روز سه‌شنبه، عنوان شده است.

در آن بیانیه آمده است که علی محمد بن حماد الشامسی، رئیس اداره فدرال هویت، تابعیت، گمرکات و امنیت بندرهای امارات متحده عربی، و همراهان او در دیدار با نخست‌وزیر طالبان، در مورد ادامه کمک‌های بشردوستانه دولت امارات به مردم افغانستان، و نیز گسترش همکاری با افغانستان در زمینه‌های تجارت، اقتصاد و سرمایه‌گذاری صحبت کردند.

به نقل از بیانیه معاون سخنگوی طالبان، هیئت اماراتی به نخست‌وزیر طالبان گفتند که تصمیم دارند بنادری در هلمند و قندهار ایجاد کنند و به همکاری در پروژه‌های بنیادی مانند خط راه‌آهن و برق خورشیدی نیز علاقه‌مندند.

ملا محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر گروه طالبان، ضمن ستایش تلاش‌های دولت امارات متحده عربی برای کمک به مردم افغانستان، وعده داد که طالبان روابط خوب خود را با امارات حفظ می‌کند. ملاعبدالغنی برادر و ملاعبدالسلام حنفی، از معاونان نخست‎‌وزیر طالبان، و مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، نیز در ملاقات با هیئت دولت امارات متحده عربی حضور داشتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملاعبدالغنی برادر در آن دیدار از هیئت دولت امارات خواست که در زمینه کاهش فقر، مردم افغانستان را حمایت کنند و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را افزایش دهند. عبدالسلام حنفی نیز در صحبت با هیئت دولت امارات متحده عربی ادعا کرد که در افغانستان امنیت برقرار شده است و هیچ کشوری از افغانستان تهدید نخواهد شد.

هم‌زمان با سفر هیئت دولت امارات متحده عربی به کابل، رسانه‌ها گزارش دادند که مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز دوشنبه گفت که امارات نیز تصمیم دارد به تفاهم‌نامه مدیریت پنج فرودگاه افغانستان بپیوندد. وزیر خارجه ترکیه افزود که این امر در دیدار شاهزاده شیخ محمد بن زاید (ولیعهد ابوظبی) از آنکارا در اواخر نوامبر، مطرح شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، نیز صبح چهارشنبه هشتم دی‌ماه، در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، از علاقه‌مندی امارات برای سهیم شدن در مدیریت فرودگاه‌های افغانستان خبر داد. مجاهد گفت، تا کنون تفاهم در زمینه سپردن مدیریت فرودگاه‌های افغانستان به کشورهای ترکیه، قطر، و امارات نهایی شده است، اما گفت‌وگوها در این زمینه جریان دارد.

روز پنجشنبه، دوم دی، هیئت‌هایی از جانب دولت‌های قطر و ترکیه وارد افغانستان شدند تا با سران طالبان در زمینه مدیریت فرودگاه کابل و چهار فرودگاه دیگر افغانستان گفت‌وگو کنند.

هر چند در خبرنامه طالبان از ملاقات هیئت امارات متحده عربی با نخست‌وزیر گروه طالبان، اشاره‌ای به صحبت در مورد سهیم شدن امارات در مدیریت فرودگاه‌های افغانستان نشده است، به نظر می‌رسد که یکی از موارد مهم در ملاقات‌های این هیئت با سران طالبان، همانا مدیریت فرودگاه‌های افغانستان و سهیم شدن امارات در تفاهم‌نامه است.

امارات تا پیش از فروپاشی دولت پیشین افغانستان در پانزدهم اوت، بخش غیرنظامی فرودگاه کابل را مدیریت می‌کرد و در بخش‌های فنی چند فرودگاه دیگر افغانستان نیز سهیم بود. اما با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، تفاهم‌نامه‌های دولت پیشین باطل شدند و مذاکرات طالبان برای سپردن مدیریت فرودگاه‌ها به دولت‌های قطر و ترکیه، آغاز شد.

بیشتر از اقتصاد