وزیر خارجه عربستان سعودی: دور پنجم گفت‌وگوهای مستقیم با ایران در برنامه است

گفت‌وگوها میان دو کشور تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است

Ina Fassbender/Pool via REUTERS

روز شنبه، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن)، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، از برنامه‌ریزی برای دور پنجم گفت‌وگوهای مستقیم میان عربستان سعودی و ایران خبر داد و در عین حال، اشاره کرد که گفت‌وگوها میان دو کشور تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است.

به گزارش رویترز، وزیر خارجه عربستان سعودی که در نشست امنیتی مونیخ سخن می‌‌گفت، ابراز امیدواری کرد که ایران برای در پیش گرفتن راه و روشی تازه در منطقه، تمایلی جدی داشته باشد.

روابط دیپلماتیک رسمی میان ایران و عربستان سعودی پس از حمله گروهی تندرو به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در ایران، در سال ۱۳۹۴ قطع شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه‌ریزی برای برگزاری دور تازه گفت‌وگوهای مستقیم میان ایران و عربستان سعودی در حالی مطرح می‌شود که این دو کشور تاکنون چهار دور در بغداد، پایتخت عراق، با یکدیگر مستقیم گفت‌وگو کرده‌اند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در ماه ژانویه به آمادگی ایران برای ازسرگیری روابط با عربستان سعودی اشاره کرد و گفت‌وگوهای مستقیم با عربستان سعودی را مثبت و سازنده خواند. عربستان سعودی نیز اجازه داد دفتر نمایندگی ایران با حضور سه دیپلمات، در مقر مرکزی سازمان همکاری اسلامی در شهر جده بازگشایی شود.

وزیر خارجه عربستان سعودی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ روز شنبه ۱۹ فوریه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، دیدار و گفتگو کرد. وزیران امور خارجه عربستان سعودی و ایالات متحده درباره برنامه هسته‌ای ایران و گفتگوهای وین برای بازگشت به برجام به تبادل نظر پرداختند. از دیگر موضوع‌هایی که در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت همکاری‌های مشترک دو کشور برای متوقف کردن حملات شبه‌نظامیان حوثی علیه تأسیسات غیرنظامی و اقتصادی و نیز مقابله با تهدیدات این گروه علیه کشتی‌رانی بین‌المللی بود.